Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filters vast of fader

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: ND filters vast of fader

    ik heb hier al heel wat bijgeleerd met mijn draadje

    Comment


    • #47
      Re: ND filters vast of fader

      Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
      ik heb hier al heel wat bijgeleerd met mijn draadje
      Ja dit is algemeen wel een goed topic over ND filters, mede dankzij enkele ervaren rotten die hun rotte ervaringen willen delen

      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

      Comment


      • #48
        Re: ND filters vast of fader

        ja, uiteraard kan je meteen ook je compo maken wanneer de filter er toch al af is, maar dan hoef je hem er niet weer af te draaien wanneer je van hetzelfde onderwerp (en geen veranderde lichtsituatie) een andere compo wil maken, of om kleine aanpassingen te doen.
        Enfin ik vind het in ieder geval handig werken op die manier... zal ook wel een deel gewoonte bijzitten waarschijnlijk.

        en inderdaad heel wat nuttige informatie hier
        love and happiness!
        pentax k-7, sigma 30mm 1.4, 50-135 2.8, 50 1.7, 180 macro en 't kitlensje

        Comment


        • #49
          Re: ND filters vast of fader

          mijn ND filter in het bezit
          zoals ik heb beloofd wil ik toch wel eens mijn eerste ervaring ermee delen met jullie
          ik heb 6 foto's getrokken telkens met 1 schreefje verschil van min tot max ,deze foto's zijn genomen op het helderste van de dag met zonlicht ,het zijn mijn eerste foto's ermee ,dus let niet op de foto zelf over compo en dergelijke heb ik mijn voeten aan geveegd
          maar het gaat over de filter ,ik ben redelijk positief ,heb wel wat flare vlekken (kan spijtig genoeg geen zonnekap op ,en het zwarte kruis krijg ik helemaal op max ,ik moest ook niet handmatig scherpstellen de AF deed het heel goed ,ik werk ook met live view daar wordt het beeld automatisch helderder gemaakt zodat je niet moet sukkelen met filter op en af te halen daar het te donker is door de zoeker ,
          foto 69 1/5 dan 1/4 ,1/2,1,5,13 sec












          hopelijk hebben jullie hier iets aan ,het minste wat ik kan doen na jullie hulp

          Comment


          • #50
            Re: ND filters vast of fader

            Ben ik nu zo mis, of had ik van zo'n dure ND-filter (als het hier toch tenminste gaat over die Ultra Mark II) wat langere sluitertijden mogen verwachten? Zeker als ik zie dat je diafragma ferm toegedraaid staat.
            Nu, op het gebied van die ND filters ben ik ook nog zoekende hoor. Dus gelijk welke respons zal een tip voor me zijn.
            www.brunodyserinck.be
            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

            Comment


            • #51
              Re: ND filters vast of fader

              Hey Bopatje

              De langste bruikbare sluitertijd die je kunt halen is 5sec als ik het goed begrijp op F20??
              Dan heb je geen Ultra fader ND( 9-12stops) maar de gewone versie ( 2-8stops) veronderstel ik ???
              Last edited by RUPSELKOPKE; 18 juni 2011, 18:01.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #52
                Re: ND filters vast of fader

                Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                Ben ik nu zo mis, of had ik van zo'n dure ND-filter (als het hier toch tenminste gaat over die Ultra Mark II) wat langere sluitertijden mogen verwachten? Zeker als ik zie dat je diafragma ferm toegedraaid staat.
                Nu, op het gebied van die ND filters ben ik ook nog zoekende hoor. Dus gelijk welke respons zal een tip voor me zijn.
                idd veel verder geraak je niet op het helderste van de dag of je moet je diafragma nog iets verder dichtknijpen maar dan heb je ook verlies aan kwaliteit en het gaat idd over de ultra Mark II
                hier nog een voorbeeldje op 10 sec ,die is al te helder volgens mij ,
                Last edited by bopatje; 18 juni 2011, 20:00.

                Comment


                • #53
                  Re: ND filters vast of fader

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Hey Bopatje

                  De langste bruikbare sluitertijd die je kunt halen is 5sec als ik het goed begrijp op F20??
                  Dan heb je geen Ultra fader ND( 9-12stops) maar de gewone versie ( 2-8stops) veronderstel ik ???
                  laagste iso is 100 op de 50D

                  Comment


                  • #54
                    Re: ND filters vast of fader

                    Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                    laagste iso is 100 op de 50D
                    Ben niet mee met het antwoord op Rupsel's vraag...
                    www.brunodyserinck.be
                    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                    Comment


                    • #55
                      Re: ND filters vast of fader

                      Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                      Ben niet mee met het antwoord op Rupsel's vraag...
                      oei begrijp het ook niet dacht dat ik daarjuist de vraag had gelezen of mijn 50D niet tot iso 50 kon gaan k'zal eens mijn bovenkamer moeten laten controleren

                      Comment


                      • #56
                        Re: ND filters vast of fader

                        Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                        oei begrijp het ook niet dacht dat ik daarjuist de vraag had gelezen of mijn 50D niet tot iso 50 kon gaan k'zal eens mijn bovenkamer moeten laten controleren
                        Haha, maak je maar geen zorgen: Rupsel heeft z'n post ge-edit... dus kan goed zijn dat het er wel degelijk stond.

                        Het gaat in je test dus wel degelijk over de LCW Ultra II ?
                        www.brunodyserinck.be
                        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                        Comment


                        • #57
                          Re: ND filters vast of fader

                          Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                          Haha, maak je maar geen zorgen: Rupsel heeft z'n post ge-edit... dus kan goed zijn dat het er wel degelijk stond.

                          Het gaat in je test dus wel degelijk over de LCW Ultra II ?
                          inderdaad

                          Comment


                          • #58
                            Re: ND filters vast of fader

                            Mag ik verwonderd zijn dat je met je diafragma op f20, iso op 100 en je ND op maximaal (bruikbaar) slechts een sluitertijd haalt van 5 seconden? Of zie ik iets over het hoofd?
                            www.brunodyserinck.be
                            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                            Comment


                            • #59
                              Re: ND filters vast of fader

                              Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
                              Mag ik verwonderd zijn dat je met je diafragma op f20, iso op 100 en je ND op maximaal (bruikbaar) slechts een sluitertijd haalt van 5 seconden? Of zie ik iets over het hoofd?
                              neen en ik begrijp je volkomen ,je moet natuurlijk ook rekening houden dat het licht heel fel was ,ik denk iets later of vroeger op de dag je er meer kan uithalen ,ik had eerlijk gezegd ook meer verwacht ,maar had ook nog in mijn achterhoofd dat ik vroeger als ik nog met mijn pentax werkte een ND8 had en ik daarmee niet lager geraakte op de middag dan 1/30 ,dus dacht ik miss is dit wel normaal ,
                              ik denk ook als je meer in de vooravond er zou mee werken (moet ik nog uitproberen )dat het toch wel een heel verschil zou uitmaken ,maar miss zijn er hier wel die ervaring genoeg hebben om eens wat meer uitleg te geven

                              Comment


                              • #60
                                Re: ND filters vast of fader

                                Bedankt voor de test !
                                Wel goed dat je niet van die donkere vlekken in de lucht krijgt. Ik moet dit nog verder uittesten, maar ik vermoed dat dit met de stand van de zon te maken heeft.
                                Waar stond de zon bij jouw opname ?
                                Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                                mijn ND filter in het bezit
                                zoals ik heb beloofd wil ik toch wel eens mijn eerste ervaring ermee delen met jullie
                                ik heb 6 foto's getrokken telkens met 1 schreefje verschil van min tot max ,deze foto's zijn genomen op het helderste van de dag met zonlicht ,het zijn mijn eerste foto's ermee ,dus let niet op de foto zelf over compo en dergelijke heb ik mijn voeten aan geveegd
                                maar het gaat over de filter ,ik ben redelijk positief ,heb wel wat flare vlekken (kan spijtig genoeg geen zonnekap op ,en het zwarte kruis krijg ik helemaal op max ,ik moest ook niet handmatig scherpstellen de AF deed het heel goed ,ik werk ook met live view daar wordt het beeld automatisch helderder gemaakt zodat je niet moet sukkelen met filter op en af te halen daar het te donker is door de zoeker ,
                                foto 69 1/5 dan 1/4 ,1/2,1,5,13 sec


                                hopelijk hebben jullie hier iets aan ,het minste wat ik kan doen na jullie hulp
                                www.damafoto.be
                                Facebook Damafoto

                                Comment

                                Working...
                                X