Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

    Ik zit momenteel voor een jaar in Australie en met alle prachtige landschappen hier wil ik me gaan focussen op landschapfotografie. Na wat frustraties over overbelichte lucht/onderbelichte voorgrond (of omgekeerd) ben ik begonnen met wat research over filters.

    Na dit forum (en talloze andere en verschillende websites) te raadplegen wou ik even dubbelchecken of ik het hele filtergedoe begrepen heb, voor ik over ga naar een aankoop.

    De bedoeling is dus om de het probleem met uitgebrande lucht/ goed belichte voorgrond, of omgekeerd, uit de weg te ruimen en om mijn landschapfoto`s beter te maken.

    Voor het eerste probleem kom ik via verschillende websites op de oplossing om Grad ND filters te gebruiken. Na wat research kwam ik op deze neer: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...kit-u-960.html

    Deze filter schuif ik in de houder, waardoor de lucht minder wordt belicht en dus mijn foto evenwichtiger maakt? Wanneer ik deze set koop, neem ik aan dat ik een adapterring moet kopen zodat de houder op al mijn lenzen past? Ik las ook iets over vignettering bij gebruik van zeer brede lenzen, mijn breedste lens zou de 10-22mm worden (op crop camera), zou ik hierbij vignettering krijgen bij deze houder?

    Dan zou ik ook een langere sluitertijd willen bereiken in daglicht, waarvoor ik dus een ND filter nodig heb, zoals deze:


    Betekent de ND8 = 8 stops donkerder?

    Kan iemand mij zeggen of mijn research goed is en of ik het begrepen heb?
    Als er iemand nog tips, websites of alternatieven heeft, die zijn altijd welkom. Ik gebruik liever filters dan exposure stacking of andere digitale processen
    Budget is momenteel nog niet zo groot, liefst onder 150 euro. Ik zoek dus de beste manier om een langere sluitertijd te bereiken en de beste manier om mijn lucht niet uitgebrand te hebben.

    Alvast bedankt
    Last edited by ToonD; 28 augustus 2012, 05:31.
    Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

  • #2
    Re: ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

    Als ik jou was zou ik mijn voornemen nog eens heroverwegen. Dat Cokin-systeem is wel handig en relatief goedkoop als je veel verschillende lenzen hebt (vroeger zelf ook gebruikt) maar je gaat in kwaliteit wel een flink aantal stappen terug. Het zijn maar eenvoudige plastic plaatjes die je in je houder schuift en dat ga je zeker op je foto's zien. Goedkoop is duurkoop.

    Oorspronkelijk geplaatst door ToonD Bekijk bericht
    Ik gebruik liever filters dan exposure stacking of andere digitale processen
    Waarom? Bedenk wel dat als je landschappen fotografeert er altijd wel iets is wat je 'horizon' doorbreekt: een berg, boom of ander onderwerp. Alles wat dan boven die horizon uitsteekt wordt op dezelfde manier in licht tegengehouden als je lucht. Dat is vaak niet wat je wilt maar prima als je alleen foto's maakt van een lege oceaan, bij wijze van spreken.

    Door het digitaal samenvoegen van meerdere opnamen met steeds verschillende belichting kun je veel betere resultaten bereiken. Je wordt dan ook niet geconfronteerd met verschillende filtermaten of vignettering. Het geld dat je op die manier bespaart kun je dan mooi gebruiken om een kwalitatief hoogwaardig ND-filter te kopen voor lange sluitertijden bij daglicht. Reken er op dat je daaraan voor 1 filtermaat al bijna je hele budget kwijt bent.

    Comment


    • #3
      Re: ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

      hieronder staande even lezen bespaart je een hoop geld:

      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

        Uitgebrande luchten heb je vaak bij veel vocht in de lucht en dat heb je volgens mij in Australië weinig.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Uitgebrande luchten heb je vaak bij veel vocht in de lucht en dat heb je volgens mij in Australië weinig.
          oeps...Australië is groot hoor..!
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht

            Waarom? .
            Omdat ik meer plezier haal uit het proberen en prutsen aan de instellingen tijdens de shoot om dan met een mooie foto op mijn camera naar huis te komen, dan `s avonds uren aan de foto te photoshoppen, en voor mij draait het nog altijd alleen om het plezier! En als een setje filters mijn probleem oplost voor een 150 euro, dan zie ik dat als een investering waar ik veel plezier aan kan beleven.


            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            Bedankt voor de link, heldere, duidelijke uitleg. Maar buiten het filter-gedeelte was er niks nieuws, heb reeds wat ervaring met landschappen. Na met alles rekening te houden (vooral het vroege opstaan, de ochtendzon is naar mijn mening zoveel mooier) kwam ik een aantal keer op het probleem met de uitgebrande lucht, iets wat bleef terugkomen. Daarom dat ik dacht dat filters mijn probleem konden oplsossen, vooral een grad ND filter dan.

            Alvast bedankt beiden voor de feedback.
            Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

            Comment


            • #7
              Re: ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Uitgebrande luchten heb je vaak bij veel vocht in de lucht en dat heb je volgens mij in Australië weinig.
              De lucht in het gedeelte waar ik momenteel woon is zeer vochtig.
              Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

              Comment


              • #8
                Re: ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

                gouden regel voor landschapsfotografie is nooit in volle zon opnames maken, maar wel bij zonsopkomst of zonsondergang (zie zogenaamde blauwe of gouden uur), dit niet allen om uitgebrande luchten te voorkomen maar omdat de kleuren dan ook veel mooier tot hun recht komen.

                als er een hoge luchtvochtigheid aanwezig is, is gebruik van polarisatie filter aangewezen.

                als je fotografeert tijdens dag bij veel zonlicht is combinatie polarisatie filter (vermijden van reflecties) en ND filter (kleuren minder flets maken) aangewezen.

                om uitgebrande luchten tegen te gaan worden ook wel zogenaamde graduele ND filters gebruikt, maar volgens mij is het beter boven vernoemde regeltjes tin acht te nemen, daarbij zo weinig mogelijk tegenlicht te werken en juiste instellingen van je camera te gebruiken.

                moderne hedendaagse toestellen moeten bij normale omstandigheden contrast lucht onderwerp kunnen overbruggen, dynamisch bereik van de canon APS toestellen zit wel ongeveer een stop lager dan van de toestellen met betere beeldkwaliteit, maar als je in jpeg werkt gebruik dan HTP (high light tone priority) en in RAW moet het mogelijk zijn de luchten op te halen.

                Comment


                • #9
                  Re: ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ToonD Bekijk bericht
                  Dan zou ik ook een langere sluitertijd willen bereiken in daglicht, waarvoor ik dus een ND filter nodig heb, zoals deze:


                  Betekent de ND8 = 8 stops donkerder?

                  Alvast bedankt
                  ik dacht dat dit een 3 stops filter was. ND2 = 1 stop ND4 = 2 stops = ND8 = 3 stops. Ik ben zelf wat research aan het doen ivm ND filters, geen gradient want die heb ik niet van doen, voorlopig toch niet. Ik heb me nu een LCW Vari 77mm ND Mark II besteld, deze kan 2 stops tot 8 stops licht tegenhouden. Deze komt normaliter deze week aan. Ik vond het praktisch om 1 filter te hebben ipv 3 verschillende ND filters. Ok je boet in op kwaliteit maar ik zal zien in welke mate dit is, er is zoveel over gezegd geweest maar nooit is het echt duidelijk. Dus ik heb het maar besteld en we zien wel.
                  UnicornPictures on Facebook & Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

                    Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                    ......... en juiste instellingen van je camera te gebruiken.
                    een eerste vereiste.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: ND filters en ND grad filters, begrijp ik het goed?

                      mss dat deze filters iets voor jou zijn.http://www.84dot5mm.com/index.html
                      “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

                      Comment

                      Working...
                      X