Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

meerder grijsfilters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • meerder grijsfilters

    Zit met een vraagje; ben van plan om voor mijn Sigma 24/70 f 2.8 een grijsfilter te kopen. deze lens heeft filtermaat 82 mm, en daarvan zijn er niet zoveel te vinden. De B+W 102 ND 82 E Grijsfilter verdonkerd twee stops. Meer is in dit merk niet te vinden.

    Concrete vraag; kan men twee of meer filters op elkaar schroeven, en vermeerderd dan het aantal stops, vb 2 filters = 4 stops, 3= 6 stops, enz...

    Dank voor de reaktie.
    Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

  • #2
    Re: meerder grijsfilters

    Theoretisch is dat zo, maar te veel filters stapelen is niet goed voor je beeldkwaliteit (kost ook redelijk veel met B+W). Heb je al aan een slot systeem gedacht? Cokin of Lee misschien? Niet zo gemakkleijk mee om te gaan dan gewoon 82mm, maar je hent veel meer keuze (de big stopper bvb.).

    Comment


    • #3
      Re: meerder grijsfilters

      Via Google kom ik uit bij enkele winkels die 82mm ND-filters verkopen (bv. Konijnenberg verkoopt een 82mm Fader, heb je ineens 2 tot 8 stops in 1 filter). En anders eens zien op Ebay, maar wat je dan van kwaliteit krijgt weet ik niet.
      De Flickr-pagina.
      Nikon D90 met een hele reeks lenzen

      Comment


      • #4
        Re: meerder grijsfilters

        Dit kan ook een oplossing zijn "Tiffen 82mm Variable ND Filter" ND1 tot 10, de prijs zit rond de 320,00€ (2X B&W= ± 240,00€).


        Groeten,
        Eric

        Comment


        • #5
          Re: meerder grijsfilters

          320 euro?? Ik kocht een paar weken geleden op ebay voor nog geen 15 euro (17US$ verzending inclusief) een goedkope chinese versie (67mm diameter) die ook goed z'n werk doet, prijs voor een 82mm is daar 28 US$ (nog geen 25 euro dus). Gekocht via deze verkoper:

          was op 12 dagen in België en die Hong Kong mannen sturen zo'n kleine dingen op als 'gift'.

          Werkt goed, vorig weekend in de Ardennen aan de Semois uitgetest, een paar voorbeeldjes gewoon overdag bij zonnig weer en een sluitertijd van 8-25 seconden naargelang beeld. Ik had zelfs de vrijheid om diafragma te kiezen naar een realistische waarde, hoeft geen f28 te zijn... maakt het donker genoeg met de filter om zelfs f3.5 te gebruiken bij iso100 (Nex7 kan niet lager).










          groene zweem: was onder een laag hangend bladerdak waar de zon op scheen... normaal dus
          Update: beelden stonden nog protected, zou opgelost moeten zijn nu...
          Last edited by Wim; 1 augustus 2012, 09:25.
          Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

          Comment


          • #6
            Re: meerder grijsfilters

            Mooie plaatjes Wim. Heb vandaag op e-bay een setje van 3 Vivitar filters besteld, waaronder een ND8 (4 stops) voor € 33.95 Zodra binnen en getest, zal ik wat laten weten. Voor een hobby deel ik uw mening dat prijzen moeten realistisch zijn.
            Nikon D90, Sigma 24-70 2.8 HSM, Sigma 70-200 2.8, Sb600

            Comment

            Working...
            X