Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd of andere opties

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd of andere opties

    Na veel leeswerk heb ik als idee om de Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd te kopen. Nu heb ik verschillende vragen:

    1) het verwachte gebruik zal zijn: middenklasse telelens, breedhoek, en (wegens kantelbare middenzuil) macro. Als ik plat op de grond ga met dit statief, met horizontale middenzuil, dan zou ik dus de statiefkop 90 graden naar achter moeten kunnen kantelen om de camera weer evenwijdig te krijgen met de grond. Kan iemand bevestigen dat dit gaat met de 322RC2? Zo ja, moet'k ik dan daar extra "hulpstukken" voor kopen, of niet?

    2) Er wordt een snelkopplingsplaatje 200PL-14 bijgeleverd?
    Verder vind'k niet welke screw ik nodig heb voor m'n Sony Alpha, is 1/4 standaard?
    Er staat verder ook in de Manfrottogids: "Optional Plates: 200PL-38, 200PLARCH-14, 200PLARCH-38". Waarvoor dienen die arch plates?

    3) Is dit statief ook zonder middenkolom te gebruiken? Zo ja, heb ik dan bepaalde accessoires/hulpstukken nodig om de kop rechtstreeks op de poten te monteren?

    4) Waar in het Brusselse hebben ze een ruim assortiment statieven en statiefkoppen? De winkel waar ik m'n aankoop wil doen ligt nogal ver, dus zou ik eerst elders willen het statief eens vastnemen enz, om dan aan huis te laten leveren.

    Dank bij voorbaat
    Last edited by starsofglass; 18 april 2008, 09:04.
    Mijn foto's en fractals
    Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

  • #2
    Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

    De middenzul kan in twee delen uit mekaar geschroeft worden.
    Hierdoor kun je het statief zonder middenzuil gebruiken (bovenstuk komt niet uit de kop vanhet statief) en kun je het statief helemaal openplooien tot tegen de grond.

    De ARCH plates hebben een lipje om de voorkomen dat de plate kan ronddraaien wanneer hij onder de camera gemonteerd is.
    Last edited by zunoel; 14 april 2008, 12:44.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

    Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

    Comment


    • #3
      Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

      afhankelijk of je de 322-kop links of rechts gemonteerd hebt.
      hij staat standaard rechts, maar is makkelijk te wisselen, zodat je links de grip kunt bedienen en tegelijk rechts de ontspanknop van je camera.

      met een horiaontale centrale kolom kun je de grip kantelen zodat de
      camera terug horizontaal staat.
      grip rechts > kolom horizontaal naar rechts.
      grip links > kolom horizontaal naar links.

      succes.

      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

        De Manfrotto 055MF3 kan toch niet rechtstreeks kantelen? je moet de middenzuil eerst uitelkaar vijzen voor je deze horizontaal kan plaatsen. Als je deze veelvuldig wil kantelen is dit toch niet zo handig. De 190cx kan wel zonder vijzen kantelen.
        Groetjes Steco

        Comment


        • #5
          Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

          Ik gebruik al geruime tijd tot grote tevredenheid de 322RC2 in combinatie met de 055 PROB


          Zoals je kunt zien heb ik de grip naar links geplaatst.
          Bij mij moet je de middenzuil ook in twee delen uit elkaar schroeven.
          Handiger is wanneer je de middenzuil kunt kantelen.
          Ik weet dan niet of hij dan in de weg zit, want hij zal dan toch naar buiten uit steken.

          Als ik op pad ga heb ik de middenzuil thuis al verwijderd van het statief. Neem hem wel altijd in de tas mee.
          mvg
          antoine200

          Comment


          • #6
            Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

            Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
            De Manfrotto 055MF3 kan toch niet rechtstreeks kantelen? je moet de middenzuil eerst uitelkaar vijzen voor je deze horizontaal kan plaatsen. Als je deze veelvuldig wil kantelen is dit toch niet zo handig. De 190cx kan wel zonder vijzen kantelen.
            Idd, eerst uit elkaar halen. Maar die 190cx is én duurder, én lichter (voordeel om te dragen, maar boezemt me niet veel vertrouwen in bij een zwaardere lens), en ik heb een beetje m'n vragen bij de stabiliteit van zo'n "snelkantelsysteem".

            Maar goed, als iemand weet waar ik die kan testen? Dan kan ik écht vergelijken Of ziet het er naar uit dan ik naar Turnhout zal moeten gaan? De 190cx3 is daar sowieso niet in voorraad.
            Mijn foto's en fractals
            Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

            Comment


            • #7
              Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

              Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
              Als ik op pad ga heb ik de middenzuil thuis al verwijderd van het statief. Neem hem wel altijd in de tas mee.
              Dat klinkt als een goed idee. Ik zou hem zelf ook af en toe thuislaten (bij lange wandelingen), tenzij ik echt "laag bij de grond" macro verwacht. Soweiso kan hij erg dicht bij de grond zonder middenzuil, lijkt me handig voor paddo's en zo.
              Mijn foto's en fractals
              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

              Comment


              • #8
                Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                De ARCH plates hebben een lipje om de voorkomen dat de plate kan ronddraaien wanneer hij onder de camera gemonteerd is.
                Klinkt eigenlijk een beetje overbodig dan. Ik zal allicht een plaatje moeten bijkopen voor een tripod collar, gewoon een tweede bijkopen van het standaardplaatje dan?
                Mijn foto's en fractals
                Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                Comment


                • #9
                  Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

                  Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                  De Manfrotto 055MF3 kan toch niet rechtstreeks kantelen? je moet de middenzuil eerst uitelkaar vijzen voor je deze horizontaal kan plaatsen. Als je deze veelvuldig wil kantelen is dit toch niet zo handig. De 190cx kan wel zonder vijzen kantelen.
                  Heeft iemand hier ervaring met de 190CX3 of de 190CXpro3? Hij is pas uit sinds maart, dus veel reviews zijn er nog niet te vinden.
                  Mijn foto's en fractals
                  Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

                    Ik wil uw keuze niet nodeloos beinvloeden of bemoeilijken......maar volgens mij
                    ben je het best af met een statief zonder middenkolom en met een gewoon deftig balhoofd(al da niet met snelkoppelsysteem) zonder grip of gesofistikeerde spantoestanden. Een gewoon balhoofd kan je snel in alle richtingen verdraaien en in elke positie 90° kantelen (vooruit,achteruit ,links en rechts) zonder om te wisselen en zonder dat er een grip in de weg zit.
                    Zo'n middenkolom is enkel nuttig als je echt een heel onstabiel geheel wil maken van je statief. Een gekantelde kolom met op het uiteinde een camera en lens brengt heel het gewicht uit het centrum van je statief waardoor het niet langer dezelfde stabiliteit heeft. Op elk apart vast te spannen onderdeel zit steeds wat speling....al deze speling samengetelt maakt dat je veel beweging krijgt in gans het geheel.....gevolg laat zich raden. Dikwijls is het simpelste systeem het beste en uiteindelijk de goedkoopste aankoop.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

                      Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                      Ik wil uw keuze niet nodeloos beinvloeden of bemoeilijken......maar volgens mij
                      ben je het best af met een statief zonder middenkolom en met een gewoon deftig balhoofd(al da niet met snelkoppelsysteem) zonder grip of gesofistikeerde spantoestanden. Een gewoon balhoofd kan je snel in alle richtingen verdraaien en in elke positie 90° kantelen (vooruit,achteruit ,links en rechts) zonder om te wisselen en zonder dat er een grip in de weg zit.
                      Zo'n middenkolom is enkel nuttig als je echt een heel onstabiel geheel wil maken van je statief. Een gekantelde kolom met op het uiteinde een camera en lens brengt heel het gewicht uit het centrum van je statief waardoor het niet langer dezelfde stabiliteit heeft. Op elk apart vast te spannen onderdeel zit steeds wat speling....al deze speling samengetelt maakt dat je veel beweging krijgt in gans het geheel.....gevolg laat zich raden. Dikwijls is het simpelste systeem het beste en uiteindelijk de goedkoopste aankoop.
                      M'n keuze wordt niet echt bemoeilijkt, ik blijf toch bij m'n idee (naast die twee andere opties) Sowieso kan je die 055mf3 ook zonder middenzuil gebruiken (draagt m'n voorkeur weg), maar is wel leuk om de optie te hebben voor een dwarse middenzuil.
                      Verder, wat die kop betreft, wat bedoel je met "zonder te wisselen"? Met die 322RC2 hoef je ook niet te wisselen (is enkel een optie, volgens persoonlijke voorkeur) Wat is er nu simpler dan met één hand de grip lossen én de positie aanpassen

                      Maar goed, sowieso ga'k es testen vooraleer te kopen, 't is niet bepaald goedkoop
                      Mijn foto's en fractals
                      Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

                        Oorspronkelijk geplaatst door starsofglass Bekijk bericht
                        M'n keuze wordt niet echt bemoeilijkt, ik blijf toch bij m'n idee (naast die twee andere opties) Sowieso kan je die 055mf3 ook zonder middenzuil gebruiken (draagt m'n voorkeur weg), maar is wel leuk om de optie te hebben voor een dwarse middenzuil.
                        Verder, wat die kop betreft, wat bedoel je met "zonder te wisselen"? Met die 322RC2 hoef je ook niet te wisselen (is enkel een optie, volgens persoonlijke voorkeur) Wat is er nu simpler dan met één hand de grip lossen én de positie aanpassen

                        Maar goed, sowieso ga'k es testen vooraleer te kopen, 't is niet bepaald goedkoop
                        Ik gebruik soms een 055mf4 (zelfde statief maar met 4 delige benen)bij langere wandelingen en ik kan u nu al vertellen dat wanneer je het statief zonder de middenzuil gebruikt en enkel het korte gedeelte in je statief zit....dat je dit gedeelte goed vast moet draaien(en met goed vast bedoel ik echt met kracht). Indien je het statief draagt met de camera erop kan het na een tijdje door schokjes tijdens het wandelen er gewoon uit vallen. Om dit te voorkomen draai je er best een M6 schroef in onderaan met een rondsel dat groter is dan het gat in je statief....zo kan het er niet uitvallen ook al komt het na een tijdje los te zitten.

                        Die grip; omdat het handvat aan de rechterkant zit kan je het nooit 90° naar rechts kantelen(misschien heb je dat ook niet nodig). Heb je maar één arm misschien dat je zo'n grip wil.... ik durf wedden dat je ook je tweede hand zult gebruiken om de camera precies daar te brengen waar je hem wil hebben.

                        Niet goedkoop Wat is goedkoop en wat is duur. Mijn meest gebruikte statief is een erg zware Gitzo ...600euro zonder het balhoofd. Als je me vandaag opnieuw de keuze geeft tussen deze Gitzo (die ik soms verwens omdat hij wel erg hard aan mijn schouderriem trekt na een tijdje stappen) en een Manfrotto dan is mijn keuze heel snel gemaakt. Die Manfrotto is voor mij gewoon een dure tussenstap geweest tussen een prul en een goed statief. Wellicht stelt niet iedereen dezelfde eisen aan zijn fotomateriaal
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 17 april 2008, 17:57.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

                          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                          Ik gebruik soms een 055mf4 (zelfde statief maar met 4 delige benen)bij langere wandelingen en ik kan u nu al vertellen dat wanneer je het statief zonder de middenzuil gebruikt en enkel het korte gedeelte in je statief zit....dat je dit gedeelte goed vast moet draaien(en met goed vast bedoel ik echt met kracht). Indien je het statief draagt met de camera erop kan het na een tijdje door schokjes tijdens het wandelen er gewoon uit vallen. Om dit te voorkomen draai je er best een M6 schroef in onderaan met een rondsel dat groter is dan het gat in je statief....zo kan het er niet uitvallen ook al komt het na een tijdje los te zitten.

                          Die grip; omdat het handvat aan de rechterkant zit kan je het nooit 90° naar rechts kantelen(misschien heb je dat ook niet nodig). Heb je maar één arm misschien dat je zo'n grip wil.... ik durf wedden dat je ook je tweede hand zult gebruiken om de camera precies daar te brengen waar je hem wil hebben.

                          Niet goedkoop Wat is goedkoop en wat is duur. Mijn meest gebruikte statief is een erg zware Gitzo ...600euro zonder het balhoofd. Als je me vandaag opnieuw de keuze geeft tussen deze Gitzo (die ik soms verwens omdat hij wel erg hard aan mijn schouderriem trekt na een tijdje stappen) en een Manfrotto dan is mijn keuze heel snel gemaakt. Die Manfrotto is voor mij gewoon een dure tussenstap geweest tussen een prul en een goed statief. Wellicht stelt niet iedereen dezelfde eisen aan zijn fotomateriaal
                          Je heb gelijk echter er is ook een grens en dat is het Budget.
                          Niet iedereen heeft even 1000 euro liggen om een Gitzo statief met een Markins balhoofd te kopen.
                          Ik heb ook heel lang getwijfeld om een Markins balhoofd te kopen.
                          Op aanraden van een aantal Duitse prof fotografen heb ik uiteindelijk de 322RC2 gekocht. De 322RC2 is driemaal goedkoper dan een Marklins balhoofd en voor mijn doeleinden werkt hij perfect. Juist het werken met twee handen is hier dan ook op zijn plaatst. Links bedien ik de grip en rechts heb ik de camera vast.

                          mvg
                          Antoine

                          Comment


                          • #14
                            Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

                            Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                            Je heb gelijk echter er is ook een grens en dat is het Budget.
                            Niet iedereen heeft even 1000 euro liggen om een Gitzo statief met een Markins balhoofd te kopen.


                            mvg
                            Antoine
                            Ik had ook geen 1000 eur liggen hoor.....ik heb gewoon meer geduld bij het sparen.
                            Ik ben er nu wel zeker van dat ik dat statiefke kan gebruiken voor vele jaren en voor de zwaarste taken. Ik kan er zelfs gaan opzitten als ik te moe wordt.
                            Dat TS gerust zijn goesting koopt hoor.....achteraf zal blijken of het een goeie aankoop was ....of misschien net niet.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Manfrotto 055MF3 +322RC2 balhoofd

                              Budget is ook van belang ja, ik stel zelf een maximum van 500-600 euro voor statief en kop samen, meer vind'k voor mezelf niet te verantwoorden, en ik vind dat al een redelijk bedrag. Alle suggesties zijn welkom natuurlijk, maar ik vrees dat ik bij Gitzo en Markins niet terecht kan met mijn budget. En ik heb toch ook al veel tevreden reacties gehoord over de 055mf3 en 322RC2.

                              Belangrijk voor mij: licht! Ik ga ermee gaan wandelen in de bergen, soms behoorlijk zware tochten, meer dan de 2,7kg van de vermelde combinatie moet het voor mij niet zijn, 't zal nu al "sleuren" zijn. Moet ook laag bij de grond kunnen (zonder middenzuil dus, of met verwijderbare middenzuil). Poten in 3 delen liefst, is toch steviger. Gemakkelijk om te gebruiken/ontplooien. En zeker een balhoofd, en (wat denk'k toch mogelijk is) kunnen vastzetten zodat hij nog op slechts 1 as kan bewegen? En dat het stevig moet zijn spreekt voor zich

                              Alternatieven mogen zeker gesuggereerd worden (heb zelf vooral bij Manfrotto gekeken), maar meer dan 600 euro zit er niet in...
                              Mijn foto's en fractals
                              Sony A700 +Tamron 90mm +Sigma 10-20mm +Minolta 35-105 3.5-4.5 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 35-70mm +Sony 70-300 G.

                              Comment

                              Working...
                              X