Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrorail?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrorail?

    Ik begin me stil aan te "ergeren" aan m'n statief, zeker bij macro. Of ik ben te ver van m'n onderwerp of net te dicht bij. Dus dan moet ik gans mijn statief verzetten om het goede beeld te krijgen... alleen... meestal lukt dit niet zo vlot. Zou een macrorail hiervoor een oplossing kunnen zijn? Ik weet niet wat het is, of hoe je het moet gebruiken, ik heb het alleen hier en daar al eens horen vallen. Of is het iets dat je niet echt nodig hebt voor gewone macrofotografie? Iemand die mij kan helpen en eventueel enkele suggesties wil geven?

    Alvast bedankt!

    Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

  • #2
    Re: Macrorail?

    Een makrorail kan de oplossing zijn. Werkwijze: stel met de lens de gewenste afbeeldingsverhouding (bv 1:1), kijk welke afstand hierbij hoort, zet de af uit, de rail in de middenstand, statief op de ongeveer goede afstand zetten en nu met ene rail exact scherpstellen door de camera voor- of achteruit te bewegen en met de dwarse rail eventueel de compositie nog iets aanpassen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Macrorail?

      Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
      Ik begin me stil aan te "ergeren" aan m'n statief, zeker bij macro. Of ik ben te ver van m'n onderwerp of net te dicht bij. Dus dan moet ik gans mijn statief verzetten om het goede beeld te krijgen... alleen... meestal lukt dit niet zo vlot. Zou een macrorail hiervoor een oplossing kunnen zijn? Ik weet niet wat het is, of hoe je het moet gebruiken, ik heb het alleen hier en daar al eens horen vallen. Of is het iets dat je niet echt nodig hebt voor gewone macrofotografie? Iemand die mij kan helpen en eventueel enkele suggesties wil geven?

      Alvast bedankt!



      Groetjes
      Roeliee


      Een macrorail is geen noodzaak maar heeft zeker voordelen: vooral bij het bepalen van de compositie is dat veel makkelijker dan met het statief te schuiven.

      Comment


      • #4
        Re: Macrorail?

        Even meesurfen op deze topic! 'k Vind hem interessant omdat het heel juist scherpstellen wellicht een stuk vlotter kan via zo'n macrorail. Wie heeft effectief zo'n ding en waar moet je op letten als je er een koopt. Prijzen kunnen wel eens uiteenlopen!

        Groetjes,

        Riho.
        Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
        Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

        Comment


        • #5
          Re: Macrorail?

          Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
          Even meesurfen op deze topic! 'k Vind hem interessant omdat het heel juist scherpstellen wellicht een stuk vlotter kan via zo'n macrorail. Wie heeft effectief zo'n ding en waar moet je op letten als je er een koopt. Prijzen kunnen wel eens uiteenlopen!

          Groetjes,

          Riho.
          Dat vraag ik me nu ook wel af...want lijkt me net iets handiger dan heel je statief te moeten versleuren...
          Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

          Comment


          • #6
            Re: Macrorail?

            Als ik die dingen bekijk op de website van fabrikanten, dan is de "verplaatsing" van je camera toch wel beperkt. Meestal 100 - 120mm in de voorwaartse richting, meestal een stuk minder in de dwarsrichting. Het hangt er dus maar vanaf wat je verwacht. Als je meer dan 10cm fout zit met je statief, kan je het ook met een macrorail niet oplossen.
            Ik dacht dat je een macrorail meestal gebruikt om precies te kunnen scherpstellen, en vooral ook om aan "stacking" te doen.
            Of ben ik nu helemaal fout????
            It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

            Comment


            • #7
              Re: Macrorail?

              Is vooral handig wanneer je geen scherpstelling hebt op oneindig en je vergroting moet regelen met scherpstelring (cfr. tussenringen & voorzetlenzen). Ik heb er één van Novoflex (link). Kost je wat, maar is superdegelijk en onverwoestbaar.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: Macrorail?

                Wat minder degelijk als die van Thierry maar meer dan de helft goedkoper en ook nauwkeurig om mee te werken.
                Verplaatsen bij macro naar voren of opzij is 10 cm meer dan ruim voldoende.

                Focusing rails zijn een essentieel onderdeel voor de macro fotografie. Zowel, preciesie, accuretesse en positioneer zijn cruciaal. Een normale focussing ring op een macro lens of d
                Last edited by Eenbes; 3 juli 2013, 18:14.

                Comment


                • #9
                  Re: Macrorail?

                  Moet je rekening houden met het gewicht van de lens+camera bij het aankopen van een macrorail?

                  Groeten,

                  Riho
                  Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                  Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macrorail?

                    Had zo eentje, is 1 x gevallen en in duizend stukken.
                    Heb nu eentje volledig in metaal van RRS (2de hands gekocht).
                    Gebruik heb voor stacking
                    Paul
                    Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macrorail?

                      Heb dezelfde (Chinees fabricaat) ... bij een ebay Chinees dik 30 incl. verzenden ... heb wel even moeten er aan prullen om ze optimaal te krijgen ... nu in orde ... noodzakelijk bij een MP-E65 daar enige manier van scherpstellen ... bruikbaar maar mechanisch geen smooth precisiewonder

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macrorail?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                        Heb dezelfde (Chinees fabricaat) ... bij een ebay Chinees dik 30 incl. verzenden ... heb wel even moeten er aan prullen om ze optimaal te krijgen ... nu in orde ... noodzakelijk bij een MP-E65 daar enige manier van scherpstellen ... bruikbaar maar mechanisch geen smooth precisiewonder
                        Wat verwacht u voor dat geld? Wannaar u hem gebruikt voor nauwkeurig scherpstellen dan kunt u beter iets degelijks kopen, maar om de camera te verplaatsen voldoet dat ding.
                        Last edited by Eenbes; 4 juli 2013, 15:59.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macrorail?

                          Ik heb ook een Novoflex enkele rail, zeer tevreden over. Waar je ook moet op letten is op welke kop je hem zet. Zet je camera in het midden van je rail, neig je balhead voorover en draai dan maar 10 cm vooruit, dan weet je best wel de kwalitieit van je balhoofd, zeker met een zware lens zoals bijvb een 180MM.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macrorail?

                            Bedankt voor alle bruikbare tips! Zal nu eens verder het internet afschuimen voor dan eventueel ene aan te kopen!

                            Groetjes
                            Roeliee
                            Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

                            Comment

                            Working...
                            X