Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens vs Tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens vs Tussenringen

    Later dit jaar ga ik een workshop landschaps- & natuurfotografie volgen.

    Tijdens het 2de deel van de dag zal de focus meer liggen op macro, daar het licht niet meer geschikt zal zijn voor landschapsfotografie.

    Nu heb ik me nog nooit bezig gehouden met macro, en bezit dus ook geen macro objectief.

    Ik zie 2 mogelijkheden:
    - ik huur een 90mm macro bij Grobet in Antwerpen (30 euro)
    - ik koop tussenringen zodat ik mijn 24-70 of 70-200 als "macro" kan gebruiken (170 euro)

    Wat lijkt jullie de beste optie?
    Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
    Website - 500px - Instagram

  • #2
    Re: Macro lens vs Tussenringen

    Ik zou een macro lens huren en dan een dag (of een paar dagen) volop experimenteren. Dan weet je meteen of het je ligt alvorens een paar honderd euro uit te geven aan tussenringen (of nog meer aan een macro lens) om ze dan in de kast te laten omdat het toch niet dat is wat je wil.
    Sony α7ii
    5OOpx

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens vs Tussenringen

      Heb je ook al een goed statief? Want voor macro zou ik werken vanaf statief wel even aanraden.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens vs Tussenringen

        Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
        Heb je ook al een goed statief? Want voor macro zou ik werken vanaf statief wel even aanraden.
        Statief en cable release heb ik ja. Ik doe vooral een poging tot landschapsfotografie, en statief is ook daar onmisbaar.
        Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
        Website - 500px - Instagram

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens vs Tussenringen

          170 euro voor een tussenringen vind ik behoorlijk wat. Nu ... ik ben ook gestart met tussenringen. Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je licht verliest bij tussenringen.

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens vs Tussenringen

            Oorspronkelijk geplaatst door indrukwekkend Bekijk bericht
            170 euro voor een tussenringen vind ik behoorlijk wat.
            Vind ik ook, maar is het enige setje dat ik vind voor Sony FE mount.
            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
            Website - 500px - Instagram

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens vs Tussenringen

              Ik heb altijd gefotografeerd met tussenringen en pas hele tijd later macrolenzen gekocht. En nog steeds liggen die tussenringen bij de hand ...
              Ik zou toch eerst proberen ergens een stel tussenringen te lenen voor gebruik. Voordeel, je kent de lens waarop je ze zal gebruiken en je kent ook de beperkingen.
              Tussenringen ontlenen via fotovrienden is vaak van voor niet (gratis) omdat je niet echt hoogtechnisch materiaal gebruikt. Geen glas, geen motoren, juist zals de naam het zegt, ringen die eventueel de elektronische pulsen door stuurt.
              Merk op dat goed macro lenzen een pak geld kosten en bezint eer je begint. Een 60mm macro is een totaal ander werkgebied, methode dan een macro 180mm. Vaak zijn het primelenzen er eentje om in de kast te leggen ...
              Maar waaroms tel je de vraag niet aan de lesgever ? Die weet beter wat je echt zal nodig hebben. Vraag hem hoe hij macro ziet en wat macro tijdens de lessen zal omvatten. Laat je dan toe om gericht naar een tijdelijke oplossing te zoeken.
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’ętre heureux

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens vs Tussenringen

                Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
                Maar waaroms tel je de vraag niet aan de lesgever ? Die weet beter wat je echt zal nodig hebben. Vraag hem hoe hij macro ziet en wat macro tijdens de lessen zal omvatten. Laat je dan toe om gericht naar een tijdelijke oplossing te zoeken.
                Vraag is gesteld, en hij stelde tussenringen voor. Zelf heeft hij echter enkel tussenringen voor Canon en Nikon ter beschikking.
                Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                Website - 500px - Instagram

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens vs Tussenringen

                  Volledig akkoord met wat hierboven gezegd wordt.
                  behalve:
                  Ringen die "eventueel" elektronische pulsen doorstuurt:zorg er maar voor dat dit er zeker is.Anders sluit je diafragma niet.Veel huidige lenzen hebben geen diafragmaring meer.Dus de goedkope setjes zonder koppeling:te mijden tenzij je een lens hebt met
                  diafragmaring.(Bestaan wel koppelingen om het diafragma aan te sturen ,in combinatie met balgen etc.,maar daar hangt ook een prijsje aan en dan koop je beter een setje met contacten.)

                  Verder zou ik zelf opteren om een macro te huren,tenzij je vlot ergens tussenringen kunt krijgen.
                  Werkt gemakkelijker om scherp te stellen.1:1 tot oneindig,terwijl tussenringen maar een beperkt scherpstelgebied hebben naargelang van de gebruikte lens en dat kan misschien de indruk geven dat alles zeer moeilijk is.Maar dat is een persoonlijk mening.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens vs Tussenringen

                    Heb je ook de optie bekeken om te werken met een adapter om a-mount lenzen op je body te zetten (LA-EA3 of LA-EA4)?
                    Je vindt gemakkelijk 2e hands macro lenzen (met a-mount) in zeer goede staat én tegen een aantrekkelijke prijs.
                    Sony α7ii
                    5OOpx

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens vs Tussenringen

                      Oorspronkelijk geplaatst door -Dee- Bekijk bericht
                      Heb je ook de optie bekeken om te werken met een adapter om a-mount lenzen op je body te zetten (LA-EA3 of LA-EA4)?
                      Je vindt gemakkelijk 2e hands macro lenzen (met a-mount) in zeer goede staat én tegen een aantrekkelijke prijs.
                      Die adapters kosten ook geen vijf frank he.
                      Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                      Website - 500px - Instagram

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens vs Tussenringen

                        Oorspronkelijk geplaatst door SteefD Bekijk bericht
                        Die adapters kosten ook geen vijf frank he.
                        Neen, maar nog altijd veel minder dan een nieuwe Sony FE macro lens...
                        Sony α7ii
                        5OOpx

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens vs Tussenringen

                          Wat is de bedoeling van die macro-cursus ??
                          Is er voldoende tijd voor praktijk,of is het grotendeels theorie.Als aanhangsel van landschapsfotografie ??
                          In het laatste geval zou ik niet veel investeren,en gewoon kijken wat er daar te rapen valt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens vs Tussenringen

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            Wat is de bedoeling van die macro-cursus ??
                            Is er voldoende tijd voor praktijk,of is het grotendeels theorie.Als aanhangsel van landschapsfotografie ??
                            In het laatste geval zou ik niet veel investeren,en gewoon kijken wat er daar te rapen valt.
                            Het is geen "macro-cursus", maar een workshop landschaps- en macrofotografie. Vooral het eerste interesseert me.

                            Zie: http://bartheirweg.com/nl/workshops/...purperen-heide
                            Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
                            Website - 500px - Instagram

                            Comment


                            • #15
                              Re: Macro lens vs Tussenringen

                              Dat is dus interessante informatie.
                              Eerst landschap dan nadien macro.Lijkt dus eerder op close-up dan macro.
                              18 augustus;wordt verondersteld dat het niet ijskoud is.(20-25°)Dat betekent dat tegen de middag voor de lunch,alle beestjes al vrij actief zijn.Dus moogt je veronderstellen dat de vluchtafstand van die beestjes tamelijk groot is.Dat wil zeggen 1:1 vergeet het.
                              In die omstandigheden zou ik opteren voor je 70-200 met één of twee tussenringen.Of eventueel een extender,maar dat hangt af van je min. scherpstelafstand.(Ik schiet libellen met een 300mm met een 1.4 ex.Min afstand wel maar 1.4 m)
                              Met je 24-70 kan het ook wel lukken,maar misschien te kort erop.
                              Maar voor die situatie zou ik opteren voor tussenringen op je 70-200.(In tegenstelling wat ik hierboven zei,maar dat was in de gedachte van macro 1:1 of wat minder)
                              Het is nog lang,dus je kunt nog veel uittesten en zoeken.

                              Comment

                              Working...
                              X