Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

    Ik was op zoek naar een nieuwe accu voor de 7DII en kwam deze tegen:

    Het is een accu met een ingebouwde USB laadaansluiting zodat je de accu heel gemakkelijk kan laden met laders die iedereen tegenwoordig wel in huis heeft.
    Of de accu even goed presteert als de originele, dat weet ik niet, maar alleen al het idee om er een USB aansluiting in te steken vind ik wel interessant.
    Voor camerafabrikanten zou dat ook geen slechte zaak zijn, want als ze bij een nieuwe camera zo'n accu leveren dan moeten ze geen lader bij in de verpakking steken.
    Bij sommige recente camera's kan je de accu ook wel laden via de USB aansluiting van de camera zelf, maar ik denk dat deze oplossing eigenlijk handiger is.
    Met een powerbank in de fototas kan je dan de accu opladen terwijl je met een andere accu verder werkt.
    Er bestaan wel laders voor die LP-E6 die ook werken op een powerbank, maar dan heb je weer wat meer spullen mee te nemen in de fototas.

    Ik vind dus het idee van de ingebouwde USB aansluiting erg handig, maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat deze accu presteert zoals het hoort en of ze veilig is (ik heb er wel eentje besteld zodat ik ze kan testen).
    Last edited by Black B@ndit; 27 april 2020, 08:42.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

    Ik ben benieuwd hoe je bevindingen gaan zijn.
    Als snelladen niet ondersteund word is het bijna zinloos, maar in nood is alles beter dan niks [emoji6].


    --
    mlap.
    T.T.

    Comment


    • #3
      Re: LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

      Het zal nog wel een tijdje duren vooraleer ik die accu kan testen, een tijdje geleden heb ik een tester besteld die een heleboel mogelijkheden biedt om accu's te testen, en die is ook nog onderweg.
      De eerste keer dat ik die besteld heb was drie maanden geleden, en omdat die niet hier geraakt is heb ik daarvoor mijn geld terug gekregen.
      Nu heb ik die bij een andere leverancier besteld en tot nu toe ziet het er naar uit dat die wel tot hier zal geraken (van de andere was er nooit tracking info beschikbaar, en dat is nu wel in orde).

      Als ik die tester heb, en de accu met de USB aansluiting, dan kan ik de werkelijke capaciteit en de maximale laadstroom meten.
      Maar je moet nog wel wat geduld hebben want de verzending vanuit China loopt nog altijd vertraging op.
      Dan kan ik de oude Canon accu (de originele) dan ook controleren want als die pas geladen is dan geeft de camera aan dat die op 50% zit.
      Ik heb ook nog een Jupio die tegelijk met de 7DII gekocht is nakijken, die geeft volgens de camera nog steeds 100% als die pas geladen is.
      Ik ben dus benieuwd wat de werkelijke capaciteit van die accu's is op dit ogenblik.
      De originele accu van de 5DIII heb ik ook nog, het wordt dus een interessante vergelijking tussen oud en nieuw, origineel en niet-origineel.

      Dezelfde accu wordt ook in recente Canon camera's gebruikt (EOS R, en ook de R5 zouden nog dezelfde accu gebruiken).
      Het valt dan af te wachten of de camera geen foutmelding geeft wanneer deze accu wordt gebruikt (dat kan ik niet testen in de EOS R, de 7DII geeft wel een foutmelding als ik er de accu van de 5DIII in steek, die werkt wel, maar er komt dan eerst een foutmelding op het schermpje van de camera).
      Last edited by Black B@ndit; 27 april 2020, 11:46.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

        Bart,

        Ben reeds benieuwd naar je testen.
        Zo zo'n batterij ook bestaan voor de 1dx? Ik bedoel een batterij waar een usb poort op zit om op te laden mat bvb een powerbank?
        Ik heb nu 3 batterijen maar met de 200-400 mm lens + de 1dx mkii verbruikt deze veel energie en soms gebeurd het dat ik alle 3
        de batterijen leeg trek gedurende een shoot.

        Groetjes,

        Dirk

        Comment


        • #5
          Re: LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

          Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
          Bart,

          Ben reeds benieuwd naar je testen.
          Zo zo'n batterij ook bestaan voor de 1dx? Ik bedoel een batterij waar een usb poort op zit om op te laden mat bvb een powerbank?
          Ik heb nu 3 batterijen maar met de 200-400 mm lens + de 1dx mkii verbruikt deze veel energie en soms gebeurd het dat ik alle 3
          de batterijen leeg trek gedurende een shoot.

          Groetjes,

          Dirk
          De accu voor de 1Dx (LP-E4N) heeft een capaciteit van 28Wh, als je die al zou kunnen laden met een powerbank, dan moet dat er eentje zijn met een heel grote capaciteit en die zijn dan ook vrij zwaar.
          Een "10.000mAh" powerbank geeft geen 10Ah aan de 5V aansluiting, die 10Ah is de totale capaciteit van de cellen die er in zitten, met de spanning die bij de cellen hoort.
          De nominale spanning van een lithium-ion cel is 3,6V en daardoor is de capaciteit van zo'n powerbank ook maar 36Wh zonder rekening te houden met de elektronica die ervoor moet zorgen dat de spanning van de accu naar 5V moet worden gebracht.
          De capaciteit van de cellen in een 10.000mAh powerbank komt overeen met 4 stuks 18650 cellen, in de LP-E4 zitten drie 18650 cellen (in sommige powerbanks zitten 18650 cellen, maar de zwaardere hebben meestal Lithium-polymeer cellen omdat die wat compacter zijn waardoor de powerbank wat kleiner wordt).
          Het enige voordeel is dat een powerbank wel een stuk goedkoper is per Wh dan de LP-E4.

          Er zijn wel goedkopere alternatieven voor de LP-E4N accu, maar of die dan weer compatibel zijn met de meest recente 1Dx dat valt af te wachten.
          Je kan de oudere LP-E4 accu's naar het schijnt nog wel gebruiken in de 1Dx II en III, maar dan zal de camera minder foto's per seconde maken, en dat is dan waarschijnlijk ook zo als de software in de niet-originele accu niet overeen komt met die van de nieuwste Canon accu.
          In principe zou Canon gemakkelijk accu's met een grotere capaciteit kunnen maken want in plaats van de 2450mAh cellen hadden ze er ook van meer dan 3000mAh in kunnen steken (de maximale capaciteit voor een 18650 zit nu iets boven de 3400mAh, maar voor cellen die een grote stroomsterkte kunnen leveren zit de maximale capaciteit ergens rond de 3000mAh).

          Hier zijn wat voorbeelden van niet-originele LP-E4 accu's https://nl.aliexpress.com/wholesale?...archText=lp-e4
          De opgegeven capaciteit van 3000 tot 3200mAh kan in principe correct zijn, maar het valt altijd af te wachten of ze er echt cellen van die capaciteit in hebben gestoken.
          In ieder geval zijn ze wel veel goedkoper dan een originele Canon accu die eigenlijk véél te duur is omdat de drie cellen die er in zitten eigenlijk nooit meer dan 5 euro per stuk kunnen kosten.
          Voor de rest zit er nog een beveiligingsprintje in, maar dat kost ook geen 10 euro, en de plastiek die er rond zit is ook minder dan een euro waard als die in grote aantallen wordt geproduceerd.
          In de 1Dx zullen die waarschijnlijk perfect werken, maar vanaf de 1Dx II heeft Canon de accu een beetje aangepast waardoor het niet zeker is dat de 1Dx II zijn maximaal aantal foto's per seconde zal halen met zo'n goedkope accu.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

            Bart,

            Dank voor je deskundige uitleg.
            Ik gebruik in de 1dx mkii 3 batterijen. 1-tje die meegeleverd was met het toestel en 2 oudere batterijen van
            mijn 1ds mkiii. Die oude batterijen werken zonder problemen in de 1dx mkii, maar zijn veel sneller leeg omdat
            de capaciteit ook minder is.
            Werken met namaak batterijen op zo'n toestel avontuur ik mij niet. Als er iets fout loopt kan ik geen aanspraak
            maken bij Canon.

            Groetjes,

            Dirk

            Comment


            • #7
              Re: LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

              De accu is vorige week aangekomen.
              De productiedatum op de accu is 2018-06, ze is dus eigenlijk al bijna 2 jaar oud (de cellen zijn nog ouder, want de accu is geproduceerd in China terwijl de cellen uit Japan komen volgens de fabrikant van de accu).
              Ze was 54% geladen bij levering, dat is prima voor een lithium ion accu die voor langere tijd gestockeerd wordt (daarom wordt een lithium-ion accu zelden "vol" geleverd).
              Tijdens het laden via USB is de laadstroom maximaal 0,7A (de laadstroom zakt als de accu bijna vol is, dat moet ook zo om de accu te beschermen), daardoor duurt het langer om de accu via USB te laden dan in de originele Canon lader (0,7A bij 5V = 3,5W en er zit nog een omvormer in om die 5V naar 8,4V te brengen want in de accu zitten 2 cellen in serie).
              De specificaties van deze "Brave Heart" accu zijn dezelfde als die van de originele accu van de 7DII (1865mAh / 14Wh).
              De testresultaten zijn wat minder dan de opgegeven specificaties: 1706mAh / 12,1Wh bij een ontlaadstroom van 1A, maar als je de kostprijs mee in rekening brengt (ongeveer 14 euro, verzending bijgeteld) dan krijg je wel waar voor je geld.
              Gezien de productiedatum is het wel mogelijk dat recenter geproduceerd exemplaar dichter bij de opgegeven capaciteit zou gezeten hebben, maar die 1706mAh is nog steeds heel goed voor die prijs.
              Bij de accu wordt een beschermkapje geleverd (zoals bij een originele Canon accu) en een USB kabeltje.
              Tijdens het laden via USB brandt er een rood ledje, als de accu geladen is dan brandt hetzelfde ledje groen.
              En je kan de accu ook laden in een originele Canon lader.
              De accu geeft geen foutmelding in de 7DII, ze is dus volledig compatibel.

              Ter vergelijking heb ik de originele LP-E6 N van de 7DII ook getest.
              De productiedatum van die accu is 2015 - 11.
              De werkelijke capaciteit van die accu is nog 1518mAh / 10,4Wh bij een ontlaadstroom van 1A, daardoor is die nog perfect bruikbaar, ook al geeft de 7D in de cameramenu's bij "laadprestatie" nog maar één rood vakje.
              Als je via de cameramenu's controleert in welke staat de accu is, dan ben je geneigd om meteen een nieuwe accu aan te schaffen, terwijl de capaciteit van de oude accu in werkelijkheid minder dan 20% van de opgegeven capaciteit verloren is.
              Er blijft dan nog 80% over en daar kan je nog altijd heel veel foto's mee maken per laadbeurt.


              De capaciteitstester die ik gebruikt heb is deze: https://nl.aliexpress.com/item/40005...27424c4doYqCrP
              Voor test heb ik de spanning en stroom metingen van die module getest, en dat kwam goed overeen met de waarden op de multimeter (minder dan 2% afwijking ten opzichte van mijn multimeter).
              Deze tester is ook heel handig om accu's van boormachines en andere apparaten te testen.
              Ik heb hier net een "2Ah X-20V" Parkside accu (Lidl gereedschappen) getest en die heeft bij een ontlaadstroom van 2A een werkelijke capaciteit van 1974mAh (die accu is ongeveer 1 jaar geleden gekocht).
              Last edited by Black B@ndit; 1 juni 2020, 11:05.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

                Dankjewel voor deze tip; op die manier laden van een LP-E6 lijkt me wel handig. Enkel een USB-kabeltje en klaar.
                Als ik er eentje nodig heb voor m'n 6D bestel ik er zo wel.

                mvg
                Filip

                Comment


                • #9
                  Re: LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

                  Ik vrees dat ze - zoals de originele LP-E6 - maar beperkt bruikbaar zullen zijn in bv de R6 en de R5.
                  En het gaat niet over de capaciteit of de stroomsterkte, maar over het type dat geregistreerd is (je moet LP-6N of LP-6NH hebben).

                  Zo zie je dat Canon er altijd wel iets op vindt.
                  Volgens Kenn Rockwell's R5 en R6 reviews werken deze wel, maar ze zijn hier niet verkrijgbaar.

                  https://www.bhphotovideo.com/c/produ...tery_pack.html

                  Tot nu toe heb ik met 3th party camera accu's nog geen goede ervaringen gehad.
                  Ik ben een zuinige mens, maar ik koop nu toch originele.

                  Comment


                  • #10
                    Re: LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

                    Ik heb een 7DII, die geeft een foutmelding (die je kan negeren) als er een oudere accu in wordt gebruikt (die van de 5DIII geeft zo'n foutmelding).
                    Deze accu is volgens de 7D II een LP-E6 (zonder den "N" dus), maar ze werkt wel zonder een foutmelding.
                    In de 7D gebruik ik ook nog een Jupio accu, die geeft ook geen foutmelding, en volgens de 7D II is het ook een LP-E6.
                    Ik heb maar één (originele Canon) LP-E6N, maar de andere werken ook probleemloos.

                    Ik kan ook niet garanderen dat die compatibel is met een R5 en R6, want dat kan ik hier niet uitproberen.
                    Of die ook probleemloos werken in de R5 en R6, vooral als die zwaar belast wordt tijdens video-opnames, dat kan ik niet garanderen.
                    In ieder geval moet je dan wel heel goede accu's hebben, want als die camera zo warm wordt tijdens het filmen, dan moet die energie ook ergens vandaan komen.
                    Een accu die iets minder presteert zou er dan wel voor kunnen zorgen dat de stroom plots wegvalt tijdens het filmen, en dan ben je waarschijnlijk ook de filmopname kwijt (zonder stroom wordt er geen data meer weggeschreven, en als dat tijdens het filmen gebeurt dan ben je het hele filmpje kwijt).

                    In plaats van de ingebouwde USB laadaansluiting kan je ook altijd een compacte lader gebruiken die werkt op een powerbank (of de USB lader die je gebruikt voor de smartphone, of een USB aansluiting in de auto...).
                    Ik heb zelf een Nitecore UCN1 lader (kostprijs rond de 25 euro), die is heel compact en die werkt prima voor LP-E6(N) accu's, die geeft ook een indicatie van de staat van de accu.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: LP-E6 accu (voor Canon) met USB laadaansluiting

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Ik heb een 7DII, die geeft een foutmelding (die je kan negeren) als er een oudere accu in wordt gebruikt (die van de 5DIII geeft zo'n foutmelding).
                      Deze accu is volgens de 7D II een LP-E6 (zonder den "N" dus), maar ze werkt wel zonder een foutmelding.
                      In de 7D gebruik ik ook nog een Jupio accu, die geeft ook geen foutmelding, en volgens de 7D II is het ook een LP-E6.
                      Ik heb maar één (originele Canon) LP-E6N, maar de andere werken ook probleemloos.

                      Ik kan ook niet garanderen dat die compatibel is met een R5 en R6, want dat kan ik hier niet uitproberen.
                      Of die ook probleemloos werken in de R5 en R6, vooral als die zwaar belast wordt tijdens video-opnames, dat kan ik niet garanderen.
                      In ieder geval moet je dan wel heel goede accu's hebben, want als die camera zo warm wordt tijdens het filmen, dan moet die energie ook ergens vandaan komen.
                      Een accu die iets minder presteert zou er dan wel voor kunnen zorgen dat de stroom plots wegvalt tijdens het filmen, en dan ben je waarschijnlijk ook de filmopname kwijt (zonder stroom wordt er geen data meer weggeschreven, en als dat tijdens het filmen gebeurt dan ben je het hele filmpje kwijt).

                      In plaats van de ingebouwde USB laadaansluiting kan je ook altijd een compacte lader gebruiken die werkt op een powerbank (of de USB lader die je gebruikt voor de smartphone, of een USB aansluiting in de auto...).
                      Ik heb zelf een Nitecore UCN1 lader (kostprijs rond de 25 euro), die is heel compact en die werkt prima voor LP-E6(N) accu's, die geeft ook een indicatie van de staat van de accu.
                      Een USB lader voor op de powerbank ga ik me zeker aanschaffen als ik een R-body koop, een mirrorless gebruikt sowieso meer stroom.
                      Ik gebruik zoiets al voor de LP-E17 accu's (1040mA) van mijn M6. Zonet nog één in de rugzak opgeladen. Mijn powerbank is 10.000mA 18W, zal een dubbel zo grote accu ook wel trekken.

                      PS: naar mijn ervaring met de M kan je dikwijls veel meer foto's nemen met een acculading dan wat de fabrikant aangeeft (als je bv continuous focus afzet en niet na elke foto op je scherm gaat kijken).
                      Last edited by palombian; 19 september 2020, 17:19.

                      Comment

                      Working...
                      X