Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

losse flitser gebruiken zonder cameraflits

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • losse flitser gebruiken zonder cameraflits

    Ik vraag mij af op welke manier ik een flitser kan gebruiken los van die op de camera. Voor de duidelijkheid de cameraflits mag niet mee werken !
    Ik ben nog in het bezit van een losse flitskabel (10m).
    Bestaat er zoiets om via een flitsschoen op de camera (Nikon D70S) een externe flitser aan te sturen via kabel (Sigma flits) zonder dat die op de camera mee flitst? Kan dit flitskabelgedoe schade berokken (kortsluiting) of hoef ik hiervoor niet te vrezen ?
    Nikon D70S met kitlens 18-70.

  • #2
    Re: losse flitser gebruiken zonder cameraflits

    Ja zo'n kabel bestaat, met een voetje om gewoon op de flitsschoen te schuiven. Mijn Metz 45-CL4 werkt zo. En als het een recente Sigma is kan dat absoluut geen kwaad voor je camera.

    Comment


    • #3
      Re: losse flitser gebruiken zonder cameraflits

      Welk merk verkoopt dergelijke schoentje en wat kost dit ongeveer ?
      Nikon D70S met kitlens 18-70.

      Comment


      • #4
        Re: losse flitser gebruiken zonder cameraflits

        Wordtd verkocht als accessoire door het merk van de flitser. Dus als je een Sigma hebt, kijken bij Sigma. Metz idem dito: kijken bij Metz.

        Comment


        • #5
          Re: losse flitser gebruiken zonder cameraflits


          Comment


          • #6
            Re: losse flitser gebruiken zonder cameraflits

            ik los het op door het knopje flash ( links vooraan de camera,)daar kun je uw interne flash afzetten..

            Comment


            • #7
              Re: losse flitser gebruiken zonder cameraflits

              Hoi,

              Ik weet niet hoe het met de D70s zit, maar ik vermoed dat het systeem gelijkaardig is als op de D80.

              Op mijn D80 kan ik mijn flitser in commander modus zetten. Daarbij kan ik kiezen welke flitsen wel en niet moeten afgaan, in drie groepen:
              1. de ingebouwde flitser
              2. groep A
              3. groep B

              Concreet kan ik met mijn SB-600 op die manier gebruik maken van draadloos flitsen, meestal met mijn ingebouwde flitser én mijn SB-600 tegelijk, maar als ik wil kan ik mijn ingebouwde flitser zo afzetten. Let wel, de flitser moet wel uitgeklapt zijn om als commander te kunnen fungeren.

              Raadpleeg je handleiding, het staat er in hoor.

              ---

              edit: Hmmmm nu ik je post herlees, vrees ik dat ik een beetje naast de kwestie geantwoord heb. Ik was in de war door dat je van die kabel sprak. Nu ja :-)
              Last edited by Freggle; 3 november 2006, 14:25.
              [Nikon D80 | Nikkor 18-200 VR | Nikkor 50 f/1.8 | SB-600] [Nikon Coolpix 4500]
              flickr | Blog

              Comment


              • #8
                Re: losse flitser gebruiken zonder cameraflits

                Als je een andere flits wilt gebruiken dan een Nikon, dan moet je er wel zeker van zijn dat die flits uw toestel niet kan beschadigen. Veel (oudere) flitsen hebben een hoge spanning op hun flits voet, meer dan 6V verdraagd uw Nikon niet, ook de polariteit is belangrijk, sommige flashes hebben een negatieve spanning op hun flashvoet, ook dat maakt uw Nikon defect. Verder als het een nieuwere flash betreft zal hij meerdere neven pinnen op zijn flashvoet hebben, dat maakt het nog risikovoller want op bepaalde nevencontacten op de Nikon voet zit spanning, die riskeer je kort te sluiten!
                Conclusie: zeker geen andere flits gebruiken als je niet zeker bent dat die flits geschikt is voor uw toestel.
                Een andere mogelijkheid is om zelf een sturing te maken die geschikt is voor uw Nikon en waarop alle soorten flashes kunnen aangesloten worden.Je maakt dus een soort interface tussen uw Nikon en de flits, zodat uw camera beveiligd is. Je moet wel een beetje met electronica kunnen omgaan ,het schema vind je op mijn site onder de rubriek "flitsen".

                Wat het flitsen betreft, Nikon D70 geeft altijd een flitspuls af op de centrale pin van de flitsshoe, tenzij de eigen flits is uitgeklapt.Ik veronderstel dat dit hetzelfde is voor de D70S
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment

                Working...
                X