Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtmeter ijken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lichtmeter ijken

    kan er me iemand uitleggen hoe ik mijn licht meter merk prixcolor moet ijken tegenover mijn camera d 90,
    meeste dank jozef37
    Last edited by LesC; 1 februari 2010, 14:13.

  • #2
    Re: lichtmeter ijken

    Hoe het voor jouw meter precies in zijn werk gaat weet ik niet, maar het principe is hetzelfde voor elke meter die je koopt. Ik heb een Sekonic L-358 en dit is hoe ik tewerk ben gegaan:

    - Een grijskaart nemen en deze zo egaal mogelijk belichten. Ik heb een 580EXII op manueel gebruikt en een QP Card als grijskaart.
    - Meet met je meter de overeenkomstige instellingen, stel deze in op je toestel en neem een foto. (uiteraard in RAW)
    - Open de foto en crop je beeld zodat je een egaal vlak 18% grijs hebt. Zet even je witbalans goed en als je egaal belicht hebt, moet je ergens een piek in je histogram zien. Die moet exact in het midden liggen. Met je exposure schuif je te piek op tot deze perfect in het midden ligt. Bij mij was dat +0.43 EV.
    - Neem je lichtmeter en stel die waarde zo precies mogelijk in. Ik heb het op 0.4 gezet.
    - Meet nu opnieuw je grijskaart en neem terug een foto. Als alles goed is, zit de piek nu perfect in het midden.

    In principe kan je het ook direct doen op het histogram op je toestel, maar dat is meer trial-and-error dan een precieze aanpassing. Bij mij heeft het kalibreren amper 5 minuten geduurd.

    Veel succes ermee

    Comment


    • #3
      Re: lichtmeter ijken

      beste,hartelyk dank voor uw gedane moiete vind het heel tof van u
      vriendlyke groeten

      Comment


      • #4
        Re: lichtmeter ijken

        ik zou deze topic es nalezen


        greets
        je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
        www.korandoke.be

        Comment

        Working...
        X