Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensbescherming en circulair polarisatie filter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lensbescherming en circulair polarisatie filter

    Ik heb 2 objectieven met een diameter van 67 mm.
    Beide objectieven wil ik beschermen tegen krassen.
    Tevens wil ik op beide objectieven af en toe een circulair polarisatie filter gebruiken.

    Ik weet dat een aantal mensen geen extra glas zoals een uv filter voor het objectief willen schroeven ivm beeldkwaliteit. Ondanks dat ik zeer zuinig ben op mijn spullen wil ik het risico van een kras op het glas niet lopen.

    Wat is nu verstandig?

    1. Op beide objectieven een uv filter schroeven. Bij gebruik van circ. pol. filter het uv filter verwijderen. (met kans op krassen als je steeds filters verwisselt)

    2. Op beide objectieven een uv filter schroeven. Bij gebruik van circ. pol filter het uv filter laten zitten.

    3. Bij mijn Sony DSC-F 717 had ik een circ. pol. filter die bestond uit twee losse lenzen. De eerste leek gewoon helder glas. Deze schroefde je vast op het objectief, daarna het eigenlijke filter. Als dit systeem ook bestaat voor 67mm lenzen kan ik 2 circ. pol. filters kopen en plaats ik op beide objectieven alleen het heldere glas. Dit dient dan meteen voor bescherming. Wil ik dan het circ. pol. filter gebruiken, dan hoef ik alleen nog het tweede lensdeel van het circ. pol. filter erbij te schroeven.

    Welke optie is het beste?
    Bestaan er circulaire polarisatiefilters die uit 2 delen bestaan, behalve de orginele van Sony?

    Tips van harte welkom
    www.dpix.nl event photography

  • #2
    Re: lensbescherming en circulair polarisatie filter

    Hallo Scannie!

    Ik ken je probleem. Ik wilde ook nooit een filter voor de lens, want je koopt nu eenmaal dure lenzen (in mijn geval Canon L-lenzen) en de lenselementen zijn haarfijn op elkaar afgestemd wat resulteert in een sublieme kwaliteit, maar dat weer teniet doen door een goedkoop glaasje ervoor te schroeven....

    Ineens kwam een (hele zuinige!) studiegenoot mij zijn gebarsten UV-filter laten zien. "Wat was ik blij dat dat ding ervoor zat!" en ik begreep dat zinnetje gelijk omdat die filter voor zijn dure Nikon telelens zat.

    Ik hoefde niet lang meer na te denken en kocht eerst een 77mm UV-filter voor mijn telelens. Ik heb hem nu even gebruikt en de kwaliteit neemt in mijn ogen absoluut niet af. Na een korte 'testperiode' heb ik alle andere lenzen voorzien van zo'n filter. Goed dat even over de kwaliteit.

    Nu begrijp ik uit je bericht dat je regelmatig een circulaire pol(arisatie)filter gebruikt. De optie die je aanraad van die 2 die je zelf noemt is de tweede. In mijn geval heb ik het systeem van fabrikant Cokin voor de, laat ik maar zeggen, niet-permanente filters. Je hoeft dan niet voor iedere / ieder formaat lens een nieuwe filter te kopen, maar je koopt van Cokin het volgende:

    Een adapterring (in jouw geval 67mm, liefst dan 2 maal), kosten ca. 8 euro per ring
    Een filterhouder, kosten ca. 10 euro
    De filter(s), kosten circ.pol. ongeveer 30 euro


    Het totaalplaatje gaat er dan per lens als volgt uitzien:

    Je schroeft op de lens de UV-filter en die blijft daar tenzij hij natuurlijk een keer gebarsten is
    Daarbovenop de stalen adapterring van cokin. Die kun je ook laten zitten maar bij het gebruik van een zonnekap moet die eraf omdat je die zonnekap niet over de ring heenkrijgt.
    Zit de ring op de lens schuif je de filterhouder eenvoudig over de ring en klaar is Scannie!


    De kwaliteit van de Cokin-filters is goed. Het zijn niet de ferrari's onder de filters maar ok, de kwaliteit is gewoon goed. Voor de UV-filters raadt ik de merken B+W aan, of Tiffen..die zijn iets goedkoper!

    Ik hoop dat je hiermee weer iets verder kunt! Mocht je vragen hebben hoor ik het graag van je..eventueel kan ik de boel verduidelijken met foto's.
    Marcel Otterspeer, student fotografie, <website>
    Canon EOS 1D Mark III EOS 30VQD+grip Speedlite580EX Speedlite420EX EF17-40L EF 24-105L IS USM EF100-400L IS USM EF28-135 IS USM EF50 f1.4

    Comment


    • #3
      Re: lensbescherming en circulair polarisatie filter

      ik heb op alle lenzen een uv filter.
      Als ik een polarisatiefilter gebuik schroef ik die op de uv filter,
      dit doet geen afbreuk aan de lichtsterkte noch aan de kwaliteit.

      De meeste polarisatiefilters zijn uit één stuk(ik bedoel hiermee geen twee losse filters) waarvan het bovenste deel ronddraaid.

      Voor die uit twee losse delen zul je moeten rondzoeken denk ik.

      Greetz
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: lensbescherming en circulair polarisatie filter

        Het topic is verplaatst naar een meer passend forumonderdeel.
        Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
        --------

        Comment


        • #5
          Re: lensbescherming en circulair polarisatie filter

          Mijn ervaring met een uv filter en dan daarbovenop een polarisatie filter plaatsen, is als je inzoomt de randen van de filter ziet. Wat jammer is voor de foto.
          Ik heb eerder voorkeur naar het eerste. Uv-filter verwijderen bij het plaatsen van de polarisatie filter, het is snel gebeurt en kost weinig moeite.

          Mvg Jasmine
          Update12/05/10
          BLOG
          Leica M9/Fuji X 100s/phone

          Comment


          • #6
            Re: lensbescherming en circulair polarisatie filter

            Ik neem aan als je uitzoomt.... bij kleine brandpuntafstanden (~15mm en kleiner) kan het zijn dat je vignettering krijgt, de rand van de filter wordt zichtbaar. Er zijn daarvoor ook 'wide-angle'- ofwel 'groothoek'-UVfilters te koop.
            Marcel Otterspeer, student fotografie, <website>
            Canon EOS 1D Mark III EOS 30VQD+grip Speedlite580EX Speedlite420EX EF17-40L EF 24-105L IS USM EF100-400L IS USM EF28-135 IS USM EF50 f1.4

            Comment

            Working...
            X