Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Standaard Led ringlicht gebruikt door lieve blancquaert.

Ik weet niet of iemand het gezien heeft maar sinds vorige week loopt er terug een progamma
    met lieve blancquaert op één, daar gebruikt ze een soort led ringlicht om de mensen in beeld te brengen.
    Sorry, maar wat ze er van tonen trekt echt wel op niets, overal storende gekleurde ringen in de ogen
    en al heel dramatisch als ze een bril op hebben, ik begrijp echt niet dat lieve blancquaert (die toch wat naam heeft)
    deze opnames wil laten verwerken in de reportages.
    Ikzelf heb hier de Anova Pro2 KLIK die ik af en toe gebruik en ik moet zeggen dat deze toch stukken
    beter is dan wat zij daar gebruikt, ok, er is bij deze van mij geen gat voorzien om door te fotograferen,
    maar de belichting is over een véél groter vlak verdeeld, wat maakt dat "alle" licht niet van die ene smalle ring moet komen,
    misschien kan het ook wel aan het gebruikte brandpunt liggen waardoor de lichtring vlak op de frontlens valt.
    In elk geval, ik vind het op niets trekken, wie heeft ook die mening?

Standaard Re: Led ringlicht gebruikt door lieve blancquaert.

Licht is key in fotografie. Of toch naar mijn mening een zeer belangrijk onderdeel van je beeldopbouw.
    Naar gelang het type licht, lichtvormer,.. bekom je een zeker resultaat/effect. Je kan er bepaalde kanten mee op.

Soms heb je geen keuze en moet je het doen met het licht dat aanwezig is. Is ook een kunst op zich.
    De ene wil zich daar al meer in bekwamen dan een ander.
    Maar anderen verkiezen meer in de hand te hebben en gebruiken extra licht.

Zo kom je bv in de discussie of je flitslicht moet/kan gebruiken bij bv een doopsel.
    Je zal daar al snel 2 kampen rond krijgen met voor en tegenstanders aan beide kanten.
    Uit de resultaten zien we dat het dan vooral een kwestie van smaak wordt en beide kampen te verdedigen zijn.

Ringlicht is erg herkenbaar en ook wel populair.

Rest het verdedigen van bepaalde keuzes die je daar in maakt.

Lieve haar werk is erg documentair van karakter. Ik vermoed dat ze net door het gebruik van dit type licht nog meer accent wil leggen op het onderwerp en haar positie als fotograaf.
    Een voordeel is ook de relatief gemakkelijke transporteerbaarheid, licht gewicht, ...
    Het kan een erg bewuste keuze van haar zijn.

Led ringlicht was vroeger niet zo interessant vanwege technische aard. Maar tegenwoordig bestaan daar erg leuke oplossingen in.

Recent was ik nog in gesprek met een bevriend fotograaf over onze favoriete lichtvormer. Bij mij is dat de beauty dish. Naar mijn mening kan ik daar erg leuke dingen mee doen die mijn werk ondersteunen en een key signature geven.
    Echter kon ik mijn vriend/collega niet overtuigen. Hij vind zijn heilige graal eerder in de softbox.

Ja, het is wat het is.
    Een bewuste keuze.
    En de toeschouwer vind het goed of niet.

Natuurlijk ga je door bepaalde keuzes die je maakt in je licht een bepaalde stempel op je beeld zetten.
    Er zijn verschillende stromingen binnen de fotografie en niet alles past goed bij elkaar.
    Een fout of niet courant gebruik kan tot erg controversieel resultaat leiden.

Opnieuw... Keuzes die je maakt. En een smaakkwestie.
    Ik zie wel iets in beide van deze oplossingen.
    Smaak is koop. Het is het resultaat die het moet doen.

PS: persoonlijk ben ik niet erg fan van het ringlicht. Ik heb daar nooit mijn expressie mee kunnen versterken. Kan ook liggen aan mijn type van fotografie en de stromingen die ik erg leuk vind. Ik speel erg graag met flitslicht maar daarom zijn andere keuzes van collega daarom niet verkeerd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Lieve haar werk is erg documentair van karakter. Ik vermoed dat ze net door het gebruik van dit type licht nog meer accent wil leggen op het onderwerp en haar positie als fotograaf.
    Een voordeel is ook de relatief gemakkelijke transporteerbaarheid, licht gewicht, ...
    Het kan een erg bewuste keuze van haar zijn.
    Wees nu eens eerlijk, dat wil je toch niet bekijk de eerste twee minuten (best inloggen met je Google account)

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/let-s-t...ex-s1a1-japan/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Wees nu eens eerlijk, dat wil je toch niet bekijk de eerste twee minuten (best inloggen met je Google account)

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/let-s-t...ex-s1a1-japan/
    Idd weinig flatterend.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Ja ik snap het hoor mannen.
    Maar als we even de geschiedenis van de fotografie doorlopen en het vermogen zouden hebben om eens terug te gaan in de tijd met wat we nu van spullen en methodes hebben.
    Hoe zouden de reacties zijn op huidige werkmethoden van fotografen uit het verleden?

Ik zie het als onderdeel van evolutie.

Als ik mij niet vergis was Daniel Doyen daar ook al erg mee bezig in zijn laatste beautywerk.
    Met gemengd succes.
    Mensen die het helemaal top vinden. Mensen die het helemaal niets vinden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door buurmanBert Bekijk bericht
    Ja ik snap het hoor mannen.
    Maar als we even de geschiedenis van de fotografie doorlopen en het vermogen zouden hebben om eens terug te gaan in de tijd met wat we nu van spullen en methodes hebben.
    Hoe zouden de reacties zijn op huidige werkmethoden van fotografen uit het verleden?

Ik zie het als onderdeel van evolutie.

Als ik mij niet vergis was Daniel Doyen daar ook al erg mee bezig in zijn laatste beautywerk.
    Met gemengd succes.
    Mensen die het helemaal top vinden. Mensen die het helemaal niets vinden.
    Je hebt dus nooit de moeite gedaan om een stukje in de link te bekijken buurmanBert.
    Als je de storende reflexie ziet als evolutie…..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Je hebt dus nooit de moeite gedaan om een stukje in de link te bekijken buurmanBert.
    Als je de storende reflexie ziet als evolutie…..
    Ik weet best wel wat de effecten zijn van een ringlicht.
    Ik heb het ook al gebruikt en had je mijn betoog gelezen dan moet je weten dat ik er ook minder fan van ben.

De link had ik gevolgd en de video bekeken.

Ik blijf bij mijn standpunt.

Zoals ik zeg. Er zijn mensen die het iets vinden (zoals ik), jij duidelijk niet.

Ik heb de oplossing van Daniel gezien. Hij heeft daar iets heel speciaals maar wel op de zelfde basis voor bedacht.
    Slim gezien van hem trouwens.
    Ik ga het niet verklappen want dat is zijn dingetje. Het is zijn uitvinding.

Een groot gevaar bij heel veel hobbyfotografen is dat ze vast lopen in regeltjes, oude stromingen, populaire stijlen,...
    Daar gaat fotografie helemaal niet om.
    Ook fotografie is net als elke kunstvorm onderhevig aan evolutie.
    We zoeken steeds weer naar nieuwe creatieve invalshoeken en manipulaties.
    Licht is ook onderhevig aan manipulatie.
    Nieuwe spullen leiden tot nieuwe reacties. We hebben dit trouwens ook gezien bij de uitvinding van Neon licht. Of bij de start van lazerlicht.

Je hebt een erg specifiek licht en schaduwvorming bij een ringlicht.
    Er zitten voordelen aan om dit zo te doen. Het heeft bepaalde eigenschappen waar je wel iets mee kan doen.
    Nadelen zullen er waarschijnlijk altijd zijn. Mijn inziens bij elke vorm van licht. Er bestaat niet zoiets als het ideale licht voor alle situaties.
    Je moet het naar je hand zetten in functie van je beeldopbouw.
    Sommige dingen werken erg goed, andere opstellingen dan weer niet.

Je hebt gelijk dat de catchlight in de ogen wat vreemd overkomt.
    Dat is zo een puntje, ja....

Het is niet de zon. Je moet dus verder denken op zoek naar de oorzaak van dat licht. Het is hoe onze hersenen werken bij het lezen van een beeld.
    Bij veel mensen komt het ringlicht als "Alien" over. Waarschijnlijk een beetje te zoeken in de hoek van science fiction films waar wel veel gespeeld wordt met speciale effecten op de ogen.

Maar heb je al eens een foto gemaakt van iemand dat op de kermis in het licht staat van de vele neon reclames? Geeft ook een speciaal effect in de ogen.
    We vinden dit ook iets meer herkenbaar omdat iedereen wel eens op een kermis geweest is.
    De neon effecten kunnen we erg snel terug brengen tot iets wat we kennen.

Het ringlicht is stukken minder gekend bij de grote massa. Alhoewel ook daar kentering in komt.
    Vooral op sociale media en tik tok en zo gebruikt de jeugdige generatie veelvoudig het ringlicht bij de belichting van hun filmpjes.
    Het is een relatief goedkope oplossing voor mooi en in zekere mate professioneel licht.

De oude generatie kent het zo niet en is huiverachtig. Erg typerend is dat ze dan een conservatieve houding aannemen en het dan maar per direct afkeuren.
    Dat kan, dat mag.
    Maar je gaat die evolutie daarmee niet stoppen hoor.

Soortgelijke discussies

1. Birth Day - fotografe Lieve Blancquaert
    Door Sultana in forum Chit Chat
    Reacties: 7
    Laatste bericht: 25 december 2013, 08:46
  2. Lieve Blancquaert
    Door XiNiX in forum Showcase Zwart-Wit
    Reacties: 27
    Laatste bericht: 13 april 2012, 22:19
  3. Lieve Blancquaert Fotograaf.
    Door demeyereg in forum Fotobeoordeling Fotojournalistiek & Evenementen
    Reacties: 25