Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LCD-bescherming camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • LCD-bescherming camera

    Sommige reflextoestellen zoals bv de Nikon D80 zijn leverbaar met een plastic LCD-bescherming, andere dan weer niet. Nu ben ik voor mijn D60 gestoten op een protective cover, beter dan die op te kleven folie ter bescherming... zegt men.

    Onder deze link vind je meer informatie: klik hier

    Ik weet dat voorzichtig zijn en voorkomen van krassen beter is dan genezen, maar heeft iemand hier ervaring mee en in hoeverre brengt dit schade toe aan het LCD (quote site: "Door de gebruikte 3M lijmlaag zit de protector stevig op de camera, maar kan zo nodig makkelijk verwijderd worden.") ?

    Of is zo'n klevende folie veiliger/goedkoper/handiger in gebruik?

    Graag jullie meningen/ervaringen.

    Hendrik
    Nikon D60 + Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G VRII + Nikkor 35mm f/1.8G & Panasonic DMC-TZ5

  • #2
    Re: LCD-bescherming camera

    Ik heb die protector op mijn D300 zitten en die bevalt, maar eigenlijk merk je er niks van, behalve dat Nikon is verdwenen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: LCD-bescherming camera

      Ooit zijn deze covers al wel eens beschreven, toen was er veel lovende kritiek.
      Ik gebruik nog steeds de originele. Als die niet bestaan voor jou toestel kan je ook zo'n folie gebruiken, beschermt tegen krassen, is redelijk goedkoop en makkelijk vervangbaar.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #4
        Re: LCD-bescherming camera

        Ik heb een dergelijke cover voor mijn beide 40D's ... in de kast liggen.

        Het is volgens mij geen slecht idee, maar ze kosten redelijk wat geld en het origineel is toch serieus krasvast heb ik mij laten vertellen, en het vervangen als je je toestel zou verkopen is vrij simpel ... en kost minder als je het zelf doet.

        Ik ben wel van plan om ze te monteren (heb ze nu toch gekocht) maar je moet er je tijd voor nemen heb ik gelezen. Het is heel belangrijk dat je de kleefstrips perfect op elkaar laat aansluiten anders krijg je stof onder je cover ... en dat is heel lastig natuurlijk.

        Die folies heb ik ook gebruikt ... ongeveer een uurtje denk ik, wat een rommel, je ziet bijna niets meer op je scherm, er is altijd wel een luchtbel die blijft steken. Normaal gezien zou ik zoiets 'nat' monteren net zoals stickers op een auto, maar op een dslr lijkt me dat geen goed idee

        Mark
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: LCD-bescherming camera

          Ik snap het hele concept van die covers niet.... Allee, ik bedoel maar, het scherm is toch voldoende krasvast? Je gaat er toch niet met een schaar of zo op zitten of het tegen een bakstenen muur aanwrijven??

          Tegen de tijd dat je lcd vol krassen zou staan, heb je volgens mij al lang een andere camera.

          Met alle respect, maar ik vind het nut er van zwaar overdreven. Als je je materiaal met een beetje voorzichtigheid behandeld, lijkt zo'n cover me totaal overbodig.
          Mvg, Fre

          Comment


          • #6
            Re: LCD-bescherming camera

            vroeger gebruikt ik deze http://www.daproducts.com/
            en zoek ik de goedkoopste van het type GGS op ebay (gewoonlijk ergens in china)

            Zoals de deze
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

            Comment


            • #7
              Re: LCD-bescherming camera

              Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
              Ik snap het hele concept van die covers niet.... Allee, ik bedoel maar, het scherm is toch voldoende krasvast? Je gaat er toch niet met een schaar of zo op zitten of het tegen een bakstenen muur aanwrijven??

              Tegen de tijd dat je lcd vol krassen zou staan, heb je volgens mij al lang een andere camera.

              Met alle respect, maar ik vind het nut er van zwaar overdreven. Als je je materiaal met een beetje voorzichtigheid behandeld, lijkt zo'n cover me totaal overbodig.
              Helemaal mee eens. Bij compactjes is het volgens mij nog wel nuttig, maar bij een degelijke DSLR verwacht ik toch niet snel krassen. Ik weet niet hoe het bij andere merken zit, maar bij mijn Canon 50D en 400D zie ik het toch niet zo snel gebeuren dat er krassen ontstaan
              http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

              http://rouwkema.smugmug.com/

              Comment


              • #8
                Re: LCD-bescherming camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Rouwkema Bekijk bericht
                Helemaal mee eens. Bij compactjes is het volgens mij nog wel nuttig, maar bij een degelijke DSLR verwacht ik toch niet snel krassen. Ik weet niet hoe het bij andere merken zit, maar bij mijn Canon 50D en 400D zie ik het toch niet zo snel gebeuren dat er krassen ontstaan
                Dan heeeft Canon veel sterker glas dan Nikon. Of je gebruikt hem niet veel
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: LCD-bescherming camera

                  Omdat Nikon bodies met losse protector en zonder heeft, heb ik het idee dat er 'harde' en 'zachte' displays zijn. Ik heb niet het idee dat er nog een extra harde laag op mijn display ligt.

                  De makkelijkste manier om krassen te krijgen is niet een muur oid, maar een rits.
                  Last edited by hjanssen; 3 februari 2009, 15:28.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: LCD-bescherming camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    De makkelijkste manier om krassen te krijgen is niet een muur oid, maar een rits.
                    Of een knoop.
                    Ik heb qua duurzaamheid en qua doorzichtigheid heel goede ervaringen met de kleefprotectors voor Palm pocket-pc's. Ze kosten niet zoveel voor een pakje met een aantal vel er in. Verkrijgbaar o.a. bij Fnac. Gewoon op maat snijden en met de nodige zorg opkleven. Ik gebruik ze trouwens ook op mijn Creative Zen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: LCD-bescherming camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Omdat Nikon bodies met losse protector en zonder heeft, heb ik het idee dat er 'harde' en 'zachte' displays zijn. Ik heb neit het idee dat er nog een extra harde laag op mijn display ligt.

                      De makkelijkste manier om krassen te krijgen is niet een muur oid, maar een rits.
                      Voldoende voor krassen (eigen ervaring)

                      - Een klein zandkorreltje, dat toevallig op je kuisdoekje ligt, als je de lcd afkuist.

                      - camera die schuurt tegen je jas als hij rond je nek hangt terwijl je een mooie natuurwandeling maakt

                      - ....
                      Last edited by JePe; 3 februari 2009, 17:14.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: LCD-bescherming camera

                        Hier op al mijn camera's altijd een GGS beschermglas gekleefd, beter voorkomen dan genezen.
                        Ik heb ook nog die folie van Gamma geprobeerd, maar dat is ronduit brol.

                        Comment


                        • #13
                          Re: LCD-bescherming camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                          Voldoende voor krassen (eigen ervaring)

                          - Een klein zandkorreltje, dat toevallig op je kuisdoekje ligt, als je de lcd afkuist.

                          - camera die schuurt tegen je jas als hij rond je nek hangt terwijl je een mooie natuurwandeling maakt

                          - ....
                          Wel ja, maar dat doe ik dus ook, en dat veroorzaakt nooit krassen. Ik moet met de lcd toch al hard over een rits of een knoop schuren om een kras te veroorzaken, want tot op heden is dit nog niet gebeurd...

                          Nu goed, ik snap wel dat mensen er een geruster gevoel bij hebben hoor (is zo'n beetje een gelijkaardige discussie als het gebruik van filters, die ik dan weer wel gebruik ), maar toch.... Zou het dan toch zo zijn dat het glas van bepaalde modellen misschien minder krasbestendig is? Of dat canon misschien inderdaad redelijk "krasbestendig" glas gebruikt?

                          LET OP: Het is niet mijn bedoeling weer een nikon - canon oorlog te ontketenen he!!! Ze maken beiden goed materiaal, laten we het daar bij houden Er zijn hier al genoeg forum-oorlogen door ontketend, en die discusies zijn niet meer dan zinloos en kleingeestig, nietwaar?
                          Mvg, Fre

                          Comment


                          • #14
                            Re: LCD-bescherming camera

                            Heb een origineel Nikon LCB beschermertje op mijn D200 zitten - en die heb ik al eens moeten vervangen wegens krassen...
                            Volgens mij, zoals gezegd, door zandkorreltjes en schuren tegen rits/knopen.

                            Ik zou hem nooit gebruiken zonder cover.

                            Comment


                            • #15
                              Re: LCD-bescherming camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht
                              Nu goed, ik snap wel dat mensen er een geruster gevoel bij hebben hoor (is zo'n beetje een gelijkaardige discussie als het gebruik van filters, die ik dan weer wel gebruik ), maar toch.... Zou het dan toch zo zijn dat het glas van bepaalde modellen misschien minder krasbestendig is? Of dat canon misschien inderdaad redelijk "krasbestendig" glas gebruikt?
                              Daar lijk het inderdaad wel op. Ik vond dit wel een grappig onderwerp, dus ik heb even lopen googelen. Het lijkt er op dat er zelfs binnen 1 merk verschillen bestaan. Blijkbaar worden Nikons met een extra LCD cover verkocht, maar de D3s niet. En dat is niet om geld te besparen, maar omdat de cover van de LCD op deze toestellen gewoon veel krasbestendiger is (zie ook http://photo.net/nikon-camera-forum/00NWSl ). Verder is het erg lastig om Canongebruikers te vinden die negatieve ervaringen hebben met krassen op hun DSLR scherm. Ook wordt bij Canon aangegeven dat de LCD protector voor een dollar of twintig eventueel vervangen kan worden, dus dan zijn de duurdere screenprotectors al helemaal onzin. Een hoop verschil tussen de merken en types dus, waar de producenten van screen protectors volgens mij handig gebruik van maken om voor veel camera's onnodige producten te verkopen.
                              Last edited by Rouwkema; 4 februari 2009, 11:31. Reden: uitbreiding
                              http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                              http://rouwkema.smugmug.com/

                              Comment

                              Working...
                              X