Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Knutselen : belichting en achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Knutselen : belichting en achtergrond

    Hallo,

    Wanneer ik op verplaatsing shoots zou willen doen, vooral binnen, soms buiten, zou ik extra verlichting willen meebrengen en ook een zwarte achtergrond.

    Ik ben maar weinig vertrouwd met (professionele) studio- en buitenbelichting.
    Alvorens (zwaar) te investeren, vroeg ik me af in welke mate je zelf fotobelichting kan maken/samenstellingen ? (standaardflits heb ik)

    Kan ik bv in de Brico staanders halen en standaardlampen gebruiken ?
    Ik weet wel dat studiolampen gesynchroniseerd kunnen worden maar misschien kan ik geen onaardige basis setup bouwen ?

    Waar moet ik op letten ? Welke zijn aan te raden lampen ? Bedenkingen/voordelen bij dit idee ? Suggesties voor goedkopere (potret)belichting ?

    Idem voor zo'n donkere achtergrond.
    Met wat basismaterialen zou ik een houder moeten kunnen maken om een donker doek over te hangen of een donker karton.
    Iemand daar suggesties of ervaringen mee ?

    BR

  • #2
    Re: Knutselen : belichting en achtergrond

    Ik heb ooit 2 van die halogeendinges gekocht op een statief maar dat was zo'n miserie dat ik ze niet 1x heb gebruikt. De slagschaduw is redelijk fel, ze worden heet (handjes !) en die statiefpoten gingen 2meter uiteen (hoogte zakte tot 1meter haha) staan en dan stond mijn living in feite vol eer ik begonnen was

    Nu heb ik een set van FalconEyes (2 flitsers van 300Watt) + 1 Linkstar 200Watt.
    Van de FE ben ik niet zo tevreden wegens knopjes die loszitten en dat je tijdens een schoot electrische-schok geluiden krijgt uit je lampen geeft niet echt vertruowen :P
    Maar zelfs met 1 flitser kan je al behoorlijk wat. Stel dat ik een goedkope Linkstar-flitskop van 200 euro (of zo?) neem met een softbox erop. Dat verdeelt het licht zoals een raam dat zou doen; Dan zet je die aan 1 kant van je mens en aan de andere kant bounce je het flitslicht terug via een wit reflectief bord (reflectiescherm).

    De achtergrond kan je zwart of wit nemen. Als je grijs doek/karton neemt kan je dit ook zwart of wit doen lijken dmv te spelen met je flitslicht-intensiteit. Zet je er een flitser direct op dan kan je een witte achtergrond creëren. Zet je het doek een stukje achteruit zodat er geen licht op valt en is je sluitertijd/diafragma dicht genoeg dan zal het zwart lijken.

    Nou ja, dat is in het kort mijn standaard uitleg zowat
    Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

    Comment


    • #3
      Re: Knutselen : belichting en achtergrond

      Als je de zoekfunctie gebruikt en zoekt op "bouwlampen" denk ik dat je heel wat info gaat vinden.

      Heel kort: de lichtopbrengst van een bouwlamp wordt vaak overschat (trage sluitertijden of grote diafragma's dringen zich vaak op, met alle gevolgen vandien). Voor lampen met hogere wattages speelt warmte-ontwikkeling ook vaak een rol: niet alleen onaangenaam voor het model, maar het maakt het moeilijk om het licht te controleren: je kan niet zomaar karton, stof,... aan de lampen monteren als gobo/diffusor/...

      Ik zou ook eerder uitkijken naar een goedkope monobloc. Dus 1 flits om te beginnen. Dit geeft al heel veel mogelijkheden en bespaart je frustraties denk ik.

      Begrijp me niet verkeerd: ook met bouwlampen kan je mooie dingen doen, maar wees erop voorbereid dat het een wat "experimenteren" zal zijn en dat de kans bestaat dat je ontmoedigd raakt door de resultaten in het begin.(afhankelijk van je verwachtingen/karakter uiteraard).

      Hopelijk werpt dit wat licht op de situatie voor jou
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

      Comment


      • #4
        Re: Knutselen : belichting en achtergrond

        Ga mss eens bij " STROBISTEN " kijken.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Knutselen : belichting en achtergrond

          een lampstatief kost doorgaans 25 euro, een swivel heb je al vanaf 15 euro, een paraplu heb je ook voor 15 euro, en bij je reportageflitser was vermoedelijk een voetje meegeleverd om die flits op dat statief te zetten. dus voor 55 euro heb je alles waar je enkel nog een reportageflitser moet in zetten, geen probleem met warm worden van de lamp, geen probleem met stroomvoorziening.

          Comment

          Working...
          X