Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan elke flits op elke camera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan elke flits op elke camera?

    Domme vraag, waar eigenlijk ja of neen genoeg is, maar het is zoiets dat je eigenlijk gewoon weet...

    Ik heb een Nikon D70s digitale spiegelreflexcamera en heb bnnkort een flits nodig (goed richtgetal, meezoomen, draadloos en dergelijke nog niet specifiek nodig, het is eerder om ermee te leren omgaan).

    Soms zie ik in aanbiedingen of in tweedehandswinkels flitsers liggen voor een prijsje...

    Maar ik heb dus geen enkel idee of elke flits op mijn toestel werkt. Passen doen die denk ik wel altijd, die flitsvoet zal wel standaard zijn. Maar over de communicatie tsn flits en camera weet (vind) ik echt niks.

    Als het niet nodig is dat ik 300 euro hang aan een SB600 of zelfs meer aan een SB800 doe ik dat ook liever niet...
    http://www.openminded92.be
    Kodak Easyshare DX7590

  • #2
    Re: Kan elke flits op elke camera?

    Ik weet niet hoe het bij Nikon zit, maar bij Canon is het in ieder geval opletten voor de spanningen die zo'n flits genereert: http://www.botzilla.com/photo/strobe...robeVolts.html

    Er zitten er een paar tussen die je camera serieus naar de filistijnen kan helpen
    flickr.com/wernerwattenbergh
    flickr.com/vdpsportfotograaf
    http://voetbalfotografie.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Kan elke flits op elke camera?

      Ik gebruik op mijn Nikon D70s al twee jaar een 12 jaar oude Canon Speedlite 199a flits zonder problemen.
      Soms bovenop het toestel, soms los van de Nikon, naargelang de omstandigheden, maar dan wel verbonden met een tussenstukje van Nikon dat u bovenop het toestel plaatst en aansluit en met een kabeltje naar de flits.
      Het Nikon tussenstukje noemt, Nikon AS- 15 en koste me 43 €.
      Ook een Metz CT 45 flits gebruik ik op dezelfde manier aangesloten aan mijn Nikon D70s.
      Ook op een Nikon D 200 die ik in dubbelgebruik heb met mijn zoon werkt zowel de Canonflits als de Metz CT 45.

      Beide flitsen werken niet automatisch, alleen met manuele instelling.
      Broken-wing

      Comment


      • #4
        Re: Kan elke flits op elke camera?

        als je je flits echt wil gebruiken... en je bent geen expert... koop dat een flits van het merk van je camera... SB400/600/800
        dan ben je zeker dat alles ondersteund wordt, trouwens Nikon flitsen staan bekend voor het goed functioneren in samenwerking met Nikon... flits is altijd goed... je kan de flitsen natuurlijk ook tweede hands kopen...

        als je daarentegen bereid bent om zelf proefondervindelijk te onderzoeken hoe je een alternatieve flits moet instellen, wetend dat je voor elke situatie dit zal moeten doen (ipv. de flits monteren en gewoon foto pakken), steeds zal moeten inschatten hoe die moet... enz.. dan kan je een flits kiezen die niet compatibel is met I-ttl en wat centjes uitsparen...

        maar zoals hoger vermeld wel opletten dat de spanning niet te hoog is...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Kan elke flits op elke camera?

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          als je je flits echt wil gebruiken... en je bent geen expert... koop dat een flits van het merk van je camera... SB400/600/800
          dan ben je zeker dat alles ondersteund wordt, trouwens Nikon flitsen staan bekend voor het goed functioneren in samenwerking met Nikon... flits is altijd goed... je kan de flitsen natuurlijk ook tweede hands kopen...

          als je daarentegen bereid bent om zelf proefondervindelijk te onderzoeken hoe je een alternatieve flits moet instellen, wetend dat je voor elke situatie dit zal moeten doen (ipv. de flits monteren en gewoon foto pakken), steeds zal moeten inschatten hoe die moet... enz.. dan kan je een flits kiezen die niet compatibel is met I-ttl en wat centjes uitsparen...

          maar zoals hoger vermeld wel opletten dat de spanning niet te hoog is...
          Bedankt,

          en ook aan de anderen.

          Hier heb ik dus wel degelijk iets aan. Nu weet ik dat het mogelijk is, maar dat alles manueel zou moeten gebeuren... Ik denk dat ik idd toch maar de SB600 neem dan (die doet net genoeg, en net niet teveel)...
          http://www.openminded92.be
          Kodak Easyshare DX7590

          Comment


          • #6
            Re: Kan elke flits op elke camera?

            Oorspronkelijk geplaatst door Openminded Bekijk bericht
            Bedankt,

            en ook aan de anderen.

            Hier heb ik dus wel degelijk iets aan. Nu weet ik dat het mogelijk is, maar dat alles manueel zou moeten gebeuren... Ik denk dat ik idd toch maar de SB600 neem dan (die doet net genoeg, en net niet teveel)...
            Die SB600 is inderdaad goe gerief voor zijne prijs, ik heb er zelf ook éne op mijn D50. Flits doet zijn werk uitstekend en is rap genoeg voor de meeste omstandigheden.
            Niet twijfelen dus, gewoon doen, je zal er geen spijt van krijgen.
            Nikon D800 met Grip, Nikon D300s met grip, Nikkor 50 f/1.8, Nikkor 17-55 f/2.8G IF ED, Nikkor AF-S VR 80-400 f/4.5-5.6 ED, AF-S Micro Nikkor 105 f/2.8G ED, AF S Nikkor 10-24 f/3.5-4.5G ED, Nikon SB-600, Manfrotto 190XB, Manfrotto 804RC2

            Comment


            • #7
              Re: Kan elke flits op elke camera?

              Broken-Wing,

              ik heb ook nog een oude Metz 45 liggen. Welke instellingen gebruik je op je D70s? Moet alles manueel gebeuren, welke sluitersnelheid en vooral de opening naargelang de afstand met de oude berekening op basis van het richtgetal? Of kan je toch nog enige automatische funkties van de kamera gebruiken?
              Bij voorbaat dank voor je antwoord.

              Gilby
              Nikon D90 + 18-200 VR

              Comment


              • #8
                Re: Kan elke flits op elke camera?

                Beste Gilby

                Met de Metz 45 CT En ook met de Canonflits stel ik mijn Nikon D70s in op 1/100 sec. en diafragma voorkeuze (de A stand dus) ik flits nooit automatisch, ik denk trouwens dat dit met deze flitsers niet perfect zou werken.
                Soms gebruik ik ook een lagere snelheid om wat meer van de sfeer mee in beeld te verkrijgen.
                Mijn diafragma lees ik af op de instelschijf van de flitsers.
                Eerlijkshalve moet ik vermelden dat ik met dergelijke manier van werken al meer dan 50 jaar ervaring heb opgedaan in de analoge fotografie, ik word dus stilletjes aan oud hé.
                En eerlijk gezegd! een flits gebruiken van hetzelfde merk als je fototoestel is zeker aan te raden, maar door mijn ouderdom en mijn veel te laag pensioentje ben ik niet geneigd om direkt alle nieuwigheden te kopen als ik me met mijn oude spullen kan verder behelpen.

                Broken-wing

                Comment


                • #9
                  Re: Kan elke flits op elke camera?

                  Hartelijk bedankt voor je antwoord, Broken Wing. Ondertussen heb ik wel (gelukkig op tijd) een bijkomend probleempje ontdekt. Mijn Metz 45 CT is wel heel oud en is in feite een 45 CT-1 waarvan het serienummer beneden 534.000 ligt. Dit wil zeggen dat de hoge synchroonspanning dodelijk is voor de D80. Er bestaat een oplossing door een elektronische veiligheidsschakeling tussen flits en toestel te plaatsen, bvb "Wein safety sync", of een eigen fafrikaat (mijn andere hobby is elektronika). Ik zal er eens over nadenken. Nogmaals bedankt.

                  Gilby.
                  Nikon D90 + 18-200 VR

                  Comment

                  Working...
                  X