Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
    En iets waar ik vroeger nooit rekening mee hield, maar wat betekent "relatief colorimetrisch", "perceptueel" en "absoluut colorimetrisch"? En wat betekent "zwartpunt compenseren"?
    Wens je veel printgenot met de nieuwe aankoop.

    De printer kan niet altijd alle kleuren van het te printen beeld weergeven. Daar zijn 3 mogelijkheden om de niet printbare kleuren te behandelen.

    -Relatief: de printbare kleuren worden 1 op 1 afgedrukt, het is te zeggen deze worden afgedrukt zoals ze zijn.
    De niet printbare kleuren worden weggegooid.

    -Perceptueel: de printbare kleuren worden wat verschoven zodanig dat er ruimte vrijkomt voor de niet printbare kleuren.
    De niet printbare kleuren worden omgevormd naar printbare kleuren die in de vrijgekomen ruimte passen.
    Hierdoor ontstaat er een lichte verschuiving van de kleuren maar dit is meestal niet echt zichtbaar.

    -Absoluut relatief: is hetzelfde als relatief maar zonder aanpassing van het lichtste punt. (white point).
    Bij relatief wordt dit aangepast afhankelijk van het gebruikte papier. Niet alle papieren zijn even wit, je hebt bv. warm en koud papier
    relatief gaat hier rekening mee houden, absoluut niet. Absoluut kan best niet gebruikt worden voor foto’s
    www.polartha.com

    Comment


    • #17
      Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

      Bedankt alweer voor de info! Zelf had ik ook al wat gevonden op het web over colorimetrisch en dergelijke. Blijft nog de vraag, het staat inderdaad op de website van Canon, hoe een banner printen dan in zijn werk zou moeten gaan. Ten eerste moet je een update doen. Ik zou bij God niet weten hoe ik aan mijn printersoftware kan zien welke versie het is. En bovendien, moet je dan geen extra hardware hebben, een soort rolhouder, om zo'n lange pand papier doorheen de printer te leiden? Daar zie of hoor ik niets over op de canon website.
      D850

      Comment


      • #18
        Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

        Staat de software versie niet op je spuitopeningen test ?
        Er is geen rolhouder voor de PRO-1000, je zal een stuk papier op maat moeten snijden (en zelf vasthouden tot het door de printer is).

        Comment


        • #19
          Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

          Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
          Bedankt alweer voor de info! Zelf had ik ook al wat gevonden op het web over colorimetrisch en dergelijke. Blijft nog de vraag, het staat inderdaad op de website van Canon, hoe een banner printen dan in zijn werk zou moeten gaan. Ten eerste moet je een update doen. Ik zou bij God niet weten hoe ik aan mijn printersoftware kan zien welke versie het is. En bovendien, moet je dan geen extra hardware hebben, een soort rolhouder, om zo'n lange pand papier doorheen de printer te leiden? Daar zie of hoor ik niets over op de canon website.
          Versie firmware kan je controleren wanneer je lan uitgeschakeld hebt ga je verder naar beneden in het hoofdmenu naar systeeminstellingen daar vind je ook het versienr. dat moet 3.0 10 zijn
          als je printstudio pro gebruikt: https://www.redrivercatalog.com/info...tudio-pro.html om eigen papierformaat tot 120cm in te geven
          Albums
          Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

          Comment


          • #20
            Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

            Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
            Versie firmware kan je controleren wanneer je lan uitgeschakeld hebt ga je verder naar beneden in het hoofdmenu naar systeeminstellingen daar vind je ook het versienr. dat moet 3.0 10 zijn
            als je printstudio pro gebruikt: https://www.redrivercatalog.com/info...tudio-pro.html om eigen papierformaat tot 120cm in te geven
            Ik heb gewoon via instellingen>apparaten en printers>Pro 1000>Beheren>testpagina afdrukken, de Windows testpagina afgedrukt en daar staat nu op: "Stuurprogrammave... 3.60.2.20" ?!
            En nog iets, die printstudio zou ik dolgraag hebben, heb'm ook al gedownload, maar krijg hem in mijn photoshop niet als plug-in geïnstalleerd. Ik zou toch denken dat Cs5 ondersteund wordt door deze printer?

            Walter
            D850

            Comment


            • #21
              Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

              Antwoord op de originele vraag:
              Ik heb een epson 4900. een vriend heeft een epson 7880. we printen beiden met originele catridges.
              De verhalen over het hoge verbruik bij kuisen van de koppen na stilstand, zijn altijd in vergelijking met de inkt die je nodig hebt om een foto te printen. Anders gezegd; je kan beter inkt gebruiken voor een foto dan om hem als residu (van schoonmaak,...) te moeten weggooien uiteindelijk.
              Uw printer niet TE warm plaatsen in winter en zomer, scheelt ook.
              Last edited by LPO; 29 oktober 2020, 15:05.

              Comment


              • #22
                Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

                Meerdere maanden nu aan het werk met de Prograf 1000. het inktverbruik valt me verschrikkelijk tegen!! Volgens de specificaties zou ik bv. met het matzwart patroon zo maar eventjes 1600 A2's kunnen afdrukken?!? Ik zou bijlange na niet aan 160 raken!
                Misschien doe ik iets verkeerds? Soms moet ik gedurende meerdere weken niets printen. Mijn angst voor banding en dichtgelopen printkoppen brengt me ertoe elke dageen testpagina af te drukken. Misschien moet ik dat maar niet doen want gaat er op die manier veel inkt verloren? Ook mijn waste tanks zijn vlug vol, ik ben al aan mijn derde.
                Ik heb een keer 123Huismerk inkt gekocht, en dat was geen succes want er was meteen een inktank die de printer niet herkende. Dus toch maar weer origineel maar dat kost dus voor een volledige vervanging ruim 500€. Ik moet het een keer opschrijven maar ik denk dat ik de A4'tjes en A3's omgerekend en erbij geteld hooguit 50 A2 vellen heb afgedrukt gekregen met een volledige set inkt. Onaanvaardbaar.
                D850

                Comment


                • #23
                  Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

                  Over het inktgebruik laat ik andere PRO-1000 gebruikers aan het woord.
                  Maar als je (ruim) 5ml inkt rekent voor een A2 dan zou maar een kwart van je inkt op het papier zijn terechtgekomen.
                  Dat zou toch 50% moeten zijn of 70% als je veel drukt.

                  Canon printers zorgen er zelf voor dat de printkop schoon blijft (vandaar het inktgebruik), ik laat de printer doen, enkel een spuitopeningentest als hij meer dan 2 weken heeft stilgestaan en ik een groot blad ga afdrukken.
                  Proberen de zogezegde vaste reingingsintervals voor te zijn door elke dag iets te printen verbruikte ook bij de PRO-10 meer inkt.

                  123inkt huismerk is niet geschikt voor Canon pigmentprinters, de enige goede navulinkten zijn die van precisioncolors.com en in iets mindere mate van octoink.co.uk.
                  Maar het is niet simpel. Met de kleine patronen van de PRO-10 zie je direct het resultaat met een andere inkt (en kan je even snel terug naar de oude), maar in een PRO-1000 duurt het een hele tijd voordat de nieuwe inkt door de kanalen is gekomen. De experimenten met navulinkt die ik vorig jaar heb gedaan waren onmogelijk geweest - of hadden teveel gekost - met een PRO-1000.
                  Mijn gedacht is de PRO-1000 een printer voor wie het maximum resultaat wil en daar wil voor betalen, geen printer om te hervullen (ook een reden waarom ik bij de PRO-10 blijf).
                  Last edited by palombian; 19 maart 2021, 18:32. Reden: zinswending

                  Comment


                  • #24
                    Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Meerdere maanden nu aan het werk met de Prograf 1000. het inktverbruik valt me verschrikkelijk tegen!! Volgens de specificaties zou ik bv. met het matzwart patroon zo maar eventjes 1600 A2's kunnen afdrukken?!? Ik zou bijlange na niet aan 160 raken!
                    Misschien doe ik iets verkeerds? Soms moet ik gedurende meerdere weken niets printen. Mijn angst voor banding en dichtgelopen printkoppen brengt me ertoe elke dageen testpagina af te drukken. Misschien moet ik dat maar niet doen want gaat er op die manier veel inkt verloren? Ook mijn waste tanks zijn vlug vol, ik ben al aan mijn derde.
                    Ik heb een keer 123Huismerk inkt gekocht, en dat was geen succes want er was meteen een inktank die de printer niet herkende. Dus toch maar weer origineel maar dat kost dus voor een volledige vervanging ruim 500€. Ik moet het een keer opschrijven maar ik denk dat ik de A4'tjes en A3's omgerekend en erbij geteld hooguit 50 A2 vellen heb afgedrukt gekregen met een volledige set inkt. Onaanvaardbaar.
                    ik weet niet hoe het zit met Canon want ik gebruik al jaren een Epson sc p800. Die staat soms 4 maanden stil. Ik doe dan 1 cleaning cyclus en de printer werkt perfect.
                    Ik weet eigenlijk niet of het duurder of goedkoper zou zijn om mijn prints te laten afdrukken. Maar printen zou over meer moeten gaan dan over de kosten (en iedereen zou ondertussen toch moeten weten dat die bedrijven schatrijk worden van de verkoop van hun te hoog geprijsde inkten. Je wil trouwens echt niet weten hoeveel inkt er nog in je cartridge zit als de printer aangeeft dat die leeg is!)
                    Zelf afdrukken betekent dat je kan experimenteren, bijsturen, nog eens bijsturen, andere papiersoort kan proberen, enz. Alles om jouw beste werk ten volle tot zijn recht te laten komen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

                      Ik heb sinds een jaartje een epson p800. Bewust niet gekozen voor het nieuwe p900 model. Ik heb ook al veel gelezen en gekeken naar hoe je je printer het beste onderhoud etc. Dit zijn mijn bevindingen:

                      Dat het geld kost en dat je inkt ergens voor onderhoud etc verspilt Daar moet je mee leren leven volgens Keith Cooper. Dat is nu éénmaal zo maar dat is zo voor elke printer.

                      Zelf doen of laten doen? Zelf doen brengt zooooveeeel meer voldoening. Alles onder controle van papierkeuze tot de print. Eens je zo een printer hebt wil je foto's maken om af te printen. Ik denk beter na over wat ik wil fotograferen. Welke foto wil ik afdrukken en tonen op papier? Mijn manier van fotograferen is verandert daardoor. Laten printen geeft je zeker niet dezelfde voldoening. Je hebt het proces zelf niet in de hand. Je kan eens geen klein print testje doen. Het duurt een paar dagen alvorens je het hebt.

                      Hoe ik mijn printer onderhoud? Simpel. Ik heb 2 manieren die ik door elkaar gebruik. Manier 1. ik druk elke week op een A4 2 A5 foto's af. Met een rolsnijmachine machine doe ik het A4 doormidden. Manier 2. Ik print op een gewoon A4 papier een unclog patroon af. Het software programme Qimage One kan dit voor jouw zelfs automatisch doen. Met manier 2 ben je er wel zeker van dat alle spuitkopjes gebruikt zijn. Manier 1 heeft als voordeel dat het kan dienen als testprint en een soort archief van je foto's op papier. Van daaruit kan je dan beslissen welke foto er voor verbetering vatbaar is en welke je eens op A3 of A2 wilt.

                      Je hoeft je foto echt niet op A3 of A2 te printen om je printer goed werkende te houden. Elke cleaning is eigenlijk zonde want daar heb je niks aan. Het kost je alleen. Met wekelijks een printje of een unclog print hou ik mijn printer goed werkende. Bij elke print opdracht start meteen mijn printer met afdrukken en dat is een goed teken dat je printer niet eerst cleaning opdrachten evt uitvoert.

                      Als je merkt dat je printer eerst het één en ander moet doen vooraleer ie begint met de eigenlijke afdruk dan moet je weten dat je onderhoud niet optimaal is en dat er wel inkt verloren gaat.

                      Het grootste nadeel aan mijn Epson p800 is dat er moet gewisseld worden tussen mat zwart inkt en foto zwart inkt als je verandert van papier mat en satin, glanzend. Dat heb ik onderschat dat je dat toch meer doet dan gewenst. Daarom laat ik prints die ik op satin achtig papier wil wat samenkomen. De nieuwe p900 hoeft dat niet te doen.

                      Ik heb de printer nu bijna een jaar en heb nog maar 1 inkt cartridge moeten vervangen. Hoeveel print heb ik gemaakt? Ik kan het op dit moment moeilijk zeggen. Dat eerste jaar is vooral gegaan naar printen op verschillende papier soorten en papierkeuzes maken waar ik verder mee wil gaan. Vele testprinten dus.

                      Ik heb me ook een spreadsheet waarin ik bereken wat een vel papier van een bepaalde soort in verschillende formaten me kost en de inktkost daarvoor. Op een beurs ben ik eens geweten gekomen dat een inktjet fotoprinter iets van een 20ml inkt per m2 verbruikt. Je kunt dus berekenen hoeveel dit dan is voor A4 etc.

                      Voor mijn wekelijkse 2 A5 prints kom ik uit op 2 euro. Dat zou dan iets van een 104 euro op jaarbasis zijn.

                      Als ik een A3+ of A2 print maak dan sla ik de wekelijkse 2 A5 beurt over en zo hou ik mijn printer aan het werk.

                      Ik laat hem altijd in standby mode staan en hij staat eerder in een koele kamer.
                      Last edited by Ief; 20 maart 2021, 17:15.
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                      Comment


                      • #26
                        Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

                        ik heb nog altijd de pro duizend maar het abnormale gebruik ondervind ik zo niet. Ik denk dat ik nu een minstens een vier vijfhonderd A2 heb geprint ondertussen en tussendoor ook A2 en A6 en ben nu aan mijn vierde set bezig. Grijs gebruik ik iets meer maar ik sta eerlijk gezegd niet meer stil van de eventuele kost van inkt.
                        Ik vervang de tank pas als er een rood kruisje verschijnt en niet als de printer me zegt dat de inkt bijna op is want dan is er nog teveel in de cartridge. Ik heb ooit aan een vertegenwoordiger van Canon gevraagd wanneer de cartridge moest vervangen worden, bij de melding inkt bijna op of inkt is op en hij zij pas bij inkt is op is de cartridge leeg. De melding inkt is bijna op wil zeggen dat het tijd wordt om een reserve in huis te halen.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

                          Misschien was bij TS de eerste set inktpatronen leeg na 50 A2's. Daarvan is een flink deel gebruikt om de inktkanalen te vullen.
                          Ik heb altijd de indruk gehad dat de boodschap bij alle Canon printers redelijk duidelijk is, bij een geel uitroepteken: "hou een nieuwe inktank gereed" en bij rood: "de inkt is (mogelijk) op".
                          Canon laat je trouwens toe - in tegenstelling tot Epson - om voort te printen na deze laatste boodschap, op eigen risico uiteraard.

                          Volgens sommigen (vooral inktverkopers) kan je de patronen van de PRO-1000 hervullen (met 3th party ink maar ook met originele inkt uit de per ml goedkopere 330 of 700ml tanks voor de 2000/4000/6000). Maar je ziet dan het inktniveau niet meer op het scherm dus je moet regelmatig controleren of er nog genoeg inzit. Niet erg handig en ook riskant voor de dure printkop. Bovendien is het prijsverschil niet zo groot.

                          Voor de PRO-1000 bestaat er geen resetter zoals voor de PRO-10, waarbij een hervuld patroon gewoon terug van vol naar leeg telt zoals een nieuw. Deze printer was één van de laatste waarbij dit kan.
                          Bij gebrek hieraan zullen sommigen ook PRO-1000's gaan hervullen. Dat is in elk geval gemakkelijker dan de PRO-300, de opvolger van de PRO-10 met dezelfde 14ml patronen die bovendien nog allemaal gespoeld worden nadat er één vervangen is.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

                            Ik vervang mijn inkt op de epson p800 ook niet meteen als ik een melding krijg met geel uitroepteken. Je kunt nog wel even doorgaan. Als ik een uitroepteken zie is het de moment om een nieuw te bestellen.

                            Waar je denk ik ook rekening moet mee houden is dat de inktset die je bij de aankoop van je printer hebt niet voor 100% gevuld is. Geen idee of dit waar of onwaar is.
                            https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                            Comment


                            • #29
                              Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

                              bij de prograf pro 1000 zijn de bijgeleverde volledig gevuld maar zoals Palombian aangeeft slurpen de leidingen wel wat inkt en gaat de tweede set meestal veel langer mee.
                              Albums
                              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Iemand hier die een A2 printer thuis heeft?

                                Ik lees vanalles waar we ons eigenlijk al 10 jaar of méér geen zorgen meer over maken.... maar als je niet weet dat CS5 de huidige kleurmeting of zelfs data van camera's niet ondersteunt moet je niet verbaasd zijn over een niet te voorspellen resultaat. Als professioneel Epson-gebruiker in groter formaat is het belangrijk vooraf het resultaat te
                                kennen van wat je wil printen, zo niet heeft het weinig zin.... De kosten op groter formaat zijn te groot voor een occasioneel gebruiker! Je kan beter profielen en substraten
                                bespreken met een deskundige operator, dan zelf zonder studie en begeleiding wat op het gevoel te proberen... Colourmanagement en ervaring met fotobewerking op
                                diverse formaten en materialen zijn onmisbaar. Een resultaat bestempelen als "artistieke vrijheid of bewerking" is veelal onkunde maskeren met een slecht resultaat
                                tot gevolg.

                                Comment

                                Working...
                                X