Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideeën gezocht ivm belichting tijdens het fotograferen - "onofficiële" accessoires

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ideeën gezocht ivm belichting tijdens het fotograferen - "onofficiële" accessoires

    Hallo,

    afgelopen weekend deed ik een fotoshoot in een gebouw en ik gebruikte voor de extra belichting een simpel joggerslampje uit de decathlon met neutraal licht en met twee standen (fel en iets minder fel).

    Dat bracht me op het idee om op zoek te gaan naar "extra belichting" zonder hiervoor een flits te moeten gebruiken.

    Ik vroeg me dus af of welke "alternatieven voor de flits" jullie kennen en/of gebruiken.

    Er moeten toch lampen bestaan die niet per se ontwikkeld zijn voor de fotografie, maar die wel als lichtbron kunnen dienen èn die regelbaar zijn, zodat je het licht kan dimmen of versterken.

    Wie maakt hier gebruik van? Wie heeft tips? Welke "niet officiële" lampen gebruik jij?

    Lieven
    De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

  • #2
    Re: Ideeën gezocht ivm belichting tijdens het fotograferen - "onofficiële" accessoire

    Je moet eens kijken naar beelden van de Braziliaanse film "Vazante". Filmfotografie door Inti Briones. Er werden voor deze film enkel lichtbronnen gebruikt die historisch correct waren: daglicht, haardvuur en kaarslicht (+ natuurlijk scrims, reflectoren en zwarte vlaggen om het licht te "vormen"). Een heel lange zwart/wit film die zich afspeelt ten tijde van de slavernij. Bijzonder knappe fotografie ook.

    Maar als je zelf wil gaan knutselen: een bureaulamp achter een laken, zaklamp in een schoendoos,.. niet enkel je lichtbronnen maar ook je lichtvormers kan je zelf maken.
    1001 filmpjes op youtube: "DIY lighting"
    www.freddyhelsen.be

    Comment


    • #3
      Re: Ideeën gezocht ivm belichting tijdens het fotograferen - "onofficiële" accessoire

      Super, bedankt voor de tip!
      De ideale foto is de foto die de kijker doet voelen.

      Comment


      • #4
        Re: Ideeën gezocht ivm belichting tijdens het fotograferen - "onofficiële" accessoire

        of eens zoeken op "light painting" gaat je ook heel veel tips opleveren.

        zelf: laserpointer (cool, een heel gebouw "voltekenen" met streepjes), sterke zaklamp (kan ook best klein zijn, maar liefst met zo'n focusbare straal, kijk maar eens op ali aanverwante)

        Kleurfouten kan je helemaal uitschakelen als je in zwart-wit werkt (zoals ik, zwart-wit film ) Of je kleurbalans aanpassen of je neemt het erbij! wat is nu gele straatverlichting zonder de gele schijn?
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment

        Working...
        X