Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd : balhoofd Manfrotto 498RC2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd : balhoofd Manfrotto 498RC2

    Zonet mijn statief gereinigd na een shoot op het strand gisteren.

    Ik merk nu dat de koperen (messing ? ) pen die omhoog veert en de hendel tegen houdt als er geen snelkoppelplaatje op de kop zit, vast is komen te zitten, vermoedelijk door oxidatie door het zeewater (spatten).

    Toen ik mijn camera op de kop zette, kon ik die pen naar beneden duwen, en dus de kop normaal gebruiken.

    Nu blijft die pen volledig beneden zitten, en keert ze niet meer terug. Ik kan de kop nog gebruiken, maar de hendel blijft niet meer geblokkeerd zitten, waardoor de hendel nu moet weggeklapt worden alvorens ik de camera er kan op zetten.

    Iemand een idee hoe ik die pen kan loskrijgen of kan demonteren ?

    Het betreft pen (+veer) R029.56 van R496.13 (zie http://mediacdn.shopatron.com/media/...pdf?1291225281).
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Re: Hulp gevraagd : balhoofd Manfrotto 498RC2

    Als het enkel oxidatie is kan je het eens met WD40, Super multi 5 of een dergerlijk product proberen.

    mvg, ivo
    Canon: EOS 40D + BG-E2 |Tokina 11-16 f2.8 (IF) DX | EF-S 17-55mm f2.8 IS | EF 50mm f1.4 | EF 70-200 f2.8 IS | EF 1.4x II | 430EX

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd : balhoofd Manfrotto 498RC2

      Ik gebruik hier de 488 RC deze heeft volgens mij
      net zo'n systeempje.
      Het enige lijkt mij inderdaad om het wat gangbaar te maken met kruip olie
      en daarna met siliconen te behandelen.
      Nu denk ik wel dat als je het heveltje eraf haalt,dat het messing palletje
      eruit komt.
      Dan kan je het goed reinigen.[bij mijn model zit op het heveltje een moer]

      gr.ron.
      http://exhi-fotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd : balhoofd Manfrotto 498RC2

        Dat lijkt mij hetzelfde systeem. Met die schroef onderaan gaat die hevel eraf (en de veer die de hevel onder spanning zet), maar dat pennetje blijft zitten.

        Heb nu met kruipolie geprobeerd, en het volledig plaatje met de imbus van de kop losgemaakt.
        Door omgekeerd tegen een houten blok te kloppen, is het pennetje begin naar boven komen. Van zodra ik genoeg "pak" had, kon ik het er met een tang uittrekken.
        Dat pennetje met de veer eronder zit gewoon los, zonder schroeven of zo. Het wordt tegen gehouden door de hevel die er bovenop zit.

        Het is dus opgelost !

        De passingen zijn zo nauwkeurig dat het meteen vast komt te zitten. Is nochtans maar een paar weken oud... Vermoedelijk zout er tussen. Zag niet meteen oxidatie.

        Bedankt voor de tips allebei !


        Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht
        Ik gebruik hier de 488 RC deze heeft volgens mij
        net zo'n systeempje.
        Het enige lijkt mij inderdaad om het wat gangbaar te maken met kruip olie
        en daarna met siliconen te behandelen.
        Nu denk ik wel dat als je het heveltje eraf haalt,dat het messing palletje
        eruit komt.
        Dan kan je het goed reinigen.[bij mijn model zit op het heveltje een moer]

        gr.ron.
        www.damafoto.be
        Facebook Damafoto

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd : balhoofd Manfrotto 498RC2

          Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
          Dat lijkt mij hetzelfde systeem. Met die schroef onderaan gaat die hevel eraf (en de veer die de hevel onder spanning zet), maar dat pennetje blijft zitten.

          Heb nu met kruipolie geprobeerd, en het volledig plaatje met de imbus van de kop losgemaakt.
          Door omgekeerd tegen een houten blok te kloppen, is het pennetje begin naar boven komen. Van zodra ik genoeg "pak" had, kon ik het er met een tang uittrekken.
          Dat pennetje met de veer eronder zit gewoon los, zonder schroeven of zo. Het wordt tegen gehouden door de hevel die er bovenop zit.

          Het is dus opgelost !

          De passingen zijn zo nauwkeurig dat het meteen vast komt te zitten. Is nochtans maar een paar weken oud... Vermoedelijk zout er tussen. Zag niet meteen oxidatie.

          Bedankt voor de tips allebei !
          Gelukkig niets ernstig dus

          gr.ron.
          http://exhi-fotografie.nl

          Comment

          Working...
          X