Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp bij samenstelling Gitzo kit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp bij samenstelling Gitzo kit

    (deze tekst komt uit deze topic, ik heb beslist er een nieuwe draad van te maken)

    Hallo

    Ik ben m'n instrumentarium aan het uitbreiden om wat meer aan natuurfotografie te gaan doen. Ik dacht m'n D60 met 55-200mm VR (die enkel struisvogels beeldvullend in beeld krijgt), te vervangen door een D90 met 300m f4 + 1,4 extender. Na wat lezen merk ik dat deze combo het niet zo goed zou doen op m'n 25j oud alu Velbon statiefje met panoramakop. Tom Hogan o.a. raadt iedereen aan om dadelijk en zonder tussenstappen naar een goed statief te stappen. Dan kom je uiteraard uit bij Gitzo...

    Ik dacht aan een GT3541LS met een balhoofd van een van de 'Big four' erop. De RRS BH-55 lijkt me momenteel het meest aantrekkelijk. Arca en Kirk zijn ook opties en verkrijgbaar bij oa Konijn of Rubens. Nu, er zijn van elk balhoofd zowat 5-6 typen en er zijn nog véél meer typen quick release plates en andere opties die ik niet begrijp. Gitzo mag dan wel super statieven maken, van naming conventies of sites bouwen hebben ze voor mijn part nog niet al te veel begrepen.

    Graag had ik van jullie wat advies gehad over welke specifieke modellen plaatjes en andere toeters en bellen er nodig zijn om goed te kunnen werken. Andere statieven aanraden kan mits heel goede argumenten (de mijne om deze te kiezen zijn: gitzo reputatie eb bouwkwaliteit, carbon en dus licht, 4 segmenten en dus draagbaar, geen middenkolom en dus stevig)

    FYI: ik heb nu een D60 met een 18-55, 55-200, en 35mm f1.8 nikkor, een 18-50 f2.8 van Sigma, een aantal Kenko Extension tubes. Er komt sowieso een D90 bij en de Nikkor 300mm + 1.4 extender, zij het niet direct. Verder staan de 10-20mm Sigma en de 105mm Micro Nikkor (of de sigma) en de 70-300mm VR nog op mijn verlanglijstje als ik niet van gedacht verander.

    én D90 én Gitzo én 300mm zullen niet lukken met het huidige budget. Ik geef echter wel graag wat meer uit aan 2 van de 3 dan later vast te stellen dat ik een domme investering heb gedaan die niet lang kan renderen. D90 + statief + 70-300mm is misschien nog net mogelijk en zou uiteraard fijn zijn.

    Graag dus wat advies over de configuratie!
    alvast bedankt

  • #2
    Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

    Ik heb in 2007 gekozen voor een Velbon Sherpa Pro 730 na zeer lang vergelijk (zelfs een e-mail naar gebruikers in de VS en Duitsland).
    Je vraagt goede argumenten:
    - De Velbon is uitgevoerd in Carbon (jouw basisvereiste)
    - De dikte van de pootsegmenten bedraagt 32 cm - idem als de Gitzo 3 serie;
    - de middenzuil kan verwijderd worden
    - 3 pootsegmenten (toch nog altijd steviger dan 4)
    - Pootsegmenten zijn beschermd met bekleding
    - Poten hebben uitdraaibare spikes
    - Flexibel en handig in gebruik
    - absoluut trillingsvrij met mijn D700+300/4AFS+ 1.4E TC (oa watertest Hans Braakhuis)
    - Last but not least: ik heb dit statief uitgebreid kunnen uitproberen naast de Gitzo 3xxx-serie in Konijnenberg en kwam oorspronkelijk voor de Gitzo's, maar was zodanig onder de indruk van de degelijke Velbon dat mijn keuze vaststond.

    Statiefkop Arca-Swiss Z1p met screw-lock en Wimberley plaatjes:
    - duur maar oerdegelijk
    - totaal geen creep, muurvast
    - zeer gebruiksvriendelijk
    - vrij compact en groot draagvermogen

    Stof om over na te denken.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

      Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
      (deze tekst komt uit deze topic, ik heb beslist er een nieuwe draad van te maken)

      Hallo

      Ik ben m'n instrumentarium aan het uitbreiden om wat meer aan natuurfotografie te gaan doen. Ik dacht m'n D60 met 55-200mm VR (die enkel struisvogels beeldvullend in beeld krijgt), te vervangen door een D90 met 300m f4 + 1,4 extender. Na wat lezen merk ik dat deze combo het niet zo goed zou doen op m'n 25j oud alu Velbon statiefje met panoramakop. Tom Hogan o.a. raadt iedereen aan om dadelijk en zonder tussenstappen naar een goed statief te stappen. Dan kom je uiteraard uit bij Gitzo...

      Ik dacht aan een GT3541LS met een balhoofd van een van de 'Big four' erop. De RRS BH-55 lijkt me momenteel het meest aantrekkelijk. Arca en Kirk zijn ook opties en verkrijgbaar bij oa Konijn of Rubens. Nu, er zijn van elk balhoofd zowat 5-6 typen en er zijn nog véél meer typen quick release plates en andere opties die ik niet begrijp. Gitzo mag dan wel super statieven maken, van naming conventies of sites bouwen hebben ze voor mijn part nog niet al te veel begrepen.

      Graag had ik van jullie wat advies gehad over welke specifieke modellen plaatjes en andere toeters en bellen er nodig zijn om goed te kunnen werken. Andere statieven aanraden kan mits heel goede argumenten (de mijne om deze te kiezen zijn: gitzo reputatie eb bouwkwaliteit, carbon en dus licht, 4 segmenten en dus draagbaar, geen middenkolom en dus stevig)

      FYI: ik heb nu een D60 met een 18-55, 55-200, en 35mm f1.8 nikkor, een 18-50 f2.8 van Sigma, een aantal Kenko Extension tubes. Er komt sowieso een D90 bij en de Nikkor 300mm + 1.4 extender, zij het niet direct. Verder staan de 10-20mm Sigma en de 105mm Micro Nikkor (of de sigma) en de 70-300mm VR nog op mijn verlanglijstje als ik niet van gedacht verander.

      én D90 én Gitzo én 300mm zullen niet lukken met het huidige budget. Ik geef echter wel graag wat meer uit aan 2 van de 3 dan later vast te stellen dat ik een domme investering heb gedaan die niet lang kan renderen. D90 + statief + 70-300mm is misschien nog net mogelijk en zou uiteraard fijn zijn.

      Graag dus wat advies over de configuratie!
      alvast bedankt
      De kunst om goed gerief te vergaren is wachten totdat je er de centen voor hebt......als je vandaag genoeg centjes bij elkaar hebt om materiaal van mindere kwaliteit( prullen) te kopen en deze centen daar ook effectief aan uitgeeft gaat het je nooit lukken om ooit degelijk materiaal aan te schaffen.Je zal zien dat de mindere merken na een tijd flink tegenvallen. Met objectieven is het net zo. Volg je eigen advies hierin.....en sla de rommel over.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        De kunst om goed gerief te vergaren is wachten totdat je er de centen voor hebt......als je vandaag genoeg centjes bij elkaar hebt om materiaal van mindere kwaliteit( prullen) te kopen en deze centen daar ook effectief aan uitgeeft gaat het je nooit lukken om ooit degelijk materiaal aan te schaffen.Je zal zien dat de mindere merken na een tijd flink tegenvallen. Met objectieven is het net zo. Volg je eigen advies hierin.....en sla de rommel over.
        Dat is het plan! De centjes zijn er, maar de keuze is nog niet gemaakt.

        Maar dan nog... Ik neig nu naar de bovengenoemde Gitzo Tripod en een RRS BH-55.

        Hoe zit dat met die bevestigingen? Ik heb momenteel een D60, daar komt een D90 bij en die wil ik snel kunnen wisselen. 300mm zal voor later zijn en die moet dan wsschl ook op een bevestiging gemonteerd worden ipv de camera?

        welke heb ik hiervan nodig dan??
        http://www.fotokonijnenberg.be/productlist/21683

        /really_right_stuff.html

        Comment


        • #5
          Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

          Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
          Ik heb in 2007 gekozen voor een Velbon Sherpa Pro 730 na zeer lang vergelijk (zelfs een e-mail naar gebruikers in de VS en Duitsland).
          Je vraagt goede argumenten:
          - De Velbon is uitgevoerd in Carbon (jouw basisvereiste)
          - De dikte van de pootsegmenten bedraagt 32 cm - idem als de Gitzo 3 serie;
          - de middenzuil kan verwijderd worden
          - 3 pootsegmenten (toch nog altijd steviger dan 4)
          - Pootsegmenten zijn beschermd met bekleding
          - Poten hebben uitdraaibare spikes
          - Flexibel en handig in gebruik
          - absoluut trillingsvrij met mijn D700+300/4AFS+ 1.4E TC (oa watertest Hans Braakhuis)
          - Last but not least: ik heb dit statief uitgebreid kunnen uitproberen naast de Gitzo 3xxx-serie in Konijnenberg en kwam oorspronkelijk voor de Gitzo's, maar was zodanig onder de indruk van de degelijke Velbon dat mijn keuze vaststond.

          Statiefkop Arca-Swiss Z1p met screw-lock en Wimberley plaatjes:
          - duur maar oerdegelijk
          - totaal geen creep, muurvast
          - zeer gebruiksvriendelijk
          - vrij compact en groot draagvermogen

          Stof om over na te denken.
          Hij is goedkoper en het is een soortgelijke combi die er ooit moet gedragen worden. Ik zal zeker eens naar konijn rijden om ze naast elkaar te testen.

          Ik kies nu voor 4 segmenten omdat ie dan wat gemakkelijker transporteerbaar is. Is er eigenlijk veel verschil met een 3seg ?

          Comment


          • #6
            Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

            Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
            Dat is het plan! De centjes zijn er, maar de keuze is nog niet gemaakt.

            Maar dan nog... Ik neig nu naar de bovengenoemde Gitzo Tripod en een RRS BH-55.

            Hoe zit dat met die bevestigingen? Ik heb momenteel een D60, daar komt een D90 bij en die wil ik snel kunnen wisselen. 300mm zal voor later zijn en die moet dan wsschl ook op een bevestiging gemonteerd worden ipv de camera?

            welke heb ik hiervan nodig dan??
            http://www.fotokonijnenberg.be/productlist/21683

            /really_right_stuff.html
            Voor elk type snelwisselsysteem kan je aparte koppelplaten kopen voor elke camera en voor elk objectief met statiefvoet....merk of type camera maakt niet uit indien je voor de universele koppelplaten gaat. Wil je perfect passende platen ....deze zijn die voor Nikon.Ze kosten wel wat meer en zijn niet uitwisselbaar met andere typen body's.
            Last edited by RUPSELKOPKE; 3 september 2009, 22:40.
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

              Ik plan bij Nikon te blijven dus in principe moet ik 2 RRS BP-CS plaatjes kopen, een RRS BH-55 en een RRS B2-PRO 2 klem? Heb ik buiten de Gitzo legs nog iets anders nodig?

              Enne... Wat rechtvaardigd de x3 prijs van een L-plate t.o.v. een gewone?

              Grtn

              Comment


              • #8
                Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                Ik heb in 2007 gekozen voor een Velbon Sherpa Pro 730 na zeer lang vergelijk (zelfs een e-mail naar gebruikers in de VS en Duitsland).
                Je vraagt goede argumenten:
                - De Velbon is uitgevoerd in Carbon (jouw basisvereiste)
                - De dikte van de pootsegmenten bedraagt 32 cm - idem als de Gitzo 3 serie;
                - de middenzuil kan verwijderd worden
                - 3 pootsegmenten (toch nog altijd steviger dan 4)
                - Pootsegmenten zijn beschermd met bekleding
                - Poten hebben uitdraaibare spikes
                - Flexibel en handig in gebruik
                - absoluut trillingsvrij met mijn D700+300/4AFS+ 1.4E TC (oa watertest Hans Braakhuis)
                - Last but not least: ik heb dit statief uitgebreid kunnen uitproberen naast de Gitzo 3xxx-serie in Konijnenberg en kwam oorspronkelijk voor de Gitzo's, maar was zodanig onder de indruk van de degelijke Velbon dat mijn keuze vaststond.

                Statiefkop Arca-Swiss Z1p met screw-lock en Wimberley plaatjes:
                - duur maar oerdegelijk
                - totaal geen creep, muurvast
                - zeer gebruiksvriendelijk
                - vrij compact en groot draagvermogen

                Stof om over na te denken.
                Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
                Hij is goedkoper en het is een soortgelijke combi die er ooit moet gedragen worden. Ik zal zeker eens naar konijn rijden om ze naast elkaar te testen.

                Ik kies nu voor 4 segmenten omdat ie dan wat gemakkelijker transporteerbaar is. Is er eigenlijk veel verschil met een 3seg ?
                Begin dit jaar wilde ik ook mijn manfrotto gaan vervangen door Gitzo.
                Op advies van Vantje heb ik toen ook gekeken naar de Velbon Sherpa 730 CF pro.
                De keuze was toen snel gemaakt, het is dus de Velbon geworden.
                Na een paar maanden praktijk ervaring kan ik alleen maar zeggen dat ik nog steeds geen spijt heb van deze keuze. Ik weet zeker dat de Gitzo ook goed was geweest echter 557 euro of 349 euro voor de Velbon dat scheelt nogal wat.

                M.b.t de balhoofd heb ik, na wat advies te hebben ingewonnen, gekozen voor de Markins Ball Head Q-Ball M10.

                De plaatjes heb ik van Kirk alsmede de statiefgondel voor de AFS-300mm.

                Met bovengenoemde combinatie ben ik zeer tevreden.

                Ik ben het dan ook eens met RUPSELKOPKE, spaar om genoeg centen te hebben voor een goede combinatie.

                mvg
                Antoine
                Last edited by antoine200; 4 september 2009, 08:38.

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                  Hey

                  Die Velbon ga ik zeker eens bekijken. Dat is duidelijk...

                  Ik denk niet dat ik ooit een 600mm VR zal bezitten. Een 300mm of 400mm + extender zal het zo ongeveer wel zijn. Zou een GT 2531 of 2541 + BH-55 genoeg zijn om dat zonder trillingen te dragen als ik wat oppas met de plaatsing?

                  Ik wil investeren in de GT 35xx ook maar als een 25xx voldoende is, kan ik natuurlijk nog iets anders doen met die centen... Hij weegt een stuk minder ook.

                  Bezit iemand de GT25xx of GT35xx reeks? Gebruik iemand ze met de tele-exoten? Ik zou zonder centerpost willen om stabiliteit te vergroten.

                  Het is me ondertussen duidelijk hoe het zit met plaatjes en quick release clamps...

                  Alvast bedankt voor de comments

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                    Ik heb het allemaal wat laten bezinken en ben nog niet tot aankoop overgegaan. Ik denk nu eerder aan de combi Gitzo 2531 (of de Velbon Sherpa pro 730 CF pro, als ik die heb vastgehad) met een RRS BH-40 erop.

                    Ik ga er vanuit dat een 300mm f4 + 1.4TC zowat het langste is dat ik ooit ga bezitten. Ik lees links en rechts dat bovenstaande combi dit zonder te veel trillingen zou moeten kunnen dragen. Het geheel is bovendien aanzienlijk lichter en toch ook wel wat goedkoper.

                    Heeft er iemand ervaring met de gitzo en de kop?

                    alvast bedankt!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                      Ik gebruik net dezelfde combi een Gitzo GT3541LS en een BH-55 pro balhoofd. Echt een topcombi.
                      De snelkoppelingsplaatsjes vond ik niet allemaal op de site van konijn dus die ben ik rechtstreeks bij RRS gaan halen. Best een snelle levering en geen importkosten omdat het allemaal perfrect in een enveloppe pastte.
                      Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                        Oorspronkelijk geplaatst door * Fuse * Bekijk bericht
                        Best een snelle levering en geen importkosten omdat het allemaal perfrect in een enveloppe pastte.
                        Met de huidige lage dollar, is het wel heel voordelig om rechtstreeks te kopen bij RRS. Een balhoofd past natuurlijk niet in een enveloppe. Heb je er een idee van of ik goedkoper zou zijn als ik bij RRS koop en daar dan (evt!) nog taxen op betaal, dan wanneer ik bij konijn zou aankopen?

                        Enne, Fuse, welke lenzen gebruik je op die combi? Dat was m'n eerste keuze, maar ik neig nu naar een iets lichtere (GT2531 + BH-40) combi omdat ik nooit langer als 300mm + 1.4TC denk te gebruiken.

                        Hoe valt het mee om jouw combi overal heen te sjouwen? Hangt dat comfortabel aan een daypack?

                        grtn en bedankt!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                          Als je het balhoofd bij RRS zelf koop vrees ik dat je toch op een hoop importkosten mag rekenen. Het zal ook een vij zwaar pakket worden, dus je loopt toch erg veel kans. Ook de verzendkosten zijn vrij duur. Dat is de reden waarom ik er één bij Konijn kocht.

                          Ik gebruik en 5D en een 40D met een 400mm 5.6, 24-105mm, 17-40mm, Sigma 150mm macro en 70-200mm 4.0. Het zwaarste is dus die 400mm en daarvoor is het statief wel stabiel genoeg. Lichter zou ik toch niet gaan. Beter toch iets steviger.

                          Het gewicht vind ik goed meevallen, het balhoofd weegt natuurlijk al ene kilo en het statief ook bijna 2 dus je zit wel aan een kilo of 3.
                          Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                            Hey Fuse

                            Je spreekt hier wel over de 35xx reeks + BH-55 en niet over de 25xx reeks + BH-40 denk ik hé?

                            Wat jij hebt, was m'n eerst keuze. Het is echter een stukje zwaarder, duurder en groter dan de 2531 + de BH-40 en een 400mm ga ik echt niet gauw bezitten. Ik denk wel een 300mm + 1,4TC te gebruiken (420mm focal lenght, maar niet meer gewicht)...

                            Wat is jouw inschatting, gaat dat stevig genoeg staan?

                            grtn en alvast bedankt: p.s.: mooi kiekjes op jouw site hoor! Die uit Dorset vind ik echt heel mooi!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp bij samenstelling Gitzo kit

                              Indigo,

                              Gitzo geeft in zijn cataloog op blz 9 aan welke serie je nodig hebt voor welke brandpuntsafstand. Voor een 400 mm is dat serie 4. Dus minder dan serie 3 zou je dan zeker niet moeten gaan.

                              Eric

                              Comment

                              Working...
                              X