Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel stops win je met een 580 EX ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel stops win je met een 580 EX ?

    Hoeveel stops, en dus hoeveel aan sluitertijd, win je bij het gebruik van de canon 580 EX flits op een 350 D ?

    Achterliggende vraag is of ik met een 580 ex gecombineerd met een 70-200 mm f4 dezelfde sluitertijden kan bereiken als met een 70-200 f2.8 zonder flits?

    Ik wil namelijk de sport van mijn dochter (basket) in een sporthal fotograferen; waarbij ik zelf de keuze heb al dan niet een flash te gebruiken.

    Loont het dan de moeite te investeren in een lichtgevoelige lens en pakweg 500 € meer te betalen ?
    Last edited by canon - jan; 1 september 2006, 18:23.
    canon R7, canon 10-22 , canon 17-55f2.8 IS, canon 24-105f4 L IS, canon 100-400mmf4.5-5.6L IS ; canon 50 mm MKI ; canon 85mmf1.8;

  • #2
    Re: Hoeveel stops win je met een 580 EX ?

    Ik denk dat je hier effe op een dwaalspoor bent. Idd met een flits ga je donkere objecten beter in beeld kunnen brengen, maar om nu te stellen dat je daarmee de 2.8 evenaart kwa lichtsterkte... anders kochten toch alle F4 eigenaars een flits niet?

    Grts JVG
    Canon 350D & 40D / EF 50 1.8 MK I & II / EF 100 2.8 USM macro / EFS 17-55 2.8 IS USM / EF 24-70 2.8 L / EF 70-200 2.8 L IS USM / 580 EX / Panasonic Lumix TZ5 / Imac 24" 

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel stops win je met een 580 EX ?

      Oorspronkelijk geplaatst door canon - jan Bekijk bericht
      Hoeveel stops, en dus hoeveel aan sluitertijd, win je bij het gebruik van de canon 580 EX flits op een 350 D

      Achterliggende vraag is of ik met een 580 ex gecombineerd met een 70-200 mm f4 dezelfde sluitertijden kan bereiken als met een 70-200 f2.8 zonder flits.
      Eindelijk weer eens een vraag die toch wel aardig uniek is.

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel stops win je met een 580 EX ?

        Oorspronkelijk geplaatst door canon - jan Bekijk bericht
        Hoeveel stops, en dus hoeveel aan sluitertijd, win je bij het gebruik van de canon 580 EX flits op een 350 D

        Achterliggende vraag is of ik met een 580 ex gecombineerd met een 70-200 mm f4 dezelfde sluitertijden kan bereiken als met een 70-200 f2.8 zonder flits.
        Een beetje tegenstrijdige vraag, je 580 EX heeft een richtgetal van 58 op een brandpunt van 105 mm, bij de meeste foto's met flits genomen is de sluitersnelheid van minder belang omdat het toch de flits is die de belichting voor het grootse gedeelte controleerd.

        Een voorbeeld : Met de 580 flits op de camera in ETTL mode maak je een opname op een 125ste bij diafragma F 5.6 , of dit nu is met een lens F 2.8 of een lens F 4 beide opnames ontvangen evenveel licht en zullen normaal correct belicht zijn.

        Zonder flits is de snelheid van groter belang en is de F2.8 een volle stop sneller dan de F 4, een volle stop is een verdubbeling of halvering van de snelheid. Dus bij gelijke snelheid zal de F 2.8 dubbel zoveel licht binnelaten als een F 4 als ze beiden op volle opening worden gebruikt.

        Gebruik je een F2.8 op 4 en een F 4 ook op 4 dan heeft de lens met de F 2.8 het voordeel dat ze scherper zal zijn door het feit dat ze 1 stop is toegeknepen en de ander op volle opening moet werken.

        Een lichtsterke lens is altijd in het voordeel !

        Ik hoop dat ik met mijne uitleg het der ni moeilijker op gemaakt heb.

        MVG, Jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel stops win je met een 580 EX ?

          dit is toch geen stomme vraag?

          als er teweinig licht is kan je flitsen.. en zo is er meer licht en heb je hanteerbare sluitertijden.
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Hoeveel stops win je met een 580 EX ?

            Bij een lichtsterkere lens, als die open staat, zal je mooiere flitsfoto´s krijgen, omdat er meer omgevingslicht door de lens komt, dit kun je nog opvoeren door de iso te verhogen, flits neemt af en gewoon licht neemt toe. Als het echt donker is gaat dit natuurlijk niet op, maar bij basketbal zal er wel licht zijn. Ook zorgen voor een tl c.q gloeilampfilter voor de flits.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel stops win je met een 580 EX ?

              Een flits werkt slechts op relatief korte afstand en is dus afstand gevoelig terwijl een lichtsterke lens onafhankelijk is van de afstand tot het onderwerp.

              Comment

              Working...
              X