Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe moet je zware telelenzen dragen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe moet je zware telelenzen dragen?

    Ik heb een vraagje, als je een grote lompe en zware telelens hebt, dan zijn er aan de lens zelf ook de mogelijkheden om een neckstrap aan vast te maken maar dan voel ik na een tijd toch wel een onaangenaam gevoel in mijn nek. Iemand ervaring met iets dat het gewicht over meer dan je nek kan verdelen ?

    Tweede vraagje, als ik nu zo'n zware lens op een monopod (rechstreeks, zonder kop ertussen) plaats, hoe kan je dan vermijden dat van de witte voet ('t is dus een canon lens) de verf afgaat ?
    En zelfs al draai ik die er goed vast op, dan nog moet ik telkens opletten dat die monopod niet los komt. Hoe doen jullie dat die muurvast op de monopod zit en dat je de voet van de lens niet té hard beschadigd ?

  • #2
    Re: Hoe moet je zware telelenzen dragen?

    Ik gebruik een Blackrapid als draagriem en dan heb je veel minder(eigenlijk geen) last van het gewicht.

    Die verf eraf, dat heten nu gebruikerssporen en komen door het gebruik. Oplossing:iets met een snelkoppeling op je monopd en een snelkoppelplaatje altijd op je lens laten
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Hoe moet je zware telelenzen dragen?

      Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
      Ik heb een vraagje, als je een grote lompe en zware telelens hebt, dan zijn er aan de lens zelf ook de mogelijkheden om een neckstrap aan vast te maken maar dan voel ik na een tijd toch wel een onaangenaam gevoel in mijn nek. Iemand ervaring met iets dat het gewicht over meer dan je nek kan verdelen ?

      Tweede vraagje, als ik nu zo'n zware lens op een monopod (rechstreeks, zonder kop ertussen) plaats, hoe kan je dan vermijden dat van de witte voet ('t is dus een canon lens) de verf afgaat ?
      En zelfs al draai ik die er goed vast op, dan nog moet ik telkens opletten dat die monopod niet los komt. Hoe doen jullie dat die muurvast op de monopod zit en dat je de voet van de lens niet té hard beschadigd ?
      Wat bedoel je met groot, lomp en zwaar ?? over welke lens spreek je dan ?

      Dat de verf van de voet afgaat is zoals hjanssen zegt onvermijdelijk en normale gebruikssporen !

      Zelf gebruik ik een grote lens nooit met een monopod, dus kan je daar geen antwoord op geven.

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: Hoe moet je zware telelenzen dragen?

        Ik gebruik zo een voetje op de monopod.

        voetje

        Onder de lensvoet kun je dan zo een plaatje schroeven.

        plaatje

        De nodige draadbusjes en schroeven zitten erbij.

        Ik heb mijn hele systeem opgebouwd rond deze platen en voeten.

        Onder elke lens zit zo een, op lengte voorzien, plaatje.

        Op de wimberleyhead, op de manfrotto monopod en op de manfrotto 488RC4 kop zit er een voetje waar alles op past.

        Kost wel een beetje, maar de zekerheid en het gemak gaan voor op een lens die op de grond kwakt. Ik heb het éénmaal meegemaakt met de 500mm brrrrrr ik krijg er nog koude rillingen van.

        Als je vanaf het begin met zulk een systeem werkt kun je je lenzen krasvrij houden aan de voet maar gebruiksporen ga je altijd hebben.

        Als er aan de lens een voorziening is om een draagriem aan te bevestigen moet je deze ook gebruiken. De cameravatting gaat het anders zwaar te verduren krijgen.

        De draagriemen van oa Optech zijn goed. Deze hebben een elastisch gedeelte rond de hals dat schokken opvangt en ook nog antislip heeft als je de camera op de schouder draagt.

        Maar er zullen nog wel merken zijn met nek-, heup-, schouderdraagriemen.
        Groetjes
        ----JO

        Comment


        • #5
          Re: Hoe moet je zware telelenzen dragen?

          misschien een domme vraag, maar draai je dan die voet gewoon zo op de monopod ?
          Heb je geen problemen dat die wat los komt als je daar die 500 op zet ?

          't kan zelfs zijn dat ik zo'n plaatsjes voor de lensvoet al heb want ik heb ooit me zo'n Wimberley head gekocht en die is nog mooi in de doos zoals bij de aankoop...eens zoeken tussen mijn rommel of ik 't kan vinden.

          Die Optech gebruik ik ook als ik gewone (dan spreek ik over gewicht) lenzen op mijn toestel heb staan maar ik met een 500 zou ik dat nooit aandurven om die te gebruiken met de lens.

          Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
          Ik gebruik zo een voetje op de monopod.

          voetje

          Onder de lensvoet kun je dan zo een plaatje schroeven.

          plaatje

          De nodige draadbusjes en schroeven zitten erbij.

          Ik heb mijn hele systeem opgebouwd rond deze platen en voeten.

          Onder elke lens zit zo een, op lengte voorzien, plaatje.

          Op de wimberleyhead, op de manfrotto monopod en op de manfrotto 488RC4 kop zit er een voetje waar alles op past.

          Kost wel een beetje, maar de zekerheid en het gemak gaan voor op een lens die op de grond kwakt. Ik heb het éénmaal meegemaakt met de 500mm brrrrrr ik krijg er nog koude rillingen van.

          Als je vanaf het begin met zulk een systeem werkt kun je je lenzen krasvrij houden aan de voet maar gebruiksporen ga je altijd hebben.

          Als er aan de lens een voorziening is om een draagriem aan te bevestigen moet je deze ook gebruiken. De cameravatting gaat het anders zwaar te verduren krijgen.

          De draagriemen van oa Optech zijn goed. Deze hebben een elastisch gedeelte rond de hals dat schokken opvangt en ook nog antislip heeft als je de camera op de schouder draagt.

          Maar er zullen nog wel merken zijn met nek-, heup-, schouderdraagriemen.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe moet je zware telelenzen dragen?

            Lens 1
            groot ..meer dan 35 cm
            zwaar..meer dan 4 kg

            1 keer uit de losse hand geprobeerd niet te doen gewoon

            Lens 2
            groot ..bescheiden 20 cm
            zwaar..ongeveer 2,5 kg

            Losse hand ..geen idee, ik heb ze pas volgende week



            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Wat bedoel je met groot, lomp en zwaar ?? over welke lens spreek je dan ?

            Dat de verf van de voet afgaat is zoals hjanssen zegt onvermijdelijk en normale gebruikssporen !

            Zelf gebruik ik een grote lens nooit met een monopod, dus kan je daar geen antwoord op geven.

            grts
            Sieg

            Comment


            • #7
              Re: Hoe moet je zware telelenzen dragen?

              Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
              misschien een domme vraag, maar draai je dan die voet gewoon zo op de monopod ?
              Heb je geen problemen dat die wat los komt als je daar die 500 op zet ?

              't kan zelfs zijn dat ik zo'n plaatsjes voor de lensvoet al heb want ik heb ooit me zo'n Wimberley head gekocht en die is nog mooi in de doos zoals bij de aankoop...eens zoeken tussen mijn rommel of ik 't kan vinden.

              Die Optech gebruik ik ook als ik gewone (dan spreek ik over gewicht) lenzen op mijn toestel heb staan maar ik met een 500 zou ik dat nooit aandurven om die te gebruiken met de lens.
              Als je goed kijkt zie rondom het centrale gat nog drie kleine gaatjes staan.

              Deze worden gebruikt als extra borgschroef.

              Een manfrotto monopod heeft bovenop een stukje draadeind waarop je ,desnoods met het meegeleverde draadhulsje, het voetje kunt monteren. De drie extra vijsjes rondom zorgen voor extra veiligheid zodat het voetje niet loskomt.

              Bij de plaat zitten normaal twee kleinere vijsjes die je vanvoor en vanachter in de plaat kan vijzen ,langs onder. Deze dienen als stopper.

              Heeft jouw 500mm dan geen apparte bevestiging voor een draagriem?

              Bij mijn Sigma's zitten deze draagriemen er standaard bij, evenals de insteek UV en pola-filters.
              Groetjes
              ----JO

              Comment


              • #8
                Re: Hoe moet je zware telelenzen dragen?

                't is geen 500 maar vergelijkbaar van grootte / zwaarte. Maar inderdaad ook die extra draagriem bevestiging.
                Ik heb eens gekeken , zucht , ik had dus al zo'n voetje voor op de lensstatief te bevestigen
                En nu weet ik ook waarvoor die extra vijsjes dienen... morgen eens uitproberen !
                Thanks
                Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                Als je goed kijkt zie rondom het centrale gat nog drie kleine gaatjes staan.

                Deze worden gebruikt als extra borgschroef.

                Een manfrotto monopod heeft bovenop een stukje draadeind waarop je ,desnoods met het meegeleverde draadhulsje, het voetje kunt monteren. De drie extra vijsjes rondom zorgen voor extra veiligheid zodat het voetje niet loskomt.

                Bij de plaat zitten normaal twee kleinere vijsjes die je vanvoor en vanachter in de plaat kan vijzen ,langs onder. Deze dienen als stopper.

                Heeft jouw 500mm dan geen apparte bevestiging voor een draagriem?

                Bij mijn Sigma's zitten deze draagriemen er standaard bij, evenals de insteek UV en pola-filters.

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe moet je zware telelenzen dragen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door PhilippeVDP Bekijk bericht
                  't is geen 500 maar vergelijkbaar van grootte / zwaarte. Maar inderdaad ook die extra draagriem bevestiging.
                  Ik heb eens gekeken , zucht , ik had dus al zo'n voetje voor op de lensstatief te bevestigen
                  En nu weet ik ook waarvoor die extra vijsjes dienen... morgen eens uitproberen !
                  Thanks
                  alleen het voetje voor op de monopod mis ik ... maar dat zal ik dan wel gaan kopen want door die extra vijsjes kan ik 't dan inderdaad vastzetten en komt die bij de minste beweging niet los.

                  Comment

                  Working...
                  X