Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

    Als ik mijn Speedlite 580EX II een tijdje niet gebruik, hoe (of waar) bewaar ik best de herlaadbare AA batterijen?
    1. In de Speedlite
    2. In de (niet-ingeplugde) batterijlader
    3. Los
    ?
    Dank voor een zinnig antwoord.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

    als je ze enige tijd niet gebruikt zou ik de batterijen los bewaren... dus niet in de flits en niet in de lader.

    Weet niet hoe groot de kans is dat die uitlopen maar dat wil je niet hebben in je flits of je lader...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

      Ik heb laatst op eBay plastic AA doosjes gekocht, $1.50 per stuk, maar je moest er wel 4 tegelijk kopen, verzendkosten waren $6 of zoiets, dus net zoveel als 4 doosjes , heb er maar direct zes besteld en binnen de week aangekomen uit Canada

      In elk doosje kunnen 4 AA batterijen (bij mij 16 GP2700's en 4 GP2500's), dus net het aantal van de EX580, ik bewaar de batterijen als ze langer dan 1 week niet gebruikt zullen worden ook in deze doosjes, en ik neem enkele doosjes gewoon in mijn broekzak mee als ik foto's ga nemen ... lekker warm voor de batterijen, en handig als de flitsers (heb er 2) ineens zonder stroom zitten en mijn wagen km's ver weg geparkeerd staat.

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht

        Weet niet hoe groot de kans is dat die uitlopen maar dat wil je niet hebben in je flits of je lader...
        Natuurlijk is het altijd beter dat deze niet uitlopen in je apparatuur, maar deze vloeistof is geen zuur, maar meer een olieachtig goedje, en maakt niet zoveel schade als de oude traditionele batterijen, gewoon afvegen is normaal voldoende, idem nickel cadnium.
        Ik zou er mij ook niet zoveel zorgen om maken, zeker niet bij de betere merken, pas na jaren ongebruikt zouden deze eens wat vochtig durven worden, tegen deze tijd zijn deze over het algemeen vervangen door exemplaren met een hogere capaciteit
        Bewaren doe je best op kamertemperatuur.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

          Ik stop de mijne per 4 in een oud doosje van een casette tape. Uitzoeken welk doosje net breed genoeg is. Ik zet de doosjes gewoon rechtop zodat de batterijen ook rechtop staan. Het overdrukventiel zit namelijk bovenaan. Normaal zou dat bij een goed merk batterijen geen probleem mogen opleveren maar je weet maar nooit .. In een toestel laten zitten is IMHO sowieso altijd de slechtste oplossing & BTW sommig emerken leveren hun batterijen in handige opbergdoosjes waarom er geen gebruik van maken ... voor de capaciteitsopslag maakt het alleszins niets uit ..

          Comment


          • #6
            Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

            Ik heb hier al heel lang nikkel-cadmium en nikkel-metaalhydride accu's in gebruik, en ik heb er nog nooit gezien die "uitlopen" zoals gewone batterijen soms wel eens doen als ze leeg zijn.
            27 jaar geleden had ik al fietsverlichting die werkte op nikkel-cadmium accu's, dat is dus héél lang vooralleer ze die in de winkel begonnen te verkopen;.

            Maar voor alle veiligheid haal je ze best uit het apparaat als je dat voor langere tijd niet gebruikt. De accu's laden voor je ze wegsteekt is niet de beste oplossing, omdat ze vrij veel last hebben van zelfontlading (uitgezonderd de nieuwste types die de meeste merken nu beginnen te verkopen, en die bijna geen zelfontlading hebben).

            De gewone nikkel-metaalhydride accu's kan je dus best laden net voor je ze gaat gebruiken, voor alle veiligheid kan je desnoods een setje alkaline-batterijen in de fototas steken, die kan je jaren bewaren, en dan ben je er zeker van dat je altijd "stroom" bijhebt voor noodgevallen. De flitser zal dan wel trager laden, en je kan met zo'n setje ook een kleiner aantal foto's maken dan met een setje accu's met een hoge capaciteit.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

              Dank voor de bruikbare tips. Totnogtoe haalde ik ze wel uit de flitser, maar stak ik ze gewoon in de (ontkoppelde) batterijlader. Ik denk dat ik wel een geschikt plastic doosje heb om ze te bewaren.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?



                Kunnen 8 batterijen in, groen zijn volle batterijen en rood is voor de lege.....
                www.pazfoto.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

                  Da's interessant. Ik vraag me af of ik die in een of andere winkel (dus niet online, een beetje te gek voor nog geen €5,- ) zou kunnen oppikken?
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pazman_nl Bekijk bericht
                    http://www.digitalstreet.nl/product_...057es10bsff1p7

                    Kunnen 8 batterijen in, groen zijn volle batterijen en rood is voor de lege.....
                    D'as wel héél erg duur vind ik, 4.95 Euro per stuk ? Ik heb de mijne hier gekocht :
                    eBay AA battery holder

                    Heb er dus in totaal 6 besteld, en binnen de week ontvangen voor een totaal van $13.95 (incl verzending) dat is net geen 9 Euro, vind ik een interessante deal trouwens, steek de batterijen allemaal in dezelfde richten (+ en - polen) als ze geladen zijn, wanneer ik ze 'gebruikt' uit de flitser haal steek ik ze gekruist in het doosje, dan weet ik perfect welke ik opnieuw moet opladen en welke niet, simpel, maar werkt prima.

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

                      ^
                      Ik vind het niet zo heel duur, ik vind die van jou eerder heel goedkoop!
                      www.pazfoto.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

                        Duur vs goedkoop, da's meestal heel subjectief (d.i., afhankelijk van de portefeuille van de consument).
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door pazman_nl Bekijk bericht
                          ^
                          Ik vind het niet zo heel duur, ik vind die van jou eerder heel goedkoop!
                          Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Duur vs goedkoop, da's meestal heel subjectief (d.i., afhankelijk van de portefeuille van de consument).

                          Klopt als een bus, en ik zal de eerste zijn om iets meer te betalen om iets degelijks te hebben in plaats van eerst iets goedkoper te nemen om dan later toch nog een duurdere versie te moeten kopen ... maar ik heb nu 6 boxen die 4 batterijen kunnen bevatten voor een prijs waar je anders slechts 2 boxjes hebt en dan nog verzendkosten moet bijtellen.

                          Was best wel goedkoop op eBay vond ik, voor 9 Euro dacht ik niet in 't zak gezet te zijn met deze 6 doosjes eerlijk gezegd, en ze zijn nog stevig ook trouwens ...

                          Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

                            Bij VapexTech (http://www.vapextech.nl/accesoires.htm) kan je batterijdoosjes bestellen aan 1 EUR het stuk.
                            Als je er VAPEX batterijen besteld wordt er per set (of "blister" ) van 4 batterijen standaard een doosje meegeloeverd.

                            Ik heb er vorige week nog 2 setjes batterijen van 2900 mAh besteld en dan ook maar enkele enkele extra doosjes voor de batterijen die ik nog had liggen.

                            Snelle service en gratis levering/verzending (wel minimum bestelling van 2 "blisters" en/of aankoopbedrag van 13,50 EUR).
                            Jan Akkermans
                            (BD1097BE)
                            Fujifilm GFX 100S, X-T5, X-T3, X-Pro3 en wat glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hoe bewaar ik de NiMH batterijen voor mijn 580EX II ?

                              Goedkoop!!

                              Koop kleine afsluitbare plasticzakjes te koop in de boekhandel.
                              Verpak ze per 4.

                              Comment

                              Working...
                              X