Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Onlangs een aantal foto's 's avonds (stadsfoto's) gaan nemen zonder statief. Resultaat is dus ook navenant. Gewoon een vraagje, welk statief raden jullie mij aan ? (toestel is Nikon D3100) Dank bij voorbaat

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Oorspronkelijk geplaatst door jankovic Bekijk bericht
      Onlangs een aantal foto's 's avonds (stadsfoto's) gaan nemen zonder statief. Resultaat is dus ook navenant. Gewoon een vraagje, welk statief raden jullie mij aan ? (toestel is Nikon D3100) Dank bij voorbaat

      Hoewel het klassieke antwoord luidt: hangt van je budget af, kun je, zoals je in deze topic kunt lezen (lees a.u.b. zeker de eerste pagina's), tewerk gaan zoals iedereen en namelijk: eerst goedkoop en slecht, dan wat duurder en matig en tenslotte duur en goed kopen.
      Je kunt uiteraard ook die stappen overslaan en meteen voor goed gaan. Ik beveel zelf de Manfrotto statieven aan (en denk eraan: alu is zwaarder maar betaalbaarder dan carbon), maar druk erop dat je voor een statiefkop uitwijkt naar een andere leverancier.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Ik had een oud Hama Star 61 statief dat al in elkaar viel als je ernaar keek. Maar ja, als beginner maak je nu eenmaal fouten. Die fout wou ik geen tweede maal maken en dus ging ik deze draad lezen.
        De hoeveelheid informatie was echter zo groot dat ik het bos niet meer door de bomen zag. Eén constante vond ik echter regelmatig terug. Iedereen was min of meer tevreden over het Manfrotto 055XPROB-statief en het Siriu K-30X balhoofd. Na een korte speurtocht op internet vond ik deze combinatie voor een totaalbedrag van 250 euro en dus was het afwachten tot alles geleverd werd. Vandaag kwamen de pakjes toe en konden we alles tot in de puntjes bekijken.
        Het eerste wat me opviel was het gewicht (+0,5 kg) en de kwaliteit van het balhoofd. Netjes in een neopreen tasje leek het bijna op een objectief. Naast de panorama-functie is het grootste voordeel van deze kop blijkbaar de snelkoppeling van het arca-swiss type. Hoewel dit laatste me niet helemaal duidelijk is. Behalve echt professionele fotografen zullen de meeste mensen maar twee plaatjes gaan gebruiken één voor hun camera en de andere voor bijvoorbeeld een zware lens (70-200 in mijn geval). Compatibiliteit met arca-swiss lijkt me dus overroepen, behalve natuurlijk wanneer er mij een ander groot voordeel
        ontgaat in welk geval ik ze graag zou kennen.

        Het statief dan. Mijn Hama met geintegreerde kop weegt 1,2 kg. Dit statief weegt bijna 3 maal meer. Ook hier viel dadelijk de kwaliteit op. Dikke poten waarvan er twee voorzien waren van schuimrubber. Als ik nog maar naar mijn Hama keek rammelde alles reeds. Bij deze Manfrotto is dit wel anders. Degelijke bouw van aluminium en samen met het balhoofd zit ik aan een lengte van ongeveer 151 cm. Mijn camera met batterijgrip zorgt er dus voor dat mijn kijkgat op 164 cm zit. Perfect dus voor iemand van mijn lengte (1m83).
        Nu komt het erop aan om alles aan een praktijktest te onderwerpen maar ik twijfel zeker niet aan de resultaten...
        Last edited by Bitweiser; 22 augustus 2013, 15:43.
        Canon EOS 7D - Sigma 70-200 f2.8

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Goeie commentaar, Bitweiser! En zolang je nog jong bent, is gewicht niet het grootste probleem. Gewicht en stabiliteit hebben nu eenmaal met elkaar te maken. Maar naargelang je ouder wordt, speelt het meesleuren van gewicht meer en meer een rol; da's dan meteen een reden om naar lichter (carbon is lichter dan alu) te gaan, met weliswaar een meerprijs en geen extra (integendeel!) stabiliteit.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Carbon biedt door zijn licht gewicht geen extra stabiliteit, in tegendeel. Maar je kan gewichten aan de onderzijde van de kop of middenkolom hangen om zo de stabiliteit te verhogen.
            Een statief zonder middenkolom geeft beduidend meer stabiliteit evenals minder secties (3 ipv 4 of 5, maar onhandiger voor het transport). Zonder middenkolom is het statief ook lichter.
            Carbon en nog meer hout(maar veel zwaarder) dempen beter de trillingen.
            Indien gewicht een belangrijke factor is kan je ook opteren voor een kleiner statief (voor macrofotografie zit je meestal dicht bij de grond en behoef je geen lange poten en gebruik je geen zware lenzen).
            Zoals je ziet is er geen zwart/wit antwoord en is het altijd een compromis.
            Zelf heb ik een gitzo 3542LS, kwalitatief zeer zeer goed (heb deze naast een sirui statief gezet met zelfde secties, en het verschil is groot, zonder daarmee te willen zeggen dat sirui slecht is).
            Ik ben nog op zoek naar een kleiner lichtgewichtstatief om overal mee te sleuren en niet in de weg steekt (voor macro).
            Paul
            Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Hou er rekening mee dat je het statief niet in het zakje krijgt als er een K30X (of een grotere kop) op zit.

              Om het statief op te bergen moet het "binnenstebuiten" gedraaid worden, en moet de zuil helemaa naar boven gezet worden, dan zit de kop tussen de rubber voetjes van het statief.
              Met de korte middenzuil zit het statief tussen de statiefbenen, en die kunnen dan niet ver genoeg dichtgeklapt worden om het statief in het tasje te krijgen.
              Daarom zit er bij mij standaard de lange middenzuil op, die ik niet nodig heb tijdens het fotograferen (mijn Sirui N2204 is ook hoog genoeg zonder dat ik de middenzuil uit moet schuiven).
              Ik schuif dus de middenzuil naar beneden terwijl ik foto's maak, en naar boven om het statief op te bergen...

              Een kleinere kop past misschien wel tussen de statiefbenen, maar met de K-30X lukt dat niet (met de K-40X dus ook niet).
              De K-30X is heel goed, ik weet niet of het echt nodig is om de nog wat zwaardere K-40X te kopen (tenzij je heel zware lenzen gebruikt, maar daarvoor zijn er nog betere alternatieven dan een balhoofd).


              Dicht bij de grond fotograferen kan ook zonder een korte middenzuil http://www.traumflieger.de/desktop/v...tativbeine.php
              Bart,
              Is er verschil tussen de Sirui N2204 en de Sirui S-N2204


              Update: Ik heb intussen het verschil gevonden. Bij het zoeken toonden de webwinkels zoeken steeds de N2204 in plaats van de S-N2004.
              Last edited by Eenbes; 2 oktober 2013, 10:46.

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Deze week de Sirui N2204 gekocht bij Foto Grijpink in Nijmegen voor €319.(nergens voordeliger gezien) De Serui K30X kop had ik al ruim een jaar in gebruik:nu samen met de N2204 een topcombinatie.
                Met de Serui K30X kop op de lange zuil past hij goed in de draagtas. Het blijft een fiks bedrag maar je hebt waar voor je geld.
                De keus voor dit carbonstatief was niet zo zeer het lichte gewicht (dat maakt op het totaal weinig uit) maar de stevige kwaliteit en de hoogte: met de middenzuil geheel naar onderen komt de camerazoeker bij mij precies op ooghoogte. Ik ben 172 lang, maar ook voor langere fotografen is hij voldoende hoog. Ook de veelzijdigheid in gebruik en het compacte is een groot pluspunt.
                Al meer dan 110 jaar zijn wij de fotowinkel van Nijmegen. Wij denken graag met onze klanten mee en voorzien hobbyist en professional van een passend advies.
                Last edited by Eenbes; 11 oktober 2013, 12:57.

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  op poolse webwinkel foto-tip slechts 267.28 € + 5,5 € verzendingskost.

                  Iemand ervaring met deze winkel.
                  Paul
                  Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door ikal-1 Bekijk bericht
                    op poolse webwinkel foto-tip slechts 267.28 € + 5,5 € verzendingskost.

                    Iemand ervaring met deze winkel.
                    ik heb daar begin dit jaar voor een klein bedrag een proefbestelling gedaan: het duurde meer dan twee maanden na de betaling voordat ik het product dat zij in voorraad hadden in huis had.
                    Ik durf daar voor grote bedragen de gok niet te wagen. Overigens doe ik aankopen boven de € 100 alleen bij zaken die ook een fysieke winkel hebben in Nederland of België.

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Ik heb na heel wat lezen in deze topic voorlopig de combinatie Manfrotto 055XPROB - Sirui K-30X in mijn hoofd.
                      Ivm het verhaal van de 3 statieven die een mens in zijn leven koopt zou ik alvast stap 1 willen overslaan. Het belangrijkste nadeel wat ik over de 055XPROB kon vinden is zijn gewicht, klopt dit?
                      Op dit ogenblik lijkt me die kleine 3 kg (statief + balhoofd) nog wel doenbaar.
                      Wat is jullie idee over deze combinatie?
                      Wordt die kop geleverd inclusief een (of meerdere) plaatjes of moeten die appart worden aangeschaft?

                      Sirui is in België blijkbaar bijna niet te koop, daarom zou ik deze online willen bestellen bij Fotoshop Aalten of Fotorembrandt, zijn er mensen die ervaring hebben met online bestellingen bij (één van) deze winkels?
                      De prijs van het product is in beide winkels hetzelfde maar Aalten verzendt gratis Rembrandt rekent 10 euro naar België.


                      Huidig materiaal is Canon 700D + Tamron 17-50 2.8 maar de bedoeling is dat dit nog uitgebreid wordt en dat de camera na verloop van tijd ook nog wel geupgrade wordt.
                      Iets wat ik in die zin niet helemaal begrijp, de max draagkracht van het statief is 7kg maar die van het balhoofd zou (volgens de specs op de site van Fotoshopaalten) 30 kg zijn...?

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Ja statief en balhoofd hebben beiden een verschillende draagkracht.
                        Reken bij de draagkracht statief dus de som:gewicht fototoestel + gewicht balhoofd + gewicht objectief.
                        En bij de draagkracht voor balhoofd enkel dat wat er opkomt.
                        Sirui is in Mechelen te koop bij Nelissen.
                        Vriendelijke groeten van fotokijker.
                        Een foto moet de werkelijkheid weergeven.
                        https://vanmeulder.be

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Heeft er soms iemand ervaring met het merk Coman?

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Oorspronkelijk geplaatst door IceCool Bekijk bericht
                            Wordt die kop geleverd inclusief een (of meerdere) plaatjes of moeten die appart worden aangeschaft?

                            Sirui is in België blijkbaar bijna niet te koop, daarom zou ik deze online willen bestellen bij Fotoshop Aalten of Fotorembrandt, zijn er mensen die ervaring hebben met online bestellingen bij (één van) deze winkels?
                            Een Sirui kop bevat steeds 1 QR plaatje.

                            Mijn Sirui (statief + kop) komt van bij Fotoshop Aalten. Ik heb er ook al ander materiaal gekocht. Steeds zeer snel en keurig geleverd. Als je vragen hebt, kan je hen ook steeds vrijblijvend bellen of mailen. Ze hebben me altijd vriendelijk te woord gestaan. Ik ben alvast zeer tevreden van hun service

                            Sirui vind je ook bij Kamera Express in Wilrijk (zowel online als fysieke winkel).

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Dag Allemaal,

                              Ik kocht vorige week online een Sirui Master M3204 bij Foto Grijpink in Nijmegem aan een érg aantrekkelijke prijs!
                              Ik wou, als Belgische BTW-plichtige, een intracommunautaire levering en dit werd onmiddellijk voor me geregeld.
                              Ik plaatste de bestelling op donderdagnamiddag en vrijdag rond 11 uur werd het statief geregeld.

                              Een échte aanrader,

                              Bart
                              Nikon D800 en wat lenzen…

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Hallo,

                                Na een paar dagen intensief zoeken naar alle soorten statieven en koppen ( een nieuwe wereld ging open) heb ik dan toch besloten om eerst te investeren in een goed statief ipv een nieuwe lens.
                                Aangezien ik ook geen zotte bedragen wil uitgeven is mijn budget max 500 euro (wat ik eigenlijk al zot genoeg vind)

                                Ik twijfel nu tussen deze 2 van Sirui:

                                -Sirui T-2204X Traveller Statief
                                -Sirui N-2204 Universal Statief

                                met als balhoofd de Sirui K-20x of K-30x (is het belastbare gewicht het enige verschil?)

                                Ik vermoed dat tussen de 2 statieven het voornamelijkste verschil is, dat je bij de N-2204 een monopod kan maken van één poot.

                                Het plan is dat het statief meegaat op toekomstige reizen en om in de toekomst ook met macro fotografie te beginnen.

                                Alvast bedankt voor enige hulp.

                                Comment

                                Working...
                                X