Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote statieven-statiefkoppen topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

    Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
    Kan ik deze combinatie in vertrouwen kopen?
    Manfrotto 327RC2 Joystick Head
    Manfrotto 055 XPROB Tripod

    Ik bedoel maar ; ik plan ze te bestellen online. Lijkt idd een beetje een 'kat in een zak' kopen. Maar mijn kennis van statieven en 'n balhoofd is zo beperkt, dat langs gaan in de winkel niet echt een meerwaarde zou zijn. En het bespaart me een rit van 2x 100km rijden uit....
    Is er 'beter' voor hetzelfde budget? Of is het echt wel ; 'doen' ?!
    Opmerkingen positief / negatief bij deze combinatie?
    Thx
    Afhankelijk natuurlijk van welke onlineshop je bedoelt, maar bel hen gewoon eens op. Ik kocht enkele weken geleden een statief online bij Fotoshop Aalten, (zie review vorige pagina), en belde op voorhand om nog één en ander te bevragen, want mijn kennis over statieven is ook zeer beperkt. Ik werd bijzonder vriendelijk en eerlijk te woord gestaan, die man nam echt de tijd om te luisteren wat ik wou en hielp me enkele tientallen euro's uitsparen.

    Comment


    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

      Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
      Ik snap jullie punten over nu kopen en dan later weer opnieuw moeten kopen. Echter, de set die ik nu heb zal slechts worden uitgebreid met een 12-24mm f4, en pas over een jaar of twee met een 70-200 f2.8. Dan zou ik liever tegen die tijd een betere kop kopen van dan 120 euro of iets dergelijks. Wie weet zijn er dan weer nieuwere technieken of iets dergelijks.

      Overigens, Cameranu en Manfrotto geven de 496RC2 balhoofd deze classificatie:
      Kop van gemiddeld formaat, speciaal voor amateurs en semi-professionals.


      Ik zal deze combinatie bestellen, en de bevindingen hier reviewen
      Doe wat je niet laten kan Om het even in perspectief te plaatsen, vermits je 120 euro blijkbaar duur vind voor een statiefkop: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-draagtas.html. Ik zou dat kleine beetje extra uitgeven, wat is 50 euro voor een statiefkop als je voor meer dan 2000 euro aan lenzen en camera hebt? Er gaat over twee jaar hoogstwaarschijnlijk geen nieuwe techniek zijn, of toch niet in jouw prijsklasse.
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

      Comment


      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

        Oorspronkelijk geplaatst door justijn Bekijk bericht
        Kan ik deze combinatie in vertrouwen kopen?
        Manfrotto 327RC2 Joystick Head
        Manfrotto 055 XPROB Tripod

        Ik bedoel maar ; ik plan ze te bestellen online. Lijkt idd een beetje een 'kat in een zak' kopen. Maar mijn kennis van statieven en 'n balhoofd is zo beperkt, dat langs gaan in de winkel niet echt een meerwaarde zou zijn. En het bespaart me een rit van 2x 100km rijden uit....
        Is er 'beter' voor hetzelfde budget? Of is het echt wel ; 'doen' ?!
        Opmerkingen positief / negatief bij deze combinatie?
        Thx
        Manfrotto 055 xprob is een goed, stevig statief dat flexibel is dankzij zijn speciale middenkolom. Het enige nadeel is het gewicht dat vrij hoog licht. Qua statiefkop zou ik eerder gaan voor een Sirui K30x, goedkoper, steviger en gebruikt arca swiss plaatjes. Als je genoeg budget kan vrijmaken, zou ik in plaats van het Manfrotto statief eens kijken naar de Sirui T2204x als statief of een Feisol CT3442. Een stuk lichter, carbon en goede prijs/kwaliteit verhouding.
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

          Ik heb onlangs de Sirui R-3203 naast de Gitzo 3542LS gezien, gevoeld en geprobeerd. De Gitzo is het prijsverschil meer dan waard (minder dan 200 €). Sirui heeft in de zwaardere R reeks geen statief dat 4 secties heeft (minder confortabel om mee te vervoeren); de afwerking van de verbinding van de poten met de statiefplaat is veel minder stevig en niet in metaal; de statiefplaat is niet verwijderbaar en eenvoudig verwisselbaar met één met kolom of ander type; de vergrendeling van de poten is minder vlot dan bij de gitzo. Dit statief staat in enkele winkels aan de promoprijs van 619 €. Ik heb niet getwijfeld. En daarop mijn markins balhoofd. Ik denk dat ik voor mijn leven gesteld ben (ben dan ook al wat ouder)
          Paul
          Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

          Comment


          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

            Oorspronkelijk geplaatst door ikal-1 Bekijk bericht
            Ik heb onlangs de Sirui R-3203 naast de Gitzo 3542LS gezien, gevoeld en geprobeerd. De Gitzo is het prijsverschil meer dan waard (minder dan 200 €). Sirui heeft in de zwaardere R reeks geen statief dat 4 secties heeft (minder confortabel om mee te vervoeren); de afwerking van de verbinding van de poten met de statiefplaat is veel minder stevig en niet in metaal; de statiefplaat is niet verwijderbaar en eenvoudig verwisselbaar met één met kolom of ander type; de vergrendeling van de poten is minder vlot dan bij de gitzo. Dit statief staat in enkele winkels aan de promoprijs van 619 €. Ik heb niet getwijfeld. En daarop mijn markins balhoofd. Ik denk dat ik voor mijn leven gesteld ben (ben dan ook al wat ouder)
            Ik heb vrijwel dezelfde keuze gemaakt (toch al in mijn hoofd). Ik dacht eerst te gaan voor de Sirui uitvoering maar uiteindelijk ga ik bij Gitzo blijven wat toch altijd een beetje een droom was. Daarop zal ik een leuke Markins Q3, Q10 of Q20 balhoofd op plaatsen. De kop is afhangend van de centjes dat ik op dat moment heb.
            Maar ik denk dat ik gewoon bij de Q3 blijf aangezien die zijn prijs geweldig is.
            Canon EOS 50D + grip, , Canon EF 100mm F2.8 L IS USM, Canon EF 70-200mm F2.8 L IS USM II,

            Comment


            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

              Oorspronkelijk geplaatst door ikal-1 Bekijk bericht
              Ik heb onlangs de Sirui R-3203 naast de Gitzo 3542LS gezien, gevoeld en geprobeerd. De Gitzo is het prijsverschil meer dan waard (minder dan 200 €). Sirui heeft in de zwaardere R reeks geen statief dat 4 secties heeft (minder confortabel om mee te vervoeren); de afwerking van de verbinding van de poten met de statiefplaat is veel minder stevig en niet in metaal; de statiefplaat is niet verwijderbaar en eenvoudig verwisselbaar met één met kolom of ander type; de vergrendeling van de poten is minder vlot dan bij de gitzo. Dit statief staat in enkele winkels aan de promoprijs van 619 €. Ik heb niet getwijfeld. En daarop mijn markins balhoofd. Ik denk dat ik voor mijn leven gesteld ben (ben dan ook al wat ouder)
              Ik heb een vergelijkbare beslissing genomen. Ik was heel de tijd van plan om de Feisol CT-3472 te kopen, deze kostte 489€. Uiteindelijk ben ik ook voor de Gitzo GT3542LS gegaan, omdat Konijnenberg de voorbije twee weekends een actie op dit statief deed, je kon hem al kopen voor 555€. Dan vond ik het prijsverschil te klein. Is iets zwaarder en kan iets minder hoog dan de Feisol, maar zal iets beter gemaakt en stabieler zijn denk ik/hoop ik.
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

              Comment


              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                Wel. het statief, een Manfrotto 190XDB met Manfrotto 496-RC2 Ballhoofd is binnengekomen!
                Stevig, sterk en handzaam! Ik ga hier heel veel plezier mee beleven!
                Een uitgebreide review komt nog
                Last edited by SjoerdNikon; 19 december 2012, 22:19. Reden: merk en type bijgezet :-)
                portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                Comment


                • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                  Heeft iemand ervaring met de sirui T-005+C10 set?
                  Ik ben op zoek naar een statief. Ik had een manfroto+gitzo balhoofd (weet wel niet meer welke types) en was perfect voor m'n 5D en 7D met tal van lenzen. Dat statief is verkocht samen met de rest van het slr-spul en heb nu enkel nog een fuji x100 (350g).
                  Ik zoek dus een licht, compact statief voor dit licht en compact toestelletje. Voldoet de bovengenoemde set? De hoogte van 1m40 is ruim voldoende voor mij. Ik wil echter niet dat het ding begint te wiebelen als ik nog maar aan de camera kom of dat het balhoofd zakt wanneer ik de ontspanknop induw.
                  Danku voor de tips
                  Flickr

                  Comment


                  • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                    Hallo,

                    Iemand ervaring met de Redged of Sirui statieven?

                    Comment


                    • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                      Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                      Hallo,

                      Iemand ervaring met de Redged of Sirui statieven?
                      Met een Sirui statief heb ik ondertussen al een beetje ervaring http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ml#post3581654
                      Ik heb dat nu al verschillende keren gebruikt, en ben er heel tevreden over.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door SjoerdNikon Bekijk bericht
                        Wel. het statief, een Manfrotto 190XDB met Manfrotto 496-RC2 Ballhoofd is binnengekomen!
                        Stevig, sterk en handzaam! Ik ga hier heel veel plezier mee beleven!
                        Een uitgebreide review komt nog
                        Laat maar komen !

                        Ik heb de 190XPROB met dezelfde kop en ben daar ook tevreden van.
                        De 496 kop heeft frictieregeling wat een grote stap vooruit is tov de 486.

                        Van mijn oude 190 heb ik de uitschuifpoten afgehaald (ze kunnen er terug op als het moet), totaal gewicht incl kop minder dan 1400g, daar kan geen carbon tegen op en daarvoor wil ik wel eens op mijn knieen gaan zitten ergens in de bergen.

                        Comment


                        • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                          Ik gebruik al een jaar of zes een Manfrotto Pro 190 - en ben daar tevreden van. Vooral de mogelijkheid de poten volledig open te klappen en zeer laag te fotograferen heeft me destijds overtuigd voor de 190 te gaan. Twee dingen had ik achteraf gezien wel liefst wat anders gehad: de afwerking is niet vlekkeloos - bij sommige boutjes steekt de schroef wat teveel uit en daardoor raken de poten bekrast (Gelukkig roest aluminium niet). Daarnaast hebben slechts 2 poten zo een beenverwarmer die slecht de helft van de poot afschermt. In de bijtende kou is dat niet erg handig - volledige afscherming van alle 3 de poten was beter geweest (of carbon, want dat voelt toch warmer aan). Deze kleine minpuntjes zijn echter aanvaardbaar - ik heb geen plannen iets anders te kopen.

                          Wat de kop betreft kocht ik me destijds een Manfrotto 484RC2 - omdat mijn budget niet meer toeliet. Die kop is zogezegd te licht voor mijn lenzen (S5pro + 180mm f3,5 macro of 400 mm f5,6 tele). Hij zakt altijd nog een tikje door nadat ie vergrendeld is, iets waar ik uit ervaring altijd voor compenseer. Mijn D70 had geen mirror lockup en dat zag je qua scherpte in macro's. De S5pro heeft dit wel en met de juiste instellingen (spiegel vergrendelen + vertraagde sluiter) zie ik geen problemen qua scherpte. Dit hele draadje zit vol adviezen om een zwaardere kop te kopen maar ook daarvoor heb ik voorlopig geen plannen. Eén keer kopen en dan tevreden blijven kan dus echt wel.
                          Last edited by Laurens; 31 december 2012, 11:55.
                          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                          Comment


                          • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                            Beste mensen,
                            Ik zit te twijfelen tussen een Manfrotto 190XPROB en een Sirui T-1004X. Deze laatste is merkelijk lichter en kan ook tot 10 kg belasting aan.
                            Daarbij een Sirui kop K-10X.
                            Ik fotografeer enkel als hobby: nikon D7000, lenzen 24-120 en macro 60 mm.
                            Iemand ervaring of suggesties ?
                            Alvast bedankt, en voor straks fijne feesten en een heerlijk 2013 !
                            xx

                            Comment


                            • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door jozefien Bekijk bericht
                              Beste mensen,
                              Ik zit te twijfelen tussen een Manfrotto 190XPROB en een Sirui T-1004X. Deze laatste is merkelijk lichter en kan ook tot 10 kg belasting aan.
                              Daarbij een Sirui kop K-10X.
                              Ik fotografeer enkel als hobby: nikon D7000, lenzen 24-120 en macro 60 mm.
                              Iemand ervaring of suggesties ?
                              Alvast bedankt, en voor straks fijne feesten en een heerlijk 2013 !
                              xx

                              Die 190XPROB kan voor macro helemaal plat op de grond door de middenkolom plat te leggen. Uiteraard gaan ook de poten 180 graden uit mekaar wat bij oudere versies niet het geval was.
                              Maar eigenlijk zou je beter je kop direct op het statief moeten kunnen zetten.
                              Je kan natuurlijk een korte middenkolom kopen of de ijzerzaag hanteren.
                              Ik weet niet of de Sirui handiger is op dat punt, in elk geval is de Manfrotto 190 reeks in de praktijk (deel door 3) enkel goed tot 2-2,5 kg, wat nog altijd een flinke body en een macro, groothoek of 400mm 5.6 tele draagt (duurder heb ik niet)

                              Veel fotoplezier in 2013

                              Comment


                              • Re: Het grote statieven-statiefkoppen topic

                                Bij de Sirui T-1004X wordt een korte middenzuil bijgeleverd (ik denk dat je bij elk Sirui statief zo'n korte middenzuil krijgt).
                                Het probleem van dat statief is dat je wel bijna altijd de lange middenzuil helemaal uit moet schuiven om het hoog genoeg te zetten.
                                Een statief met langere benen, dat hoog genoeg komt zonder de middenzuil compleet uit te schuiven is altijd veel stabieler.
                                Maar een statief met langere benen is zwaarder, en ook duurder (er is meer materiaal voor nodig om het te maken).

                                Zonder de korte middenzuil kan de camera ook dicht bij de grond komen, kijk maar naar dit filmpje http://www.traumflieger.de/desktop/v...tativbeine.php .
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X