Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

grijsverloopfilter : startkit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • grijsverloopfilter : startkit

    Heeft er iemand ervaring met de Cokin Gradual ND Kit H3HO-25?

    We trekken een weekje naar de wadden en zou deze willen gebruiken op mijn nikon 17-55mm.
    Dacht dat zo'n grijsverloopfilter de beste resultaten geeft op het strand.
    Of zijn er betere alternatieven?
    Last edited by Helspie; 13 augustus 2018, 11:09.
    Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
    Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro GH2C

    https://500px.com/pieterhelsen

  • #2
    Re: grijsverloopfilter : startkit

    Voor die prijs kun je niet sukkelen.
    Ik heb zelf recent een aantal opnames gemaakt aan zee van zonsondergangen.Was toen nog warm en helder,dus harde zon.
    Zelfs met twee filters achter elkaar,onvoldoende resultaat.Dan maar bracketing en nadien in PS hdr;triestig.
    Mijn ervaring is dat,niettegenstaande de mooie tutorials,deze filters het niet altijd doen zoals je verwacht.
    Als de belichting niet teveel uit mekaar loopt,zal het wel goed werken.
    Alternatief:Maak een normaal belichte opname in RAW,En bewerk dan in PS.
    Conclusie voor mij:veel werk (tenzij je een tijdje bezig wilt zijn),statief een noodzaak.Ik doe het voor de sport een beetje,filteren,manueel instellen etc.Maar te grote contrasten los je met één of zelfs twee filters niet op.Let op:filters kunnen wat kleurzweem vertonen.
    PS levert voor dit soort filter,een goed alternatief.Als je toch je tijd hebt,neem dan enkele opnames met verschillende instellingen.Kun je nadien nog met PS aan het werk,zoals ik deed.
    Veel geld uitgeven aan Lee-filters etc. zou ik nu niet doen.Even eerst uitproberen.
    Filterfanaten zullen hiermee niet 100% mee eens zijn,maar die filters zijn niet altijd wat je ervan verwacht en in PS kun je veel bekomen.

    Comment


    • #3
      Re: grijsverloopfilter : startkit

      Ik zal de P-serie links laten liggen en eerder dan kiezen voor de Z, maar als je de geavenceerd zoekt op ND filters in Forum = Accessoires en onderliggende forum, dan kom je genoeg topics tegen.

      Comment


      • #4
        Re: grijsverloopfilter : startkit

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Ik zal de P-serie links laten liggen en eerder dan kiezen voor de Z, maar als je de geavenceerd zoekt op ND filters in Forum = Accessoires en onderliggende forum, dan kom je genoeg topics tegen.
        Dat is 3x de prijs van P serie... wat maakt de Z dan zoveel beter?
        Ervaringen?
        Nikon D500 - Nikkor 17-55mm 2.8 - Nikkor 50mm 1.8 - Tamron 90mm VC USD -
        Tamron 70-200mm 2.8 VC G2 - Tamron 150-600mm VC G2 - Benro C4770TN - Benro GH2C

        https://500px.com/pieterhelsen

        Comment


        • #5
          Re: grijsverloopfilter : startkit

          P staat bekend toch wel om zijn / haar kleurzweem, welke bij de Z op "aanvaardbaar" niveau zit.

          Ik ben overgestapt op de Benro 100mm (glas), waarbij de houder ook een CPL-filter geplaatst kan worden.

          Andere mogelijke smaken:
          - Formatt-Hitech
          - Lee
          - Haida

          Comment


          • #6
            Re: grijsverloopfilter : startkit

            Ik heb Cokin de serie A en de serie P
            Maar ik heb ook Haida en dat is veel beter.
            Pas op! de laatste Cokin producten zijn weer heel goed.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: grijsverloopfilter : startkit

              Voor die lens zou ik beslist de goedkoopste oplossing zoeken, dan ben je zeker niet tevreden.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: grijsverloopfilter : startkit

                Het gaat hier niet over de kwalitieit van de lens,of wat kleurzweem van de filter.
                Het gaat over het effect,al of niet kwalitatief hoogstaand,maar het gaat over een bepaald effect dat men bekomt met een filter.
                Als dat in eerste instantie goed overkomt,kan men de kwaliteit alleen verbeteren door betere en dus dure filters.
                Is dat effect er niet volgens jouw wensen,dan laat het maar .Een duurdere lens en filters gaat dat niet verbeteren.
                Ik gebruik 84.5 filters,meer wou ik er niet aan uitgeven,geven wat rood zweem,op 70-200,17-35,24-70,300 mm,allemaal L-lenzen en op een 5D.
                Maar het verwachte resultaat was er niet,en dat zal niet verbeteren met Lee-filters of nog wat.(cfr zonsondergang.Ook niet met een medium hard,strong hard en hard reversed.Dus drie filters achter mekaar.)Zal dus aan mijn techniek liggen.
                Niet alle onderwerpen lenen zich hiervoor.En als je het perfect wilt doen,dan sleur je een kapitaal aan filters mee.Ieder zijn ding natuurlijk.Maar ik vind het dus allemaal wat overroepen en nostalgie naar het analoge tijdperk.
                Uitzondering voor pola's.Dit effect krijgt men nooit in PS.
                Maar alle respect voor de filterfanaten.

                Comment


                • #9
                  Re: grijsverloopfilter : startkit

                  Ik volg demuro en ook met alle begrip en respect voor de filtergebruikers.

                  In het analoge tijdperk had je eigenlijk niet veel keuze als je in tegenlicht of andere (te) hoog dynamisch bereik omstandigheden wou fotograferen.
                  Met de intrede van fotograferen in raw en de software alla ACR, LR, PS etc... is -wat mij betreft althans- de nood om een ND Grad te gebruiken achterhaald.

                  Het grootste nadeel imo is dat je met een rechte afscheiding zit op de filter. Op een perfect vlakke kim zou dat nog kunnen werken maar heel vaak heb je een horizon die niet vlak is (berglandschap of heuvels bv) of erger nog dat je een object (boom etc...) in het landschap hebt dat ook aftekent tegen de lucht.
                  Dan krijg je een foto waar bv het bovenste stuk vd boom donker is tegen een correct belichte stam onderaan. Probeer dat maar eens weg te werken in PS.

                  Het meest "natuurlijke" resultaat krijg je door een soft grad te gebruiken zodat de overgang geleidelijker loopt. Wanneer de zon laag tegen de kim staat zit je hier dan weer met het probleem dat je net daar de grootste blokkering van licht wil gezien dit altijd het felst verlichte deel vd lucht is maar je daar al in de overgangs zone zit vd filter. De lucht boven zal bv -2 stops krijgen en de zon nog maar -1.

                  Dus wat mij betreft zal je zo'n filter meestal maar echt goed kunnen gebruiken in de quasi ideale omstandigheden. In alle andere gevallen zal je in post moeten gaan corrigeren en dan ben je terug bij af want dat wou je eigenlijk vermijden.

                  Wat ik (en vele anderen) doe is vrij eenvoudig. Op statief (of rijstzak, rugzak etc...) werken en 2 belichtingen nemen.
                  Ik gebruik geen bracketing maar één belichting voor de lucht (helderste deel) en één voor de voorgrond (donkerste deel).
                  Ik doe dat vanop statief en met gebruik van een remote (Ayez 5), zodanig kun je verschillende belichtingen nemen (sluitertijd varieren) zonder de camera zelfs te moeten aanraken. Die remote kostte mij evenveel als jou starterskit van Cokin.

                  Als je een paar basistechnieken in PS leert (gebruik van maskers gebaseerd op helderheid) dan kun je nadien een perfecte blend maken door een masker te gebruiken dat wel degelijk rekening houdt met een niet rechte horizon en dergelijke.

                  Maar nogmaals, dat is mijn ervaring en alle respect voor de filtergebruikers.
                  De kit die je op het oog hebt kost uiteindelijk ook niet zoveel dus mocht je 'em kopen en nadien toch niet tevreden zijn ga je nu ook niet je bank gebroken hebben.

                  Comment


                  • #10
                    Re: grijsverloopfilter : startkit

                    TCF, dit is een goede tip, zal ik in gedachten houden,
                    maar wat de filters betreft. Ik heb geen goede ervaring met Cockin, teveel kleurzweem. Met 1 filter gaat het nog maar als je meerdere wil combineren loopt het fout met een serieuze blauwzweem tot gevolg.
                    Ik ben onlangs overgestapt naar Benro, iets duurder maar veel beter. Gebruik momenteel een ND filter van Haida en Hitech, beide in glas en een grad ND resin van Benro en dat geeft voor mij een zeer goed resultaat. Zelfs met nog een pola filter van Benro.
                    Zolang je geen 2 resin filters combineert is er weinig of geen zweem, afhankelijk van het merk.
                    Sony A7III & Sony A7 RIII
                    Sony FE 70-200 f4.0 , Sony FE 24-70 f4.0, Sony FE 16-35 f4.0 , Sony FE 24-105 f4.0 , Sony FE85mm f1.8 , Sony 135 f1.8 GM , Sony FE 90mm Macro ,

                    Comment

                    Working...
                    X