Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gradual ND Filters

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gradual ND Filters

    Mijn vraag is het volgende,

    Bij gebruik van Gradual ND Filters ... dus de insteek filters die je in een filterhouder steekt..

    Kunnen deze gebruikt worden als gewone ND filters... MAW .. dekt het donkere gedeelte de lens genoeg of ben ik beter met het investeren van aparte grijsfilters ?

    b.v. type Cokin Gradual ND Kit H3HO-25

    Enige andere voorstellen altijd welkom
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: Gradual ND Filters

    Hoe verzin je het?!

    En dit Cokin Gradual ND Kit H3HO-25 schaf je alleen aan als je wilt bezien of het wat is, om daarna te upgraden naar filters welk kwalitatief "betere" resultaten geven.

    - hitech
    - benro
    - lee

    Comment


    • #3
      Re: Gradual ND Filters

      Nee dat gaat niet.
      Eén:filter zal nooit volledig je lens bedekken.(Gedeelte dat het filtereffect vertoont)
      Twee: Deze flilters hebben een graduele (geleidelijke) overgang van de volledige densiteit (bovenkant)) tot volledig neutraal,omtrent in het midden.Dus de dekking zal nooit volledig homogeen zijn in het filtergedeelte,zodat je nooit een goed ND filter zult
      hebben,als het toch zou lukken om je objectief volledig te bedekken.Werking wat te vergelijken met het verloop in PS.
      Over de kwaliteit van Cokin ga ik me niet uitspreken,maar zoals hierboven aangehaald kun je het één en ander hiermee eens uittesten alvorens je blut te betalen aan hoog kwalitatieve filters.Er zijn weinig filters die geen kleurzweem vertonen.
      Lees anders eens decembernummer van Shoot.Staat een test in van ND-filters en Pol-filters.

      Comment


      • #4
        Re: Gradual ND Filters

        Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
        Hoe verzin je het?!

        En dit Cokin Gradual ND Kit H3HO-25 schaf je alleen aan als je wilt bezien of het wat is, om daarna te upgraden naar filters welk kwalitatief "betere" resultaten geven.

        - hitech
        - benro
        - lee

        Hoe verzin je het ?! https://www.youtube.com/watch?v=zHeHa8oVNC0 ong. vanaf 5 min 20 sec
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Gradual ND Filters

          Hij gebruikt hier mogelijks een Lee sw150 (denk ik).
          Kostprijs ???
          Misschien toch beter een afzonderlijk ND kopen ?
          Tenminste als je niet pro bezig bent.

          Comment


          • #6
            Re: Gradual ND Filters

            Ik had dat filmpje vroeger ook al gezien en in uiterste nood moet dit wel lukken met een grad
            Het is te zeggen met een hard grad wel maar niet met een soft grad omdat de graduele overgang daar meer plaats inneemt op de filter.
            Je moet rekenen dat ongeveer de helft van de filter gekleurd is, aangezien deze 150mm lang zijn heb je dus een verkleuring over ongeveer 75mm, dus de hard grad heeft een abrupte overgang op die +- 75mm
            Als je een niet te brede lens gebruikt (waarmee die +- 75mm voldoende is om de lens af te dekken) zal dit uiteraard wel lukken, maar nog eens, enkel bij de hard grad
            Maar je bent sowieso beter af uiteraard om een gewone ND filter te gebruiken voor dat doel wat je voor ogen hebt

            Trouwens nog even voor Demuro, in het filmpje gebruikt Jashua Cripps niet de 150 reeks maar de 100 reeks

            Wat de kwaliteit van de Cokin filters betreft spreek ik me niet over uit maar je krijgt waarvoor je betaald

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 28 januari 2018, 01:09.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Gradual ND Filters

              In theorie is het niet mogelijk. In de praktijk als je een filter van zeer groot formaat gebruikt met een snelle (sterke) overgang, kan met bepaalde objectieven (niet te breed) het geheel van het objectief bedekken.

              Comment


              • #8
                Re: Gradual ND Filters

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Ik had dat filmpje vroeger ook al gezien en in uiterste nood moet dit wel lukken met een grad
                Het is te zeggen met een hard grad wel maar niet met een soft grad omdat de graduele overgang daar meer plaats inneemt op de filter.
                Je moet rekenen dat ongeveer de helft van de filter gekleurd is, aangezien deze 150mm lang zijn heb je dus een verkleuring over ongeveer 75mm, dus de hard grad heeft een abrupte overgang op die +- 75mm
                Als je een niet te brede lens gebruikt (waarmee die +- 75mm voldoende is om de lens af te dekken) zal dit uiteraard wel lukken, maar nog eens, enkel bij de hard grad
                Maar je bent sowieso beter af uiteraard om een gewone ND filter te gebruiken voor dat doel wat je voor ogen hebt

                Trouwens nog even voor Demuro, in het filmpje gebruikt Jashua Cripps niet de 150 reeks maar de 100 reeks

                Wat de kwaliteit van de Cokin filters betreft spreek ik me niet over uit maar je krijgt waarvoor je betaald

                grts
                Sieg
                Ik had ongeveer hetzelfde gedacht dan jouw uiteenzetting vandaar ook de start van dit topic omdat ik graag ook rekening houd wat anderen er over te zeggen hebben.
                Ook over Cokin heb ik mijn twijfels daar steeds dezelfde opinies door anderen in die richting gegeven worden.

                Het is een beetje dubbel... aan de éné kant kan ik met goedkopere filters beginnen omdat je op voorhand niet weet of het wel/niet iets is dat je ligt maar dan loop je ook het risico dat je resultaten tegenvallen die misschien te wijten zijn aan het filter.
                Langs de andere kant kan je beter direct investeren in goeie filters maar loop je het risico teveel uit gegeven te hebben als het niets wordt.
                Het zal met vallen en opstaan zijn (zoals meestal in fotografie)
                Bedankt voor de reactie
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Gradual ND Filters

                  Ik gebruik al jaren de Cokin Z nd-grads. Kleurzweem treedt pas echt op bij lange belichtingen.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gradual ND Filters

                    Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                    Ik gebruik al jaren de Cokin Z nd-grads. Kleurzweem treedt pas echt op bij lange belichtingen.
                    Leuk te horen dat er ook iemand met ervaring tevreden is van de Cokin Filters.
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gradual ND Filters

                      Ik vind dat je in deze zaken een beetje gezond verstand moet gebruiken.
                      Ben je Pro dan koop je de beste filters.
                      Als je niet weet of het je ding is,dan is minder ook goed.Enige probleem is de kwaliteit van de filterhouders.
                      Ik heb 84.5 filters en ben daar tevreden over.
                      Je koopt ook geen Canon 1Dx als je beginnend bent.Ongetwijfeld zeer goed,maar ook zeer duur.
                      wat ik zei:Kan niet.
                      Wat relativeren.Als je 150 mm filters (prijs !!!) hebt met harde overgang,en een lensdiameter tot 62 mm,dan kan het blijkbaar wel.Te vinden op Zoom.nl
                      Bij mijn filters gaat dit niet.Maar ik betaal dan ook veel minder voor een filter,en dan kan een ND-filter er nog rustig bij.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gradual ND Filters

                        Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                        Ik vind dat je in deze zaken een beetje gezond verstand moet gebruiken.
                        Ben je Pro dan koop je de beste filters.
                        Als je niet weet of het je ding is,dan is minder ook goed.Enige probleem is de kwaliteit van de filterhouders.
                        Ik heb 84.5 filters en ben daar tevreden over.
                        Je koopt ook geen Canon 1Dx als je beginnend bent.Ongetwijfeld zeer goed,maar ook zeer duur.
                        wat ik zei:Kan niet.
                        Wat relativeren.Als je 150 mm filters (prijs !!!) hebt met harde overgang,en een lensdiameter tot 62 mm,dan kan het blijkbaar wel.Te vinden op Zoom.nl
                        Bij mijn filters gaat dit niet.Maar ik betaal dan ook veel minder voor een filter,en dan kan een ND-filter er nog rustig bij.
                        Dus maw het kan dus wel... zoals ik al dacht en zoals Sieg in post 6 al aangaf.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gradual ND Filters

                          Verder doorgaand op deze filters,en reversed tegen gekomen.
                          Dacht als ik een grad ND nu omgekeerd monteer,gaat dit misschien ook.Nu ga ik daar niets over zeggen,omdat ik nog geen deftige opnames kunnen maken heb.
                          Maar die man zegt in je link,of één van de de drie afleveringen,is dat je bij meer tele een harde overgang moet gebruiken.
                          En wat blijkt;als ik een gr nd onderste bovenste monteer,dan zie ik op een 24-70 op 24 mm een duidelijk harde overgang,maar op 70 mm veel softer.
                          Wat dit waard is in deftige opnames laat ik in het midden,maar er is inderdaad een duidelijk verschil met een kort en lange brandpuntsafstand,in mijn primitieve proefopstelling.
                          Toch misschien iets om mee te nemen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gradual ND Filters

                            Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                            Verder doorgaand op deze filters,en reversed tegen gekomen.
                            Dacht als ik een grad ND nu omgekeerd monteer,gaat dit misschien ook.Nu ga ik daar niets over zeggen,omdat ik nog geen deftige opnames kunnen maken heb.
                            Maar die man zegt in je link,of één van de de drie afleveringen,is dat je bij meer tele een harde overgang moet gebruiken.
                            En wat blijkt;als ik een gr nd onderste bovenste monteer,dan zie ik op een 24-70 op 24 mm een duidelijk harde overgang,maar op 70 mm veel softer.
                            Wat dit waard is in deftige opnames laat ik in het midden,maar er is inderdaad een duidelijk verschil met een kort en lange brandpuntsafstand,in mijn primitieve proefopstelling.
                            Toch misschien iets om mee te nemen.
                            Uiteraard, doordat je filter veel verder van je sensor zit bij een télé is de overgang niet zo abrupt.
                            Om een vb te geven, een hard grad word op een 200mm een soft grad, logisch uiteraard

                            En een gewone graduele filter ondersteboven gebruiken is enkel goed voor de voorgrond donkerder te maken, voor de lucht is dit geen goed idee, daarvoor moet je een reverse grad filter hebben
                            Want als je een gewone grad filter ondersteboven gebruikt voor de lucht, bvb bij een zonsopgang of zonsondergang, zit je met de rand van de filter in je beeld en dit geeft een duidelijke lijn weer in je beeld

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gradual ND Filters

                              Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                              ... knip ... op een 24-70 op 24 mm een duidelijk harde overgang,maar op 70 mm veel softer.
                              Daar heb ik mijn twijfels bij want bij veel zoomobjectieven veranderd het diafragma bij uitzoomen en dat is precies de oorzaak.
                              Het effect van een filter zal altijd groter zijn bij een opener diafragma (kleiner getal dus) dan bij een meer gesloten (groter getal dan) diafragma.
                              Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment

                              Working...
                              X