Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gps logger

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gps logger

    Ik overweeg het om me een gps logger aan te schaffen om mijn opnamen te geotaggen.

    Zijn er hier mensen die dergelijke oplossing gebruiken?

    Ik twijfel tussen deze: ( budget max 100€)



    of deze



    Het gaat dus weldegelijk niet over i-phone apps of loggers die je op je flitsschoen moet bevestigen.

    Bijkomende vraag: hoe gaan deze om met NEF en RAW bestanden, worden die ook verwerkt of enkel jpg?

    Dank voor de eventuele reacties.

    Mvg
    -Spider-
    Bezoek ook eens Spider's Web

    http://www.spidersweb.be

  • #2
    Re: Gps logger

    Wil dit ook wel volgen.
    Eerste opmerking. De 800 zal iets minder lang presteren dan de 600. Kwestie dat het display wel wat verbruikt, niet veel, maar toch meer.
    Het koppelen van de info aan Raw, Nef, ... is naar ik gelezen heb niet echt mogelijk, maar via andere softpakketten (Lightroom, ...) kan dat dan weer wel, dus een alternatief.

    Waar ik meer naar uitkijk zijn de ervaringen in steden met heel wat hoogbouw en smalle wegen en visites in gebouwen bij mooi en/of heel slecht weer.
    Mijn ervaring leert bv dat wandelen in de Beenhouwersstraat in Brussel nefast is voor GPSen (TomTOm, Mio, Garmin). Ze beloven allemaal dat het geen probleem is, de ervaring is helaas anders.
    London en dan vooral het bureaukratische deel, is vooral gekenmerkt door hoogbouw in veel te smalle straten. Hoogbouw met vooral veel spiegel- glaswanden en daar ging de geleende GPS kompleet de mist in. Het taggen van de foto's ging via geosetter veel beter, sneller, maar moet je gebruik maken van je grijze hersencellen.
    https://www.fotospotter.be
    Je suis content d’ętre heureux

    Comment


    • #3
      Re: Gps logger

      Waarom zo'n groot ding? Als het niet op je hotshoe moet, kan je beter een kleine dongle kopen. Je hebt meegeleverde software en free software, al dan niet met RAW-ondersteuning. Je hebt ook Lightroom-plugins die je logfile van je device kunnen inlezen en de foto's mee taggen.
      Ikzelf heb de Gisteq PhotoTrackr en gebruik de LR-plugin van Friedl. Meer info kan je nalezen op een blog-post die ik erover maakte.
      Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
      Focaldesign

      Comment


      • #4
        Re: Gps logger

        Oorspronkelijk geplaatst door Faan Bekijk bericht
        Waarom zo'n groot ding? Als het niet op je hotshoe moet, kan je beter een kleine dongle kopen. Je hebt meegeleverde software en free software, al dan niet met RAW-ondersteuning. Je hebt ook Lightroom-plugins die je logfile van je device kunnen inlezen en de foto's mee taggen.
        Ikzelf heb de Gisteq PhotoTrackr en gebruik de LR-plugin van Friedl. Meer info kan je nalezen op een blog-post die ik erover maakte.



        Ook ik gebruik die Gisteq. Werkt goed.
        Nadeel is dat de batterij het net geen ganse dag volhoud. Je moet na 5 a 6 uur de batterij verwisselen. Er zou een toestel van Gisteq zijn met een ingebouwde batterij met langere levensduur, maar we hebben al bij verschillende handelaars geinformeerd, ze kunnen het nergens bestellen. Vermoedelijk niet verkrijgbaar in Belgie (of Europa)
        En wat dat wandelen in de stad betreft, als ik een track bekijk van die gisteq, inderdaad, hij maakt af en toe al eens een bokkesprong, dat is als er geen goede ontvangst is. Dit is volgens mij met alle toestellen wel zo.
        Bijkomend nadeel van dit toestel is de mechanische stevigheid. Oa het batterijdekseltje is nogal fragiel. gebruik de zoekfunctie maar eens.
        Voor mij is die Gisteq een goed apparaatje dat je achteraf steeds kan gebruiken om te zien waar de foto's genomen zijn, en dat is voor mij een grote hulp.

        Comment


        • #5
          Re: Gps logger

          Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
          Ook ik gebruik die Gisteq. Werkt goed.
          Nadeel is dat de batterij het net geen ganse dag volhoud. Je moet na 5 a 6 uur de batterij verwisselen. Er zou een toestel van Gisteq zijn met een ingebouwde batterij met langere levensduur, maar we hebben al bij verschillende handelaars geinformeerd, ze kunnen het nergens bestellen. Vermoedelijk niet verkrijgbaar in Belgie (of Europa)
          En wat dat wandelen in de stad betreft, als ik een track bekijk van die gisteq, inderdaad, hij maakt af en toe al eens een bokkesprong, dat is als er geen goede ontvangst is. Dit is volgens mij met alle toestellen wel zo.
          Bijkomend nadeel van dit toestel is de mechanische stevigheid. Oa het batterijdekseltje is nogal fragiel. gebruik de zoekfunctie maar eens.
          Voor mij is die Gisteq een goed apparaatje dat je achteraf steeds kan gebruiken om te zien waar de foto's genomen zijn, en dat is voor mij een grote hulp.
          In Zuid-AFrika ging die toch een ganse dag mee hoor. 5 dagen door de broese en geen issues met het batterijdekseltje.
          Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
          Focaldesign

          Comment


          • #6
            Re: Gps logger

            Oorspronkelijk geplaatst door Faan Bekijk bericht
            In Zuid-AFrika ging die toch een ganse dag mee hoor. 5 dagen door de broese en geen issues met het batterijdekseltje.


            Wat is een ganse dag? misschien Afrikaans uur

            Comment


            • #7
              Re: Gps logger

              Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
              Wat is een ganse dag? misschien Afrikaans uur
              6u 's morgens tot een uur of 18 (dan was het al snel donker)
              Equine & Dance photography by Stefaan Ellebaut website | Facebook
              Focaldesign

              Comment


              • #8
                Wat betreft je software vraag, ik gebruik deze om de coordinaat in de raw file te krijgen :

                Cheers, Ben

                Comment


                • #9
                  Re: Gps logger

                  De knoop is doorgehakt en heb ik me een logger aangeschaft: Het is de i-gotu GT-800 Pro geworden.
                  Slechts 20 € boven budget maar daar heb ik een sponsor voor gevonden.

                  Knap toestelletje: klein, eenvoudig te bedienen en doet zijn werk prima.
                  De software doet het vlot en overzichtelijk. NEF bestanden worden wel niet ondersteund maar daar heb ik het gratische programma Geotag voor gevonden op aanraden van Ben vanlloock - waarvoor mijn dank. Het overbrengen van de gps gegevens naar de NEF bestanden is kwestie van een paar muisklikken.

                  Een nadeel: de batterij word geladen via usb aansluiting op de computer.
                  Tot hier toe heb ik dat nog niet ervaren als nadeel want om de gegevens te verwerken moet je toch verbinden met de pc via die usb.

                  Je kan via de software de route met foto's delen op internet of je kan ook de hele trip opslaan als bestand op je pc.


                  Het resultaat van mijn eerste trip kan je hier bekijken: http://www.a-trip.com/tracks/view/83787

                  Het was zeker ineressant om op het net te kijken en vergelijken mede door jullie inbreng.

                  Dank voor de reacties.

                  Mvg
                  -Spider-
                  Bezoek ook eens Spider's Web

                  http://www.spidersweb.be

                  Comment

                  Working...
                  X