Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

    kijk es naar de betere/duurdere Iiyama-schermen
    heb al jaren een pro-model 21" 4:3 formaat en was toen wel ferm duur (€1000+)
    maar ben er nog steeds content van
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #17
      Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

      Ik was twee weken terug ook op zoek naar een Dell ultrasharp scherm, maar in heel de regio Eindhoven geen showroom te vinden waar je dit merk kan bekijken.
      Hetzelfde met de Eizo terwijl de Benelux verdeler in Eindhoven huist. Enige jaren geleden had Eizo nog wel bij hun kantoor in Eindhoven een showroom.
      Wanneer je ongezien zo'n duur scherm via internet koopt is de kans van een kat in de zak groot.

      Comment


      • #18
        Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

        Oorspronkelijk geplaatst door Seeck Bekijk bericht
        Bedankt voor de reacties

        Ik lees hier op belgiumdigital dat naast Dell Ultrasharp vooral de schermen van Eizo gevestigde waarden zijn.

        Op Kameraexpress vond ik volgende modellen:

        - EiZO EV2316WFS-BK (250euro)
        - EIZO EcoView EV2336WFS-BK (330 euro)

        Dit zijn uiteraard de goedkopere Eizo schermen... zijn deze schermen nog steeds de moeite waard?
        Ze zijn een inch kleiner, maar als deze een betere kwaliteit garanderen voor ongeveer dezelfde prijs als de 24 inch Dell Ultrasharps durf ik toch voor Eizo te gaan.
        Wat denken jullie?
        Kijk ook eens hier: http://eizoshop.nl/index.php/eizonl/demo-monitoren.html
        Demo modellen met 5 jaar garantie.

        Comment


        • #19
          Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

          Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Kijk ook eens hier: http://eizoshop.nl/index.php/eizonl/demo-monitoren.html
          Demo modellen met 5 jaar garantie.
          Goede tip.

          Er zitten er een aantal bij met 19" PVA panelen, waarschijnlijk ook nog met CCFL (cold cathode backlight).
          Ik heb nog een Dell met deze technologie (1905FP) en als ik op mijn werk zie naar de U2412 met 6bit IPS hier besproken, die is niet beter.
          Van een Eizo mag misschien iets meer verwacht worden.

          Je hebt voor minder dan 500 EUR al een Dell U2713 wide gamut, dat lijkt aantrekkelijk.
          Maar op mijn wat oudere PC moet ik daarvoor de videokaart vervangen (temeer daar ik mijn oude scherm zal moeten houden voor office taken, want de kleuren schijnen uit de bol te gaan op een wide gamut), en de snelheid zal zeker niet verhogen.
          Ik moet nu in LR de blokken links en rechts wegklikken om de foto helemaal te zien, maar echt storen doet dat niet.
          Het scherm is gecalibreerd en de kleuren van de prints kloppen.

          Het kleurengamma is zeker geen 100%, maar de meeste mensen bekijken fotos tegenwoordig op hun smartphone (op mijn familiewebsite heb ik een mobiel thema voorzien).
          Als amateur zie ik geen trend naar grote schermen, integendeel.

          Comment


          • #20
            Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

            Ik heb gisteren eindelijk informatie gekregen betreffende het defecte Dell scherm. Na 7 weken hebben ze besloten dat het scherm niet meer gerepareerd kan worden en dat een nieuw scherm zal opgestuurd worden.

            Dus hopelijk krijg ik binnenkort een nieuw scherm en hopelijk houd dit scherm het iets langer uit dan 4 maand.

            Wat mij betreft geen Dell meer. Krijg wel steeds een Dell laptop op het werk maar dat is mijn eigen keuze niet.


            Steven
            1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

            Comment


            • #21
              Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

              Ik heb persoonlijk en professioneel niets dan goede ervaringen gehad met Dell sinds minstens 20 jaar.
              No-nonsense materiaal voor dagelijks gebruik.

              Je leest oa ook op Amazon klachten over de monitors die op het web worden verkocht.
              Er zijn indicaties dat dit oude stocks zijn, niet van Dell zelf maar van dealers her en der (daarom doen ze zo moeilijk over de garantie).

              Niet direct reclame natuurlijk.
              Last edited by palombian; 21 februari 2014, 13:40. Reden: garantie

              Comment


              • #22
                Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                Oorspronkelijk geplaatst door Seeck Bekijk bericht
                Heel graag, moest ik het geld hebben.. De 24inch kost meer dan 1000 euro boven de prijs van die Dell. 't is toch een prijsklasse te hoog voor mij.
                Is inderdaad veel geld maar zijn prijs meer dan waard met 5 jaar garantie. Enkele jaren geleden een Eizo scherm gekocht en bleek er een probleem te zijn omdat na calibratie (bij marc-en-ciel) de afwijking te groot was van de referentie (niet met het blote oog te zien). Gemeld bij Eizo en 3 dagen later was er een nieuw scherm (zelfs een nieuwer model) geleverd. Mijn kameraad die profesionele videomontage doet gebruikt al 2 jaar het kapotte scherm ...
                Verder kan ik alleen maar zeggen dat elkeen die de kwaliteit van mijn scherm ziet, verbaasd is van het verschil met een gewoon scherm. Gewoon niet te vergelijken.

                Comment


                • #23
                  Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                  Ik heb me een liyama 24" scherrm besteld met een A-MVA paneel. De kleuren en contrast zouden stukken beter zijn dan een TN paneel, evenals de kijkhoeken. Ook beter op sommige punten dan een IPS paneel.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #24
                    Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Zilverberg Bekijk bericht
                    Is inderdaad veel geld maar zijn prijs meer dan waard met 5 jaar garantie. Enkele jaren geleden een Eizo scherm gekocht en bleek er een probleem te zijn omdat na calibratie (bij marc-en-ciel) de afwijking te groot was van de referentie (niet met het blote oog te zien). Gemeld bij Eizo en 3 dagen later was er een nieuw scherm (zelfs een nieuwer model) geleverd. Mijn kameraad die profesionele videomontage doet gebruikt al 2 jaar het kapotte scherm ...
                    Verder kan ik alleen maar zeggen dat elkeen die de kwaliteit van mijn scherm ziet, verbaasd is van het verschil met een gewoon scherm. Gewoon niet te vergelijken.
                    Toevallig vandaag: http://www.eizo.com/global/magnumpho...arl_de_keyzer/

                    Comment


                    • #25
                      Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                      Ik wil nog eens mijn verhaal doen omdat ik vind dat mij hier enorm een onrecht aangedaan wordt en ik wil écht vermijden dat iemand in hetzelfde straatje belandt:

                      Bijna twee maand geleden had ik de zware drang een scherm aan te schaffen, ik kon mijn foto's niet verfijnd genoeg bewerken wat frustrerend werd.

                      De Dell Ultrasharp U2413 die ik zo graag wou na de kwaliteit van de oudere U2410's te zien, bleek uiteindelijk een enorme miskoop te zijn:

                      Mijn eerst gekochte scherm was echt een hulk, daar was niets mee aan te vangen. Deze is vrij vlug omgeruild in een nieuw scherm, wat op zijn beurt ondermaats van kwaliteit was (zie vorige posts) Dan heb ik toch beslist het scherm opnieuw om te ruilen. Op het derde scherm heb ik een maand moeten wachten. toen ik via twitter klaagde duurde het plots nog maar twee dagen. Maar ook dit scherm vertoont verkleurde vlekken in de onderhoeken (groen links, paars rechts), oplichting van de hoeken als ik er frontaal op kijk. En alles ziet er groen uit.

                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Je leest oa ook op Amazon klachten over de monitors die op het web worden verkocht.
                      Er zijn indicaties dat dit oude stocks zijn, niet van Dell zelf maar van dealers her en der (daarom doen ze zo moeilijk over de garantie).

                      Niet direct reclame natuurlijk.
                      Ik geloof niet in deze geruchten omdat ik in dit geval zogezegd zowel een scherm uit zo een stock heb ontvangen (die bij dell was aangekocht in november, 2 maand terug was dat niet zo oud) als nieuwe schermen van Dell zelf. Ik geloof wel dat Dell zijn marge waaraan ze beslissen of het scherm al dan niet verkoopbaar is bijzonder laag ligt. Hiermee wil ik niet uitsluiten dat er geen kans bestaat op een goede Dell U2413.

                      En nog erger: Dell pakt uit met zijn 'fantastisch' garantiesysteem: de 'servicetags'. Die zijn op elk toestel aanwezig behalve op hun schermen. Ook al betaal ik volgens sicomputers voor deze service. Het ontbreken van deze servicetag op de monitors is naar mijn mening een beslissing die genomen is omdat het bedrijf weet dat ze niet anders dan problemen gaan krijgen met die schermen. Als gevolg van het ontbreken ven deze servicetag kan ik enkel telefonisch naar Nederland contact opnemen wat het contact énorm moeizaam maakt. Eerst krijg ik 10 minuten een uitleg over waar ik de servicetag al dan niet kan vinden en dan nog een aantal keer doorverbonden worden eer ik bij de juiste contactpersoon terechtkom. Dit heb ik misschien al 10 keer opnieuw moeten doen omdat ze echt gewoon mijn bestelling vergeten door te voeren en dergelijke. Deze contactpersonen zeggen vriendelijk dat ik steeds verder kan geholpen worden via mail maar ze beantwoorden die enkel als ik eerst via twitter druk uitoefen door te vragen waarom ze mijn mails niet beantwoorden. De lijst van ordernummers en casenummers blijft opstapelen.

                      Bij ontvangst van een Dell scherm is een blad bijgeleverd waarop ze graag uitpakken met cijfertjes van hoe het scherm gekalibreerd staat. Nochtans heb ik ergens gelezen dat deze groenige tint niet te maken heeft met de glow of backlightbleeding op mijn schermen maar dat dit een bewuste afwijking is zodat het scherm enkel echt bruikbaar kan worden als hij gekalibreerd wordt. Ok, zo'n scherm moet gekalibreerd worden om naar behoren te werken maar Dell maakt zijn schermen enkel compatibel met de 'X-Rite i1Display Pro'. Weer zo een walgelijke commerciële stunt, net zoals ze ook graag met cijfertjes uitpakken over hoe volledig hun kleurenbereik is enzovoort. Maar wat ben je met die correcte kleurenbereik en contrast als de helft van je scherm constant afwijking wordt door de glow, zelfs als je er frontaal op kijkt. (Elke Dell U2413 zal er in een bepaalde mate wel wat last van hebben, ze zijn minder ontglansd dan de oudere U2410) Bij gewoon internetgebruik of tekstverwerking kan het nog maar bij het bewerken van vooral donkere foto's, het bekijken van video's is er niets mee aan te vangen. Betreurenswaardig voor een serie die er mee uitpakt om (semi-)professioneel gebruikt te worden binnen grafisch ontwerp en fotografie.

                      Nu heb ik beslist om mijn geld terug te vragen aan sicomputers (die mij overigens wel steeds een fantastische service en hulp heeft geboden). Ik heb het product genoeg kansen gegeven. Als ik na 3 schermen nog steeds een ramp krijg kan ik alleen maar concluderen dat de kwaliteit van Dell bijzonder ondermaats is. Voor de omruiling moest ik me tot Dell wenden en nu ik naar sicomputers mail met de vraag om geldretour te geven zeggen ze opnieuw dat ik het met Dell moet regelen. Dell zegt dat ze enkel opnieuw een nieuw scherm kunnen sturen maar op die manier wil ik niet blijven prutsen. Enkel Sicomputers kan me mijn geld teruggeven, wat ook logisch klinkt.

                      Ik heb toen 450 euro geďnvesteerd om mezelf met mijn foto's vooruit te helpen. Nu zit ik nog steeds te prutsen. Ik heb een aanbieding gekregen om een eizo SX2462WFS-BK over te kopen maar ik kan mijn geld niet terugkrijgen.

                      Hopelijk maak ik hiermee potentiële geďnteresseerden voor de Dell Ultrasharp series allert: ze zijn niet meer wat ze waren, het internet staat vol van verhalen zoals deze. Jammer genoeg was ik hiervan te laat op de hoogte.
                      Last edited by Seeck; 17 maart 2014, 17:59.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                        opnieuw twee weken verder: Eindelijk is het gelukt om via een aangetekende brief mijn geld terug te eisen.
                        Met het geld kon ik een Eizo SX2462WFS-BK overkopen maar net voor de deal ging doorgaan werd die afgeblazen.

                        meer twee maand later zit ik hier nog steeds zonder scherm met 500 euro maximum nog op mijn rekening en ik heb nu echt heeel DRINGEND een degelijk werkscherm nodig. Ik ben ten einde raad. Heeft iemand tips wat het verstandigste is om met dit geld te kopen? Geen Dell meer voor mij uiteraard.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                          Voor 509 heb je al een Eizo Coloredge scherm http://www.kamera-express.be/product...FTMetAoda1AA_w


                          Voor 210 euro meer heb je al een CG monitor http://www.kamera-express.be/product...kM5TdyD4WeCkA=
                          Van zo een scherm ga je zeker geen spijt krijgen.

                          Deze Eizo schermen hebben hardwarekalibratie (kalibratie wordt opgeslagen in het scherm zelf) en zijn makkelijk te kalibreren met de software van Eizo welke meerdere kalibratietoestellen ondersteunt.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                            Iiyama ProLite X2483HSU-B1 schijnt ook een redelijke niet-prijzige te zijn.
                            A-MVA scherm, http://tweakers.net/pricewatch/34915...-b1-zwart.html
                            Succes
                            Last edited by paulmedusa; 8 april 2014, 08:24. Reden: tekstcontrole

                            Comment


                            • #29
                              Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                              Het grote voordeel aan die CG schermen van Eizo is dat die een technologie hebben (weet niet meer hoe die juist noemt) die ervoor zorgt dat ze overal op het paneel dezelfde lichtsterkte en kleurafhandeling hebben. Dat vind ik dan weer een groot voordeel ten opzichte van andere schermen.
                              FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

                              Comment


                              • #30
                                Re: Goede monitor gezocht voor fotobewerking (Dell Ultrasharp?)

                                Ik ga me wat geld laten voorschieten en een 24 inch Eizo Flexscan SX kopen van zodra mijn geld teruggestort is. momenteel is er een demoversie te koop die me wel interessant lijkt:


                                't is even zweten, uiteindelijk een serieus pak boven mijn oorspronkelijk budget maar hopelijk is het zijn investering meer dan waard. Iiyama en dergelijke durf ik niet meer aan na mijn avontuur met Dell en SiComputers.

                                Comment

                                Working...
                                X