Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gitzo explorer + een statiefkop, maar welke ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gitzo explorer + een statiefkop, maar welke ?

    Ik heb een Gitzo explorer GT2330EX statief met een Manfrotto 498RC2 balhoofd. Een fijn statief maar merk wel dat er wat creep in het balhoofd zit en vooral met macro is dat uiterst irritant. Dus ben op zoek naar een nieuw statiefkop, bal of 3-weg dat weet ik nog niet.

    Mijn oog is eigenlijk gevallen op de Markins Q10. Over markins lees je niks anders als lof. Het enige minpuntje is het prijsje wat er aan hangt. En dan zou ik er ook nog graag een L-bracket bij willen, waarschijnlijk de BL-D7000.

    Maar ook de Manfrotto 410 Junior Geared Head lijkt me wel wat. Is heel nauwkeurig in te stellen en de prijs is een stuk aantrekkelijker (392 tegenover 199). Echter het gewicht van 1.2 kg (tegenover 0.5kg van de Markins) staat me erg tegen en ben eigenlijk een beetje bang dat dit een reden kan zijn om hem weinig te gebruiken.

    De zwaarste lens die er op gaat is een Tamron 70-200 f/2.8, maar voornamelijk een Nikon 105mm f/2.8 Macro. De camera is een Nikon D7000.

    Is het prijsverschil echt de moeite waard of kan ik beter voor de fijne afstelling van de manfrotto gaan ?
    Wie heeft er wat advies? Ook sta ik natuurlijk open voor andere suggesties.

    Is de Q3 een goede vervanger voor de Q10? Die is toch zo'n €80 goedkoper.
    Last edited by MichelG; 22 november 2011, 21:25. Reden: extra vraag

  • #2
    Re: Gitzo explorer + een statiefkop, maar welke ?

    Ik had vroeger ook een balhoofd van Manfrotto. Heb nu een Markins M10, de voorganger van de Q10. Heel goed balhoofd, maar voor een heel precieze fijnafstelling niet de beste keuze. Ik gebruik ze ook op een Gitzo Explorer nota bene. Prima combinatie, maar voor macro voorbij 1:1 vind ik het niet precies genoeg werken. Zakt toch nog iets door bij vastzetten. Minder dan m'n oude Manfrotto, maar toch.

    Zit zelf voor macrofotografie al een tijd te lonken naar een geared head, maar dan liefst ééntje met een dovetail klem. De Manfrotto 410 schijnt idd heel erg goed te zijn, maar heeft dan weer aparte plaatjes. Ambetant. Doorsparen voor een Arca Cube zit er niet echt in.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Gitzo explorer + een statiefkop, maar welke ?

      Ik heb even gekeken naar die Arca Cube, die lijkt me ook wel wat maar ik vind 1 kg toch te zwaar dus doe die toch maar niet. Dat is echt de enige reden, niet het prijskaartje

      Het gewicht van de Manfrotto 410 van 1,2 kg is voor mij de reden dat deze toch is afgevallen.
      De Arca-swiss Z1 en de RRS BH-40 en 55 vind ik toch ook wel heel interessant. Hoewel de 55 vind ik eerlijk gezegd te duur. Aan de andere kant is het wel een aankoop die jaren en jaren mee gaat.

      Comment


      • #4
        Re: Gitzo explorer + een statiefkop, maar welke ?

        Hm, waarom niet de Markins Q20 ?

        Comment


        • #5
          Re: Gitzo explorer + een statiefkop, maar welke ?

          Omdat ik die vergeten ben erbij te typen

          Maar nu ik er wat meer over lees ga ik de asferische bal van arca steeds interessanter vinden.

          Comment


          • #6
            Re: Gitzo explorer + een statiefkop, maar welke ?

            Hm ben ook op zoek,ik twijfel ook tussen de Q20 en de Arca-Swiss Z1SP.
            Maar welke platen en L brackets kan je gebruiken op Arca-Swiss ?
            Je vind wel niet zo veel info over arca-swiss op het net hierover.

            Comment


            • #7
              Re: Gitzo explorer + een statiefkop, maar welke ?

              Vandaag heb ik de knoop door gehakt. En heb uiteindelijk voor de A-S Z1 gekozen. Niet degene waar mijn oog in het begin op gevallen is . Na veel gelezen te hebben kreeg ik eigenlijk het idee dat je bij Markins, RRS en A-S altijd wel goed zit, dit zijn toch wel de grote 3 merken.
              Bij Konijnenberg in Turnhout hadden ze alleen Wimerley platen dus dat was een makkelijke keus. Een L-Bracket komt volgende maand of over 2 maanden wel een keer.

              De Z1 heb ik nog niet uitvoerig kunnen testen maar de allereerste indruk is WOW, dit voelt goed aan.

              Dat er weinig info over A-S op internet of folders is te vinden was ook een klacht van de verkoper.

              Comment

              Working...
              X