Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geotagging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geotagging

    Ik zou in de toekomst graag op één of andere manier de locatie van mijn foto's kunnen taggen op een iets correctere manier (momenteel plaats ik ze manueel op de map in flickr, maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van het eigen geheugen en redelijk moeilijk als het gaat over foto's die genomen zijn onderweg. Daarbij komt dat het ook redelijk arbeidsintensief is als je dit zo juist mogelijk wil doen.)

    't moet allemaal niet op de meter (of zelfs 100) juist zijn maar gewoon een goede indicatie geven van waar de foto's genomen zijn.

    Ik heb al eens een zoektochtje gedaan hier op het forum maar de draadjes die ik vond zijn al wat ouder en de technologie op dat vlak zal zeker niet stilstaan, dus ik zoek recentere info.

    Ik vond al volautomatische toestanden om op de hotshoe van je camera te zetten maar ten eerste vind ik die nogal kostelijk en ten tweede hou ik die hotshoe liever vrij om hem te geruiken waarvoor hij meestal dient (flitsen dus).

    Ik vermoed dus dat de zinnigste oplossing is om een GPS-tracker mijn locaties te laten volgen, en dat later softwarematig te matchen met mijn foto's.

    Ik zou graag van jullie wat meer info krijgen: jullie ervaringen, tips voor trackers en software, zaken waarop ik moet letten als ik dingen ga aanschaffen, etc. Een van de zaken die ik bijvoorbeeld ergens gelezen heb is dat de software om te matchen dit niet altijd met alle bestandsformaten kan. Aangezien ik RAW fotografeer en mijn foto's na bewerking als TIFF bewaar is dat natuurlijk wel belangrijke info.
    Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
    vroeger op dit forum bekend als wAckO

  • #2
    Re: Geotagging

    Ik heb enkele jaren terug zo'n PhotoTrackr gekocht en enkele keren op reis gebruikt. Die heeft het vrij snel begeven en heb dan een andere gekocht. Als je dit wilt doen (het geotaggen) dan zal je al snel merken dat je er constant aan moet denken om die spullen aan te zetten (want je zet ze af om de dag door te komen op reis, de batterij gaat te rap leeg). Achteraf is het ook altijd een heel gedoe om de data over te zetten en toe te voegen aan je beelden. Vaak zal je zeggen "foert" en het laten zitten.
    Met die geotaggers die je aansluit en die rechtstreeks in de EXIF schrijven moet je er niet bij nadenken en het is altijd correct gedaan.
    Ik zelf heb spijt dat ik niet van in het begin zo'n aan te sluiten GPS heb gekocht en als m'n huidige phototrackr het opgeeft dan koop ik er wel zo eentje.
    De meeste van die spullen moet je trouwens niet op je hotshoe zetten. Je kan ze bijvoorbeeld met een colsonbandje aan je nekstrap vastmaken.
    Bijgeleverde software van die spullen is meestal rampzalig (zeker bij PhotoTrackr), voor Lightroom bestaat er wel een OK plugin (maar die is betalend dacht ik?). Op de Mac heb je Aperture met support voor GPX bestanden.

    In ieder geval, moest ik nu kopen zou ik me de kopzorgen en het gedoe met aparte trackers besparen en gewoon voor een iets duurdere oplossing gaan die rechtstreeks aan de camera kan aangesloten worden.
    mijn website

    Comment


    • #3
      Re: Geotagging

      Bedankt voor je inzichten, Powaqqatsi. Het vergeten op te zetten etc. is inderdaad misschien wel iets om rekening mee te houden. Al zou het ook kunnen dat die dingen tegenwoordig al wat langere batterijduur hebben? Ik las toch reviews met 12u battery life enzo, dat zou toch voldoende moeten zijn om de meeste dagen mee door te komen.

      Iemand anders nog ervaringen en of tips?
      Fengari Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS + EF90-300mm f/4.5-5.6 USM + Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM (en Canon Ixus 850IS als het wat compacter moet zijn.)
      vroeger op dit forum bekend als wAckO

      Comment


      • #4
        Re: Geotagging

        Oorspronkelijk geplaatst door Fengari Bekijk bericht
        Bedankt voor je inzichten, Powaqqatsi. Het vergeten op te zetten etc. is inderdaad misschien wel iets om rekening mee te houden. Al zou het ook kunnen dat die dingen tegenwoordig al wat langere batterijduur hebben? Ik las toch reviews met 12u battery life enzo, dat zou toch voldoende moeten zijn om de meeste dagen mee door te komen.

        Iemand anders nog ervaringen en of tips?
        Die 12u is, in mijn ervaring, vaak niet realistisch.

        Het vergeten opzetten is enorm ergerlijk, je moet dan achteraf manueel de locaties gaan opzoeken en taggen als je een iets of wat complete set getagde beelden wil hebben.

        Moest je voor zo'n dongle gaan, zoek er dan eentje uit die je gewoon als een USB stick kan mounten en de GPX bestanden zo kan afhalen als van een stickje. Die PhotoTrackr die ik heb heeft speciale software nodig, die amper of niet werkt (op OSX althans). En dat is nog een extra stap frustratie.
        mijn website

        Comment

        Working...
        X