Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geheugenkaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geheugenkaart

    Binnenkort vertek ik op verlof en wil toch nog een extra geheugenkaart aanschaffen
    Vele mensen zeggen dat ik op de schrijfsnelheid moet letten
    Wat is een minimum vereiste
    Filmen doe ik niet veel, but you never know
    Er zijn vele merken en ook prijsverschillen
    Alle tips zijn welkom
    Thx

  • #2
    Re: Geheugenkaart

    Zie specificaties van je camera

    Comment


    • #3
      Re: Geheugenkaart

      Het loont altijd om een beter kaartje te kopen.
      Moet niet het beste van het beste zijn en het aller laatste nieuw.
      Ale ja, zoals je zelf wil natuurlijk.

      Het voordeel van het beter kaartje is dat snel wegschrijven je camera sneller vrij maakt.
      Ook bij overdracht nadien is het erg fijn als het kaartje wat snelheid heeft.

      Ik koop altijd Sandisk extreme kaartjes.
      De prijzen ervan zijn goed te doen en het merk heeft me nog nooit in de steek gelaten.
      Ik heb in al die jaren Sandisk kaartjes niet 1 dat ooit stuk is gegaan.
      Van ander merken kan ik dat niet zeggen.
      Heb ooit ook goedkope "namaak" merken gekocht. Pure prul is het. Nooit meer.

      Wel opletten dat je de betere merken koopt in een officieel winkel en niet online bij een of ander chocohandelaar oplichter. Dikke kans op namaak.

      Investeren in een goede reader loont ook.
      Ik heb er eentje van Kingston. Is ook erg goed merk.

      Comment


      • #4
        Re: Geheugenkaart

        Hallo,

        Ik heb toch al wat kapotte Sandisk kaartjes gehad hoor ... en vrij onbekende die het nog steeds prima doen.
        De laatsten zijn van Kingston.

        Jaja
        Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

        Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

        Comment


        • #5
          Re: Geheugenkaart

          Ik doe al 15 jaar met hetzelfde Sandisk kaartje.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Geheugenkaart

            Ik heb ooit kingston kaartjes gekocht via een chinese aanbieder, had direct prijs....

            Dus nu ook enkel nog via de normale gekende camera winkels...

            Ik vermoed dat je een kaartje wil kopen voor op je z6ii, dan moet je eerst al kiezen tussen sd-kaartje, xqd of cf-express

            De cf-express is het nieuwste/snelste en is niet duurder of zelfs goedkoper dan het net iets oudere xqd systeem waar ze nu van afstappen

            Cf-express zal ook duurzamer zijn (minder kans op fouten en stukgaan dan sd-kaartjes)


            Hier eventjes een link naar kaartjes die daadwerkelijk getest zijn in jouw camera
            (Het eerste lijstje is getest op de nieuwste z9, eronder is het lijstje van de z6ii)

            https://alikgriffin.com/best-memory-...n-z6-ii-z7-ii/

            Verstuurd vanaf mijn SM-G990B met Tapatalk
            portfolio en workshops:
            https://www.bennybulke.com/

            Comment


            • #7
              Re: Geheugenkaart

              Elke flashchip gaat stuk als deze tijdens het schrijven zonder stroom komt te zitten, of uitgenomen wordt tijdens het schrijven. Dat geldt voor USB-sticks, SD-kaarten, CF, eigenlijk alles met flashgeheugens.
              De enige keer dat ik een gesneuvelde sdhc kaart van Sandisk gehad heb, is door een clone-batterij die te snel leeg liep, te vervangen, terwijl het ding nog aan het schrijven was (ook al zet je de stroom af, je moet wachten tot de buffer leeggeschreven is, voor je de batterij eruit kan halen).
              2e ding dat je niet mag doen, is uw kaart vol schrijven, wat foto's wissen, terug schrijven, een paar foto's wissen... Dan loop je het risico altijd op dezelfde sectoren te schrijven. Vroeger was dat met SLC-geheugen iets minder dramatisch dan met QLC en TLC geheugen nu. Persoonlijk beschouw ik QLC als rommel - maar ook TLC cellen kan je maar een honderdtal keer beschrijven.
              Wat je koopt, weet je gewoon niet. Maar de snellere kaarten zullen wellicht geen QLC-geheugen bevatten... (dat type geheugen schrijft nl. een pak trager - SLC is't best en ook 't snelst).
              Koop genoeg kaarten, roteer deze - en formatteer ze elke keer opnieuw in de camera die u gaat gebruiken. Het voordeel daarbij is, dat een recovery een pak eenvoudiger gaat zijn als het toch fout gaat (al moeten doen bij die ene kaart en welgeteld één beeld verloren - dat laatste dus, dat nog niet opgeslagen was geraakt).
              SD-kaarten die haperen of fouten vertonen - die gebruik je best niet meer (die ene die kapot geschreven was mocht je zelfs met patronen overschrijven - die ene blok was defect en al ging dat nadien zogezegd prima - bij tests bleek er daar toch een hardwarematige fout in te zitten). Dus hard in zijn, met alle flash-opslag!
              SD is wat trager bij het schrijven dus tijdens bursts ga je geduld moeten hebben. Mocht je 2 slots hebben, dan houdt niks u tegen om oftewel de raw's naar het ene snelle slot, en de jpg naar het tragere sd-slot te sturen.
              Het is perfect mogelijk erg lang door te gaan met die kaart. Er zijn fotografen die deze permanent in de camera laten, ook dat kan een prima optie zijn, mits er altijd voldoende plaats vrij blijft (voor de wear-leveling).
              Dus wat dat stukgaan van die SD-kaarten betreft valt het echt wel mee, mits je degelijk materiaal koopt, en je kaartjes deftig opslaat (ik heb altijd plastieken bewaardoosjes bij - anderen zweren bij echte opslagdozen, dat zal nog beter/veiliger zijn!).
              Over Cf-express doe ik geen uitspraken - dat zal een pak sneller/prijziger zijn. Nu de betere SD's zijn ook niet spotgoedkoop te noemen. De lager geprijsde SD's is iets meer generiek zij het een pak trager (maar dat geeft niet voor de single shot, of korte bursts). Dus ik hou me aan UHSI - zuinig zijnde (we hebben wel een paar snelle kaarten voor als't echt nodig is).
              Maar met veel kaarten. Dus ook een relatief laag risico (en 2 kaarten in de camera ipv 1) kan je goedkoop implementeren.
              Er bestaat helaas zoiets als namaak, zoals hierboven al beschreven is.

              Comment


              • #8
                Re: Geheugenkaart

                Het enige kaartje dat bij mij ooit kapot is gegaan was een 16GB CF kaartje dat nog in mijn broekzak zat en mee in de was is gegaan (en dan was er nog 8GB beschikbaar na formatteren).

                Nu de kaartjes zo'n grote capaciteit hebben blijven ze altijd in het toestel, dat sluit al veel risico's uit.
                Ik lees de nieuwe foto's uit via USB en formatteer pas in de camera wanneer ze de helft of driekwart vol zijn.

                UHS II (als je camera dit aankan) SD kaartjes van een goed merk zijn in vergelijking met vroeger niet duur te noemen, zeker voor de behaalde snelheden.
                Last edited by palombian; 27 december 2022, 17:37.

                Comment


                • #9
                  Re: Geheugenkaart

                  Iemand ervaring met Lexar geheugenkaarten
                  Ze verkopen die bij kammera expres

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geheugenkaart

                    Voor dat soort moet je niet bij dat soort webshop/ winkels zijn.

                    Kijk bij dataio.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geheugenkaart

                      Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                      Voor dat soort moet je niet bij dat soort webshop/ winkels zijn.

                      Kijk bij dataio.nl
                      Regelmatig Lexar aan goede prijzen gekocht en nooit problemen mee gehad.
                      Wie wil namaken kiest Sandisk .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geheugenkaart

                        Lexar is idd ook een goed merk.

                        Je zal merken dat die ongeveer in de zelfde prijsklasse zitten als je gelijkaardige specs zoekt.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geheugenkaart

                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                          Regelmatig Lexar aan goede prijzen gekocht en nooit problemen mee gehad.
                          Wie wil namaken kiest Sandisk .
                          Is hier ook al meer dan 10 jaar hofleverancier.! En ook kan je Sandisk registreren, weet je zo dat ze echt zijn !
                          https://ggpics.be/

                          Comment

                          Working...
                          X