Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebarsten statiefkop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gebarsten statiefkop

    Onlangs kwam ik thuis van een middagje fotograferen in de vrieskou, en ik merkte dat de statiefkop van mijn (oude) Cullmann 2901 gebarsten was. (zie bijgevoegde foto) Ik ben nu dus op zoek naar een nieuwe statiefkop maar ik weet niet zo goed wat ik moet kopen.

    Hij mag niet te duur zijn (ik ga geen balhoofd van 60€ zetten op een statief van meer dan 20 jaar oud ). Hij moet wel kwalitatief in orde zijn, ik wil later dat statief vervangen door een Manfrotto 055XDB en ik zou dat balhoofd dan willen kunnen gebruiken.

    Wat moet hij kunnen dragen: Canon 450D met grip (in de toekomst 50D of equivalent)
    Canon 70-200 L IS II
    Canon 430EXII

    Dus ongeveer een 3-4 kg. Ik had gedacht aan een 30-40€ en het maakt mij niet uit of het een panoramakop of een balhoofd is.

    Bedankt op voorhand voor jullie advies.

    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

  • #2
    Re: Gebarsten statiefkop

    Ik zou dat Manfrotto statief kopen en je oud op de schroothoop gooien.
    Waarom nog kosten doen aan een 'oud' satief als je toch zinnens bent een nieuw te kopen?


    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Gebarsten statiefkop

      Een statiefkop hoef je niet met het oude statief weg te gooien, maar gewoon weer op de nieuwe zetten.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Gebarsten statiefkop

        Ik vraag me af wat je gaat vinden voor €30 à €40... Mijn 322RC2 gaat binnenkort in de verkoop, maar ik reken toch op meer dan het dubbele, hoor.
        Daarstraks trouwens een Wimberly cameraplaatje aangeschaft, omdat mijn nieuw Q3 balhoofd dat type van plaatjes vraagt. €55,28 kostte dat ding!

        (maar akkoord met collega Red Falcon dat ik geen kosten meer op het sterfhuis zou maken)
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Gebarsten statiefkop

          @Red Falcon: Ik wil nog geen nieuw statief kopen omdat ik daar gewoon het geld niet voor heb momenteel (arme student ). Ik zou daarom een statiefkop willen kopen dat ik eerst op mijn huidige oude statief zet en als ik geld heb, koop ik Manfrotto poten om deze statiefkop op te zetten. (dat is toch compatibel he? )

          @ LesC: Ik heb eens gekeken naar je statiefkop die je binnenkort gaat verkopen, dat is een uitgebreid model heb ik de indruk? Ik wil iets eenvoudigs, het moet gewoon 3-4 kg kunnen dragen maar ik moet geen 'pistoolgreep' hebben, een balhoofd met één schroef om los te draaien vind ik al voldoende (liefst wel een quick release plaatje )

          Over het algemeen ben ik best tevreden over dat 'oud' statief. Het is redelijk stabiel (ik gebruik het momenteel icm een 450D en een 55-250IS). Daarmee houdt hij het goed uit hoor Daarom wil ik nog niet onmidddellijk grote investeringen doen. Is het echt niet mogelijk om een min of meer deftige statiefkop te vinden voor 30-40€?
          70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

          Comment


          • #6
            Re: Gebarsten statiefkop

            kijk es naar een velbon statief of benro!
            vanaf 100 euro heb je daar al een dergelijk statief.
            zal een betere (vooral voor je materiaal da je erop zet) koop zijn dan enkel een kop van
            minder dan 60 euro.

            zeker als je er hetgeen wilt opzetten da je nog wil!!
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Gebarsten statiefkop

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              kijk es naar een velbon statief of benro!
              vanaf 100 euro heb je daar al een dergelijk statief.
              zal een betere (vooral voor je materiaal da je erop zet) koop zijn dan enkel een kop van
              minder dan 60 euro.

              zeker als je er hetgeen wilt opzetten da je nog wil!!
              Wat ik er op zetten wil, zal ik nog een tijd(je) op mogen wachten hoor Dus ik ga waarschijnlijk toch eerst Manfrotto poten kopen voordat ik een 70-200 f2.8 en een 50D erop zet hoor
              Over Velbon en Benro, verkopen die geen statiefkoppen dan? Kan ik daar geen statiefkop van kopen? (bvb deze: link Velbon lijkt iets te duur als ik Quick release wil )

              Ik zal mijn vraag anders formuleren:
              Welke statiefkop van ongeveer 40€ voldoet om te gebruiken icm een Cullmaan 2901 statief om een 450D icm 55-250IS en 430EXII te dragen en is in staat om icm een Manfrotto 055XDB een 50D+70-200 f2.8+430EXII te dragen?
              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

              Comment


              • #8
                Re: Gebarsten statiefkop

                Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht

                Ik zal mijn vraag anders formuleren:
                Welke statiefkop van ongeveer 40€ voldoet om te gebruiken icm een Cullmaan 2901 statief om een 450D icm 55-250IS en 430EXII te dragen en is in staat om icm een Manfrotto 055XDB een 50D+70-200 f2.8+430EXII te dragen?
                voor 40 eur vindt u dit onmogelijk!!!!!

                das om en bij 2à3 kg die rotsvast zou moeten staan op 40 euro max!!!

                keep on dreaming!!!!
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Gebarsten statiefkop

                  Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                  voor 40 eur vindt u dit onmogelijk!!!!!

                  das om en bij 2à3 kg die rotsvast zou moeten staan op 40 euro max!!!

                  keep on dreaming!!!!
                  Dus de link die ik aangaf (http://www.studio73.be/5396/studio73..._Snelkoppeling) dat Benro BH-0 balhoofd dat 4 KG kan dragen, is brol? (jij bent toch diegene die me benro aanraadde? ) Of deze dan, kan 6 kg dragen en kost maar 45.95€ (dat wil ik er nog wel aan geven als die andere echt niet goed genoeg is )
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gebarsten statiefkop

                    stap eens een kringloopwinkel binnen, of een fotograaf die ook 2de hands doet.
                    misschien vind je daar iets voor je budget die je voorlopig verderhelpt.
                    nu dat geld investerern aan een kwalitatief slechte kop om daarna op een ander statief te zetten vind ik weggesmeten geld ...

                    mm
                    ∏__|_ ∏__|_
                    "no rules, great shots"
                    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gebarsten statiefkop

                      Kijk,is of dit je kan bekoren.



                      Komen wel nog 10 euro verzendkosten bij, wat in vergelijk van het bedrag duur is.
                      Daarom koop ik persoonlijk steeds voor minimaal 100 euro, dan heb je maar 10% aan meerkost inzake verzending.

                      Ik kocht dus het duurste balhoofd (70 euro) wat in vergelijk van gekende merken zoals de Arca Swiss, een prikje is, ik wou ook het risico lopen en was voor mijn soort fotografie niet bereid om meer dan 300 euro aan een ballhoofd te geven. Dus dit kon ik kopen voor 70 Euro




                      Ik was aangenaam verrast als het spul binnenkwam, voor mij zeer voldoende.

                      MVG, Jeff C.
                      Last edited by Digipics357; 19 februari 2010, 11:03.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gebarsten statiefkop

                        Bedankt Digipics357, dat ziet er niet slecht uit Maar zou dit dan beter zijn dan de benro koppen die ik aangehaald heb?
                        Btw wat verstaan jullie precies onder een kwalitatief slechte kop? Ik was eigenlijk best tevreden over de kop die standaar op de Cullmann 2901 stond, hij kon alles wat ik nodig had en ik vond hem vrij stabiel (had wel wat creep wat moeilijk was om hem juist vast te zetten voor macro opnames, maar het was best te doen).
                        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Gebarsten statiefkop

                          Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                          Bedankt Digipics357, dat ziet er niet slecht uit Maar zou dit dan beter zijn dan de benro koppen die ik aangehaald heb?
                          Btw wat verstaan jullie precies onder een kwalitatief slechte kop? Ik was eigenlijk best tevreden over de kop die standaar op de Cullmann 2901 stond, hij kon alles wat ik nodig had en ik vond hem vrij stabiel


                          (had wel wat creep wat moeilijk was om hem juist vast te zetten voor macro opnames, maar het was best te doen).


                          Creep is iets da een statief kop best niet heeft!
                          vastzetten in vaststaan en geen mm meer bewegen! maar maar es een nachtfoto met sluitertijd van enkele 10-tallen seconden als je lens onder zijn eigengewicht zakt.


                          btw benro en velbon waren niet specifiek voor de koppen hoor!
                          zitten hier een aantal members die een statief hebben en er vrij tevreden van zijn.
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Gebarsten statiefkop

                            Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                            Creep is iets da een statief kop best niet heeft!
                            vastzetten in vaststaan en geen mm meer bewegen! maar maar es een nachtfoto met sluitertijd van enkele 10-tallen seconden als je lens onder zijn eigengewicht zakt.


                            btw benro en velbon waren niet specifiek voor de koppen hoor!
                            zitten hier een aantal members die een statief hebben en er vrij tevreden van zijn.
                            Ik heb al nachtfoto's genomen met dat statief (ook met sluitertijden van 30 sec) en dat ging eigenlijk prima, ik had geen last van onscherpte. Een keer dat hij wat naar beneden gezakt is, blijft hij wel rotsvast staan hoor Het is gewoon lastig om in te calculeren waar je hem vast moet zetten om de juiste beelduitsnede te hebben, maar uiteraard heb ik voor een nieuwe kop het liefst één zonder creep...

                            Kun je mij een paar gebruikers noemen die een benro statief/statiefkop gebruiken? Dan kan ik hen een privébericht sturen om hem te vragen wat hun bevindingen zijn
                            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Gebarsten statiefkop

                              na lang zoeken dees topic terug gevonden:

                              tevredenheidsenquete: tripod en balhoofd

                              staat hier al een heel eind en staan veel verschillende statieven in!
                              een aantal benro gebruikers ook!


                              en als je bovenaan de moeite neemt om op zoeken te klikken en benro invult zal je er nog een paar vinden!!!!
                              Last edited by LesC; 21 februari 2010, 11:00.
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X