Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoprinter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotoprinter

    Hey,
    Ik ben van plan om zelf een fotoprinter te kopen om zelf mijn eigen prints te kunnen maken.
    Mijn keuze valt dan op een printer waar ik wat groter kan printen dan gewoon A4.
    Nu heb ik deze op het oog : Epson Stylus Pro 4880
    Heeft iemand ervaring met deze ?
    Een algemene vraag : Komt het goedkoper uit als je zelf je prints op een fotoprinter maakt of aanbiedt aan klanten, dan dat je die laat maken bij een fotograaf of printshop ?
    Is het eigenlijk mogelijk om juist te berekenen wat een print kost ?

  • #2
    Re: Fotoprinter

    De epson 4880 is een pracht van een toestel om foto's mee te printen en canvas .

    Maar goedkoper als en bv kruidvat kan je niet tegenop ,aangezien die altijd met honderden foto's laten afdrukken .

    Maar wat is duur als je zelf je eigen fotoprints wilt doen ?????


    Groetjes

    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

    Comment


    • #3
      Re: Fotoprinter

      Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
      De epson 4880 is een pracht van een toestel om foto's mee te printen en canvas .
      Maar wat is duur als je zelf je eigen fotoprints wilt doen ?????
      Ja, maar als dat nu voor m'n eigen zou zijn, dan is dat geen probleem, maar tis maar gewoon dat als ik dat voor klanten moet gaan doen, dat ik er ook nog iets op kan verdienen hè, want anders kan ik ze zelf via het kruidvat kopen en doorverkopen zonder dat ik die investering moet doen van de printer.
      Is de kwaliteit van het kruidvat ook veel beter ?

      Comment


      • #4
        Re: Fotoprinter

        Prints gemaakt op een Epson 4800 en aanverwante zijn zeker beter dan de kruitvat afdrukken, maar hebben uiteraard een andere prijs. Een alternatief is de 3800 die evengroot kan afdrukken en dezelfde kwaliteit geeft maar minder dan de helft kost van een 4800. Om dezelfde kwaliteit te kunne leveren zonder de aankoop van een printer zou ik opzoek gaan naar labo's die grote afdrukken maken met een Epson.
        Zoals bijvoorbeeld Rembrandt in Merksem of Nelissen in Mechelen.

        Voor mij is een groot nadeel van de 4800 reeks dat het kleinste formaat van papier een A4 is terwijl in de 3800 ook 10 x 15 per stuk kan worden gemaakt. Om een vergelijk te maken qua prijs op Ilford Smooth Pearl maak je een afdruk van A3+ voor om en bij de 7 Euro met een 3800.

        MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Fotoprinter

          Goedkoper dan een deftig labo ga je niet direct geraken. Wat is goedkoop en hoeveel prints ga je maken eer je printer is afbetaald, want de prijs van het toestel dat je daar vermeld is ook niet mals.

          Comment


          • #6
            Re: Fotoprinter

            Kan je met een 4880 niet kleiner dan A4 printen ?
            Ik dacht dat je alles kon printen tot een maximum grootte.
            Hmm ... Als dat zo zou zijn, dan verandert dat weer heel de zaak.

            @digipics357 :
            wat is dan eigenlijk het verschil tussen de 4880 en de 3800 als die in kwaliteit
            hetzelfde zijn en ook qua grootte van printen, maar toch de helft kost.

            Comment


            • #7
              Re: Fotoprinter

              Oorspronkelijk geplaatst door beatbrother Bekijk bericht
              Kan je met een 4880 niet kleiner dan A4 printen ?
              Ik dacht dat je alles kon printen tot een maximum grootte.
              Hmm ... Als dat zo zou zijn, dan verandert dat weer heel de zaak.

              @digipics357 :
              wat is dan eigenlijk het verschil tussen de 4880 en de 3800 als die in kwaliteit
              hetzelfde zijn en ook qua grootte van printen, maar toch de helft kost.

              Ik het nog even trachten te verduidelijken, uiteraard kan je steeds kleiner printen maar wat ik wil zeggen dat het minimale aangeboden papier formaat een A4 moet zijn, als je nu op die A4 4 beeldjes zet dan is er geen probleem ,dan heb je ongeveer 4 x een 10 x 15 cm, probleem is als je is voor een of ander 1 beeld moet of wil printen dan moet je dat op een A4 plaatsen ook als is het beeld kleiner.
              En met een 3800 is dat niet het geval, maar aan de andere kant kan je met een 3800 niet met een rol werken wat je dan met een 4800 weer wel kunt.
              Als ik zeg de kwaliteit is hetzelfde tussen de 4800 en de 3800 dan bedoel ik de kwaliteit van de afdrukken hé. Beiden zijn professionele printers en dus gemaakt om te werken en niet om stil te staan. Zelf werk ik met een 3800 tot mijn volle tevredenheid, de inkpatronen van een 3800 zijn 80 CC van inhoud en die van een 4800 kan je kiezen 110 of 220 cc als inhoud, met ander woorden een 4800 is gemaakt om nog méér te werken dan een 3800.

              MVG, Jeff C.
              Last edited by Digipics357; 12 oktober 2009, 12:57.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Fotoprinter

                Met de Epson Pro 3800 is het mogelijk (weliswaar enkel tot driverversie 5.5) om met een truuk toch panoroma's af te drukken tot 6,5 meter. De normale maximale lengte is rond de 110 cm. Er bestaat hiervoor een utility op het internet om de printer voor de gek te houden.

                Je moet dan gewoon een stuk afsnijden van een rol en die aan de printer steken. Het werkt perfect: natuurlijk wel zorgen dat je niet begint te printen met bijna lege patronen, want er wordt behoorlijk wat inkt verbruikt...
                Canon 17-55 EF-S IS USM F2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Fotoprinter

                  Ik heb een epson 4800, de voorloper van de 4880. De kostprijs is afhankelijk van hoeveel je print. Vergeet ook niet dat een inktcartridge in 6 maanden tijd moet leeggeprint zijn, aangezien na verloop van tijd de alcohol in de cartridges langzaamaan verdampt. Nu, langer zal ook wel lukken, maar langer dan een jaar moet je het niet rekken. Als je een week niet print, zal de printer voor het printen een cleaning cycle doen die er al snel een paar ml inkt doorjaagt. Deze printer is dus niet echt geschikt voor een sporadische foto.

                  Op de luminous landscape heeft er eens iemand het inktverbruik gemeten inclusief de cleaning cycles en ander ongein:



                  Voor mezelf kom ik op een printkost van 32EURO/m^2 inclusief papier (gewoon papier van 260g/m^2), maar exclusief de aankoop van de printer en onderhoud. Een A2 kost mij dus rond de 8EURO, een A3 rond de 4EURO. Dat is ook wat ik aanreken aan vrienden en familie. De berekening hiervoor heb ik ooit in een excel sheet gedaan. Als je echt veel print, kan het nog goedkoper.

                  Papieren die ik gebruik:
                  • Fuji Hunt Satin Photo Paper 260gsm (roll)
                  • Epson Premium Semigloss Photo Paper 250gsm (sheets)
                  • Epson Premium Luster Photo Paper 250gsm (roll)
                  • Ilford Galerie Gold Fibre Silk (Baryte paper) (sheet)


                  Voor kleine afdrukken, print ik altijd in batch op rol via Qimage. Qimage schikt dan de foto's optimaal op het papier. De printer snijdt dan op het einde de rol af.

                  O ja, de kwaliteit van de prints is niet te vergelijken met goedkope afdrukcentrales. In het begin dacht ik nog mijn kleine afdrukken zo te doen, maar daar ben ik snel mee gestopt.
                  Jeroen || OM-D EM-5

                  Comment

                  Working...
                  X