Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotograferen door microscoop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotograferen door microscoop.

    Heeft iemand ervaring met het fotograferen door een microscoop ?
    Ik heb hier namelijk nog een proffessionele microscoop staan, merk, Bauch & Lomb Stereo Zoom 7, uitgerust met een ccd kleurencamera, vergrotingsmaatstaf 10 tot 70 maal, waar ik een paar testen op zou willen doen, op de cameraaansluiting zou ik nu een Nikon D300 willen plaatsen, maar de CCD van de huidige camera is maar een kleine ccd, wel is de vatting van deze nog voorzien van een tussenlensje, nu is het de bedoeling om dat tussenlensje er van tussen te laten, en alleen te werken met de zoomlens die onder de cameraaansluiting staat, daar kon je normaal gezien mits de nodige vatting ook een 35mm analoge camera op plaatsen, maar waarschijnlijk kon je daar dan ook alleen maar een rond beeld op verkrijgen.
    Ervaringen in deze zin, zijn dus welkom.

    Hierbij een foto van de microscoop met boven en onderbelichting, indien het een ganse ombouw zou worden zal ik deze te koop stellen, ik zag dat ze op Ebay reeds 400 dollar vragen voor zo een bovenbelichter met glasvezel alleen (bakje links)

  • #2
    Re: Fotograferen door microscoop.

    meestal hebben de microscoopbouwers een "aanpassingsstuk" voor de opbouw van een digitale camera ... deze zijn meestal camera-specifiek en kosten u de broek van uw g@t .. meestal zijn ze optisch zo gebouwd dat ze geen vignetting hebben, daarom kosten ze u ook .. inderdaad (als je dus verschillende modellen microscopen in huis hebt zoals op m'n werk dan ben je vlug een fortuin kwijt )
    FWIW

    Comment


    • #3
      Re: Fotograferen door microscoop.

      Ik heb een aantal jaren met een analoog toestel gewerkt.
      De kleine CCD bepaald voor een stuk de vergroting die met het geheel mogelijk is. Als je een camera met grotere CCD wilt aansluiten zal je niet dezelfde vergroting kunnen krijgen
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: Fotograferen door microscoop.

        Ik heb foto's gemaakt met een electronenmicroscoop, ideaal Alleen als 400 dollar al veel is moet je dat maar snel vergeten
        nikon D90 & ikelite D70 housing

        Comment


        • #5
          Re: Fotograferen door microscoop.

          Ikzelf heb hier geen ervaring mee maar ik heb toch een tijdje met het idee rondgelopen om er mee te beginnen. De kostprijs van een geschikte microscoop en verschillende adapters heeft mij tegen gehouden
          Hier een interessante link met best wel wat informatie. http://www.krebsmicro.com/
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Fotograferen door microscoop.

            zeer interesante site Rupselkopke, ik wou dat ik dat ook kon.
            Het maximum waar ik geraak is 1:2,6 op mijn Nikon D70. (Sigma105mm1:1+omgekeerde 50mm lens)
            Ik denk eraan om voor macro's terug mijn canon S40 in te schakelen.
            De chipgrootte van de Nikon is 23.7x15.6mm van de canon 7.2x5.35mm
            bij eenzelfde 1:1 vergroting vult een 5mm groot voorwerp bij de canon reeds een volledige foto , terwijl bij de Nikon dit voorwerp 15mm hoog is.Als je rekening houd met het aantal pixels (crop mogelijkheid) kan de canon nog altijd met een vergroting van 1:1 een 50% kleiner voorwerp fotograferen dan de Nikon.
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: Fotograferen door microscoop.

              Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
              Ikzelf heb hier geen ervaring mee maar ik heb toch een tijdje met het idee rondgelopen om er mee te beginnen. De kostprijs van een geschikte microscoop en verschillende adapters heeft mij tegen gehouden
              Hier een interessante link met best wel wat informatie. http://www.krebsmicro.com/
              Het tussenstuk (Zoomobjectief) om de camera via adapter te installeren is er bij, alleen de adapter camera/objectief ontbreekt
              Ik denk dat ik de microscoop met belichting en videocamera maar beter te koop aanbied op een of andere site

              Bedankt aan allen

              Geert.

              Comment


              • #8
                Re: Fotograferen door microscoop.

                Als je wat wilt knutselen: op je body een extension tube plaatsen,zonder lens,dan een lichtdichte koker maken met zwarte of donkere of zeer dikke stof.Beide uiteinden vastknopen rond de extension tube en anderzijds rond de adaptor op de mikroskoop.Uiteraard je body op een statief boven de mikroskoop plaatsen en proberen maar.Zo heb je wel geen vaste verbinding tussen mikroskoop en body,maar een flexibele.Als het gaat om enkele experimentjes lukt dit wel.Beeld zal waarschijnlijk wel cirkelvormig zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Fotograferen door microscoop.

                  Oorspronkelijk geplaatst door demuro Bekijk bericht
                  Als je wat wilt knutselen: op je body een extension tube plaatsen,zonder lens,dan een lichtdichte koker maken met zwarte of donkere of zeer dikke stof.Beide uiteinden vastknopen rond de extension tube en anderzijds rond de adaptor op de mikroskoop.Uiteraard je body op een statief boven de mikroskoop plaatsen en proberen maar.Zo heb je wel geen vaste verbinding tussen mikroskoop en body,maar een flexibele.Als het gaat om enkele experimentjes lukt dit wel.Beeld zal waarschijnlijk wel cirkelvormig zijn.
                  Bij mijn weten werkt dit niet om de eenvoudige reden dat het optische pad voor scherpstelling exact bemeten is tussen occulairen en "sensor" omdat er geen focusserende lens tussen zit ... wij hebben nog een speciale microscoop staan speciaal voor "stereo" opnamen en met een speciale "optische arm" voor de montage van (destijds) een Nikon A2? body .. het ganse scherpstelsysteem inclusief de diafragmering zat gewoon in de miscroscoop .. vergroting tot 80x
                  Last edited by Guest41; 24 maart 2008, 17:11.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fotograferen door microscoop.

                    Toch maar eens proberen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fotograferen door microscoop.

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      Bij mijn weten werkt dit niet om de eenvoudige reden dat het optische pad voor scherpstelling exact bemeten is tussen occulairen en "sensor" omdat er geen focusserende lens tussen zit ... wij hebben nog een speciale microscoop staan speciaal voor "stereo" opnamen en met een speciale "optische arm" voor de montage van (destijds) een Nikon A2? body .. het ganse scherpstelsysteem inclusief de diafragmering zat gewoon in de miscroscoop .. vergroting tot 80x
                      Dit systeem zit er bij deze microscoop ook bij, zie foto post #1

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fotograferen door microscoop.

                        Hallo Demeyereg,ik heb hier ervaring mee,je kunt met een crop camera zoals de D300 een perfect niet gevignetteerd beeld krijgen.Laat gewoon je camerabody rusten op je microscoopbody( in de veronderstelling dat je werkt met een binoculaire of trinoculaire microscoop,waarbij je de bino van de microscoop afneemt en je camera er gewoon laat op rusten.Om te voorkomen dat je camerabody eraf valt door onachtzaamheid,zal je toch een beetje moeten knutselen)De extreem geringe scherptediepte zal je parten spelen bij het fotograferen van "grote" dingen als insectjes.Hiervoor is speciale software handig om verschillende beelden in elkaar te laten smelten( die ikzelf nog terdege moet uitproberen)De kwaliteit van je foto wordt met deze techniek dus bepaald door je microscoopobjectief.

                        Walter
                        Op de foto een klein trilspinnetje




                        Edit:wat te haastig geweest:de microscoop die jij hier voorstelt,is in feite een stereoscoop,hoe groot het tubusgat is(en dat weet ik niet bij dit model),dat bepaalt of je er je camerabody gewoon kan op leggen.
                        Last edited by Phororhacos; 25 maart 2008, 11:29.
                        D850

                        Comment

                        Working...
                        X