Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto en negatief scanner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto en negatief scanner

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een goede en betaalbare foto (9X13, 10X15 en 13X18) en negatief scanner om al mijn analoge foto's en negatieven te digitaliseren, heeft er iemand goede ervaring met een bepaald toestel en wil dit graag met mij delen aub?

    Alvast bedankt,
    Lobelvin

  • #2
    Re: Foto en negatief scanner

    Oorspronkelijk geplaatst door Lobelvin Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een goede en betaalbare foto (9X13, 10X15 en 13X18) en negatief scanner om al mijn analoge foto's en negatieven te digitaliseren, heeft er iemand goede ervaring met een bepaald toestel en wil dit graag met mij delen aub?

    Alvast bedankt,
    Lobelvin
    Alle negatief scanners zijn betaalbaar.

    Comment


    • #3
      Re: Foto en negatief scanner

      Oorspronkelijk geplaatst door Lobelvin Bekijk bericht
      Hallo,

      Ik ben op zoek naar een goede en betaalbare foto (9X13, 10X15 en 13X18) en negatief scanner om al mijn analoge foto's en negatieven te digitaliseren, heeft er iemand goede ervaring met een bepaald toestel en wil dit graag met mij delen aub?

      Alvast bedankt,
      Lobelvin
      Die foto's zou ik zeker fotograferen en niet scannen.
      https://www.flickr.com/photos/decultuurconsument/

      Comment


      • #4
        Re: Foto en negatief scanner

        Een ambitieus project.

        Met (af en toe) een foto te scannen heb ik redelijk goede resultaten in een gewone flatbed scanner, het probleem van negatieven is, buiten de resolutie en de vlakheid (waarvoor je zeker een CCD scanner nodig hebt), vooral de krassen en stofjes.
        Als dat over enkele beelden gaat kan je die apart nabewerken, maar om dat aan de lopende band te doen heb je speciale scansoftware (en een behoorlijke scanner) nodig en dat is niet zo betaalbaar.

        Comment


        • #5
          Re: Foto en negatief scanner

          Mijn advies is om vooral niet te gierig te willen zijn als je kwaliteit wil.

          Het is een beetje zoals bij printers.
          Als je er niet veel in wil investeren dan komt er ook maar brakke troep uit.

          Een goed scanner is behoorlijk duur.
          Dat is nooit anders geweest.

          Idem bij camera´s of ander dingen die je wil kopen.
          Goed en goedkoop passen niet in 1 zin.

          Comment


          • #6
            Re: Foto en negatief scanner

            Voor foto's heb ik een niet te dure Epson flatbed.
            Voor dia en negatief een Nikon Coolscan 500ED met SF21 feeder. De ICE functie (krasjes en stof) is behoorlijk spectaculair te noemen. Dat is wel tamelijk duur ja, maar ik heb de hele reeks technieken doorlopen van foto van scherm, tubus, flatbed, ... het was het enige wat écht goed was. De bottleneck is de korrel van de emulsie. Eén ding : op Zw-Wi werkt de ICE niet en verschillende diktes van kadertjes dooreen gaat ook niet. Maar goed, ik moet die kadertjes toch uit de laders halen om in de feeder te plaatsen.

            Comment


            • #7
              Re: Foto en negatief scanner

              Oorspronkelijk geplaatst door cuco Bekijk bericht
              Die foto's zou ik zeker fotograferen en niet scannen.
              Een goede macrolens kan wonderen doen voor beiden. Het negatief via een kleurneutraal lichtbakje oplichten (of met een standaard aanpassing van de witbalans corrigeren) en daarna via software van negatief in gewoon transformeren. Dit is ook ideaal om dia's te digitaliseren. Ik deed er meer dan 1000 en dat verliep veel vlotter dan via een scanner.

              Groetjes en veel moed, want het is en blijft een groot werk, maar het maakt je collectie future proof.

              Groeten,
              Riho.
              Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
              Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

              Comment


              • #8
                Re: Foto en negatief scanner

                EPSON V600 flatbed scanner heb je voor rond de 320€ en geeft zeer goede resultaten voor foto en goede resultaten voor negatief.
                Stof is meestal het grootste probleem met negatief + een juiste kleurreproductie. De Epson is op beide punten zeer goed, gebruikt een additionele infrarood scan (ICE) om stof te verwijderen (verlengt wel de scantijd) en is zeer goed in het automatisch bepalen van de kleur met de bijgeleverde EPSON software, veel beter dan andere scan software. Houders voor negatief, dia en mid-formaat film word meegeleverd.
                Last edited by polartha; 14 maart 2023, 08:12.
                www.polartha.com

                Comment


                • #9
                  Re: Foto en negatief scanner

                  Ik heb ook de Epson V600 flatbedscanner en is zoals Polartha zegt ook mijn ervaring.
                  ___________________________________
                  JeanP BDO742BE Nikon D700 en D3X+ Nikkor en Sigma lenzen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto en negatief scanner

                    Hallo iedereen,

                    Bedankt allen voor jullie feedback, ik had ook al de Epson Perfection V600 opgemerkt, en ik lees hier dat de ervaring ermee vrij positief is gezien de prijs/kwaliteit, dus ik denk dat ik zal overgaan tot de aankoop hiervan

                    Nogmaals bedankt iedereen voor de hulp,
                    Lobelvin

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto en negatief scanner

                      Van een combinatie filmscanner en Flatbed moet je niet te hoge verwachtingen hebben. Ik heb er een van Canon maar de negatiefscanner gebruik ik nooit. Beter is je films professioneel te laten digitaliseren, voor de kosten van een goede hoge resolutie filmscanner (1600 euro) kan je heel wat negatieven van welk formaat dan ook laten digitaliseren. Vergeet de tijd niet van het goed zelf scannen: daar kun je maanden mee bezig zijn. Zo had ik een 90 jarige natuurfotograaf geholpen met het installeren en opstarten van zijn peperdure Nikonscanner, hij had tienduizenden natuur dia’s die hij voor het nageslacht wou behouden en hij is er twee jaar mee bezig geweest. Slimmer is een selectie te maken van je beste foto's en die professioneel laten digitaliseren. Een bedrijf waar ik klant ben voor mijn 8mm; 16mm cine films digitaliseert alles wat er maar de digitaliseren is: www.trigger.nl
                      Last edited by Binnenuit; 29 maart 2023, 13:00.

                      Comment

                      Working...
                      X