Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitser voor macro, welke?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitser voor macro, welke?

    Hallo,
    Ik zou mij een flits willen kopen maar twijfel welke.
    Ik zou ze willen gebruiken op mijn Canon 40D samen met de Sigma 150mm F2.8 EX DG HSM.
    Men heeft mij al meermaals verteld dat ik met deze 150mm evengoed een vaste flitser zou kunnen gebruiken met een diffuser vb. de Canon Speedlite 580EX II of de Canon Speedlite 430EX.
    Of zou ik mij de ringflitser Canon MR-14EX Macro Ring Lite aanschaffen maar gaat die dan weer op de Sigmalens of moet ik bij Sigma blijven en de ringflits Sigma Flash Macro EM 140 DG EO-ETTL kopen.
    Als ik bij de vaste flitsers blijf heb ik natuurlijk ook een flits die ik kan gebruiken bij gewoon gebruik.
    Sorry het is een hele boterham maar ik tracht mijn gedachten neer te schrijven.
    Alvast van harte dank voor de reacties.
    Rob
    Groetjes Rob

  • #2
    Re: Flitser voor macro, welke?

    macro filtsers moet je niet vergelijken met een 580 van canon, zijn 2 totaal verschillende doelen
    Canon 10D | 28mm f/2.8 | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.8 | 70-200 L f/2.8 USM | 35-350 L f/3.5-5.6 USM |
    Sigma 17-35 EX f/2.8-3.5 | 24-70 F/2.8 EX DG Macro

    Comment


    • #3
      Re: Flitser voor macro, welke?

      Heb juist even mijn 580 getest met een 100 mm macro.Kop naar beneden geneigd,flitshoek 24 mm.Op minimale scherpstelafstand,vrij homogene belichting van een blad vol tekst.Bij macro meestal centraal gedeelte van beeld belangrijk.Belichting met diffusor zou dus nog beter moeten zijn.
      Macroflitsen geven wel een hardere belichting.Ik gebruik bij een macrolight in combinatie met een MP-E 65.Met een 580 kom je niet ver hiermee.
      Zeker eens flitsverzachter lezen van Rupselkopke op de openingspagina van BD.
      Ik denk dat je met een 150 mm voldoende werkafstand hebt,om met een 580 te werken,een flits waarmee je buiten macro ook nog andere zaken kunt doen.
      Een typische macroflits heeft wel een eerder beperkt werkterrein,maar voor echte macro,vergroting meer dan 1x,bijna noodzakelijk.

      Comment


      • #4
        Re: Flitser voor macro, welke?

        De beste flits voor een 150mm macro heeft 3 poten .

        Comment


        • #5
          Re: Flitser voor macro, welke?

          Ik heb een Sigma-ringflitser gehad, om te gebruiken op de Sigma 150mm macro. Maar in de meeste gevallen kan je eigenlijk net zo goed een 580EX (of 430EX) gebruiken met een omnibounce. Zelfs met de ingebouwde flitser van de 20D heb ik een aantal foto's gemaakt van beestjes (dan moet de zonnekap er wel af).

          Die Sigma-flitser heb ik verkocht, omdat die een heel jaar in de kast gelegen had.

          Als je echt heel veel vergroting wil, dan zal je niet zonder een echte ringflitser (of een ander systeem) kunnen, voor de wat grotere beestjes kom je toe met een gewone flitser, liefst met een omnibounce of iets dergelijks. Die flitser kan je dan ook nog voor andere foto's gebruiken, een ringflitser kan je voor niet veel anders gebruiken dan macro.

          Maar de meeste foto's van vlinders, libellen en andere kleine beestjes heb ik zonder flits gemaakt, ik probeer zoveel mogelijk te werken met het aanwezige licht.

          Probeer dus eerst een 430EX of 580EX (of een alternatief), die kan je voor meer soorten fotografie gebruiken. Als je daarmee altijd schaduwen in de foto's krijgt, dan pas heb je een echte macroflitser nodig.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Flitser voor macro, welke?

            Iemand enige ervaring met deze?

            Heeft deze echt voordeel ten opzichte van een ringflits?
            www.indetailfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Flitser voor macro, welke?

              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
              Iemand enige ervaring met deze?

              Heeft deze echt voordeel ten opzichte van een ringflits?
              Ik denk dat die Canon Twin Lite een van de beste macroflitsers is, maar de vraag is of je die wel echt nodig hebt op een Sigma 150mm f2,8 macro.
              Het is allemaal afhankelijk van het soort macro's dat je maakt.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Flitser voor macro, welke?

                Deze MT 24 is ongetwijfeld een goede flitser.Orientatie van de flitslampen is onbeperkt,lichtintensiteit idem.De 14 heeft dezelfde mogelijkheden,maar de flitskoppen zijn halfcirkelvormige lampen en niet orienteerbaar.Nadelen van deze 24 in mijn ogen:alles lijkt wat breekbaar:bevestiging van flitskoppen,klikkende plastieken bevestigingen,maar het grootste nadeel vind ik dat de totale breedte ongeveer 23 cm is.Dat wil zeggen als je buiten tussen de struikjes werkt,je al snel tegen het één of andere takje stoot,en als je een spinnetje wilt fotograferen,is dit weg.De 14 heeft zowat hetzelfde concept als mijn oude ML 3,en een totale breedte van ongeveer 10.5 cm,en dat maakt een verschil uit tussen de takjes.
                De verschillende orientatie mogelijkheden van de 24 kun je buiten,bij insecten practisch niet uittesten,tenzij het beest bijna dood is,bij studiowerk bij niet bewegende onderwerpen,uiteraard wel.
                Even m'n macrolight ML-3,op mijn MP-E geplaatst op maximale vergroting:5x,en de belichting van het onderwerp is van hoek tot hoek perfect.Dus zonder naar binnen geroteerde flitskoppen zoals op de 24,dus zuiver ringflits.Concluderend:Voor veldwerk zou ik eerder voor een MR 14 gaan,wil je prof. gaan:MT 24.
                N.B:Ik heb deze MT 24 gekocht in een set met een MP-E 65,maar voor mijzelf opteerde ik eerder voor een MR 14.

                Comment

                Working...
                X