Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsen los van Body met SB600 NIKON

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitsen los van Body met SB600 NIKON

    Omdat ik in de andere topics het bos door de bomen niet meer zie inzake hulpstukjes, verloopstukjes, statieven, bounce systemen enz... zou ik graag even duidelijkheid hebben over het volgende:

    Ik heb een Nikon D70s.

    Als ik een SB600 koop, kan ik dan ook de flits van de body halen en ergens anders neerzetten zodat die uit een andere hoek flitst, zonder dat ik daarvoor nog andere zaken moet kopen.
    Of is die draadloze communicatie niet mogelijk?

    Kan de ingebouwde flits dan ook afgaan, en is er ook een optie om deze niet te laten afgaan en enkel de SB600.


    Of is dit allemaal enkel mogelijk met een SB800?
    http://www.openminded92.be
    Kodak Easyshare DX7590

  • #2
    Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

    De SB 600 kan je laten afgaan op afstand, maar daarvoor is wel de ingebouwde flitser van de D70 nodig deze dient dan als master.

    Comment


    • #3
      Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

      De D70s heeft een commander functie, waardoor je de SB600 op afstand kunt aansturen. Het is de ingebouwde flits van de D70 die het benodigde signaal uitstuurt naar de SB600.
      Je hebt hiervoor dus geen SB800 nodig.

      Ik doe hetzelfde met mijn D200 en een SB600.

      Groetjes, Wim
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

      Comment


      • #4
        Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

        En is het dan een infrarood signaal of iets dergelijks (ik vermoed van niet) of eerder de lichtflits zelf die als trigger dient voor de SB600? Hoe werkt dat dan als er al wel wat omgevingslicht is, pikt die dan het signaal wel op?

        Ben nogal sceptisch, of kom mss zo over. Ik wil gewoon zeker zijn.

        En hiervoor heb ik niks anders nodig dan de Nikon D70s en een SB600...
        http://www.openminded92.be
        Kodak Easyshare DX7590

        Comment


        • #5
          Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

          Jep, is infrarood (toch 'n deel van 't licht uit de on-camera flash). Plak dat rode plastiekje op je sb-600 af en je mag 't vergeten. Ook niet verder dan enkele meters. Zoals ook in de handleiding staat: de flitser moet in de "line of sight" staan van de camera, ze moeten elkaar dus kunnen "zien".
          Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
          MySite - All your base are belong to us - What you say

          Comment


          • #6
            Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

            Ach zo.

            Maar ik veronderstel dat het bij de SB800 nét zo is. Ik dacht dat de SB600 niet los van de camera kon functioneren, maar ik veronderstel dat die draadloze functie die bij de SB800 er dikwijls in winkels op het kaartje bijstaat, gaat over het aansturen van andere flitsers. Doordat dat enkel bij de SB800 stond, dacht ik dat de SB600 dat niet kon. Los flitsen dus.
            http://www.openminded92.be
            Kodak Easyshare DX7590

            Comment


            • #7
              Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

              Zowel de SB600 als de SB800 kunnen als receiver dienen. Enkel de SB800 kan als commander gebruikt worden. Maar de ingebouwde flitsers van de D70 en de D200 (en vermoedelijk ook D80?) kunnen dus ook als commandor gebruikt worden.

              Het trigger signaal zit in de lichtflits zelf (alleszins bij gebruik van ingebouwde flits) en is dus niet infrarood.

              Groetjes, Wim
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

                Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
                J Plak dat rode plastiekje op je sb-600 af en je mag 't vergeten. Ook niet verder dan enkele meters.
                Je hebt een speciaal IR doorlaat filter van Nikon om het zichtbare licht van je Flitser te blokkeren, kan soms verstorend werken(zeker bij een D200 waar je pop-up uit kan zetten en dan flits die toch voor een trigger op de foto), en dan werkt het gewoon nog steeds, bij een keer over 6m op de grond staand en oogje van de 600 aan de verkeerde kant. De SU 800 werkt ook alleen met IR. Gewoon eens naar een fotohandel gaan en vragen of ze het kunnen demonstreren.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                  Het trigger signaal zit in de lichtflits zelf (alleszins bij gebruik van ingebouwde flits) en is dus niet infrarood.
                  Het werkt via de IR in het flitslicht. In de Nikon accesoiresfolder staat een goede omschrijving van de werking en hoe alle pre-flashes verlopen eerst de commander, dan voor iedere flists een pre-flash voor de lichtmeting(achter elkaar) en dan pas de flits.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

                    Je kan bij Nikon zelfs een "afdekplaatje" voor je ingebouwde flitser kopen, die er dan voor hangt en enkel 't IR door laat (zodat het minder storend is). Er staat er hier eentje in 't aangeboden forum.
                    Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
                    MySite - All your base are belong to us - What you say

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

                      Ik volg met belangstelling dit topic omdat ik een D50 heb en een SB600. Dus ik vraag mij nu af of ik ook met mijn D50 hetzelfde kan bereiken als Openminded met zijn D70S. En zo ja hoe moet ik dan de flits instellen om dat te bereiken. Uit de uitleg in het instructieboekje raak ik er niet wijs uit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

                        Oorspronkelijk geplaatst door roblan Bekijk bericht
                        Ik volg met belangstelling dit topic omdat ik een D50 heb en een SB600. Dus ik vraag mij nu af of ik ook met mijn D50 hetzelfde kan bereiken als Openminded met zijn D70S. En zo ja hoe moet ik dan de flits instellen om dat te bereiken. Uit de uitleg in het instructieboekje raak ik er niet wijs uit.
                        Op een D50 kan het niet, dan heb je een SU800 of een SB800 nodig om de flitsers aan te sturen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitsen los van Body met SB600 NIKON

                          Dank je voor het snelle antwoord. Weeral een reden om te sparen voor een D8O misschien en om moeder de vrouw te overtuigen .

                          Comment

                          Working...
                          X