Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Filter's combineren voor 3 lenzen met ringen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Filter's combineren voor 3 lenzen met ringen?

    Goede middag,

    Ik heb voor 3 lenzen een UV, CPL, ND GRAD filter nodig, dus 9 filters in totaal.
    De afmetingen zijn 58mm 67mm 77mm.

    Wat zouden jullie doen, 3x 77mm kopen met "step down ringen" of "tube adaptors", zodat ze op de kleinere lenzen ook passen en ik er maar 3 moet kopen of is dit niet mogelijk?
    Of 9 afzonderlijke direct passend op de lensafmetingen?

    Is een groot prijsverschil, daar je voor een beetje deftige filters al snel €25-€30 minimum betaalt.
    Had de voorkeur naar HOYA PRO 1 SUPER HMC (redelijk betaalbaar) maar eerst nog even kijken als die in 77mm bestaan.

    Thanks 4 interesting answers!
    Innovator
    Last edited by Innovator; 6 april 2008, 16:00.

  • #2
    Re: Filter's combineren voor 3 lenzen met ringen?

    Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
    Goede middag,

    Ik heb voor 3 lenzen een UV, CPL, ND GRAD filter nodig, dus 6 filters in totaal.
    De afmetingen zijn 58mm 67mm 77mm.


    Of 6 afzonderlijke direct passend op de lensafmetingen?
    Bij mijne combinatieleer staat nog steeds dat 3 filters op 3 verschillende afmetingen 9 mogelijkheden geeft ipv 6

    Hoe verklaar je de 6 filter

    Hubert
    Hubert

    Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Filter's combineren voor 3 lenzen met ringen?

      K'wist dat Hubert eerst ging antwoorden, daarom speciaal gezet 'thanks 4 interesting answers' maar den Hubert weer niet gelezen...
      Beter een rechtstreeks antwoord ipv uw gewoonlijke eerste commentaar met wat rond de pot te draaien, dit om de forum-commentaren te beperken

      3x 77mm filters met step back naar 67mm & 58mm zodat ze op 2 kleinere lenzen kunnen gezet worden, is dit mogelijk of teveel mm verschil?
      Wat gebruiken jullie, step back ringen, tube adaptors ? Of kopen jullie voor elke lens afzonderlijke filters???
      Vroeger ooit nog eens een tube adaptor gehad, maar weet niet of de mm's van die filters onbeperkt kunnen verkleind worden met ringen of tube adaptors.

      Kheb het sneller zelf opgelost dan op Hubert te wachten, hopelijk neemt ie sneller fotos dan dat ie accurate antwoorden geeft

      77 to 67mm http://cgi.benl.ebay.be/77mm-to-67mm...QQcmdZViewItem

      77 to 58mm http://cgi.benl.ebay.be/77mm-to-58mm...sid=p1638.m122
      Last edited by Innovator; 6 april 2008, 16:05.

      Comment


      • #4
        Re: Filter's combineren voor 3 lenzen met ringen?

        Een stepdown van 77-67 is geen probleem en het werkt prima. Ik weet niet of er stepdown ringen zijn van 77-58 zijn.
        Deze manier van werken zou ik enkel gebruiken voor een Polar filter omdat je dan de zonnekap niet gebruikt.

        Een UV filter zou ik in de correct filtermaat kopen omdat je deze waarschijnlijk als bescherming wil gebruiken.

        Koop geen ronde Graduele ND filters, ze zijn bijna onbruikbaar. Als je dit soort filters wil gebruiken, koop dat rechthoekige zodat je de horizon kan verschuiven naar gelang het nodig is. Hiervoor heb je dan wel speciale houder nodig.
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

        Comment


        • #5
          Re: Filter's combineren voor 3 lenzen met ringen?

          Oorspronkelijk geplaatst door Innovator Bekijk bericht
          K'wist dat Hubert eerst ging antwoorden, daarom speciaal gezet 'thanks 4 interesting answers' maar den Hubert weer niet gelezen...
          Beter een rechtstreeks antwoord ipv uw gewoonlijke eerste commentaar met wat rond de pot te draaien, dit om de forum-commentaren te beperken
          Ik wacht nog steeds op een verklaring van de 6 filters ipv van zelf rond de pot te draaien.
          Dat pas lijkt mij interessant om te weten.

          Hubert
          Hubert

          Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Filter's combineren voor 3 lenzen met ringen?

            Zelf heb ik ringen van 52mm naar 67mm en van 62mm naar 67mm. Ik heb een pollarizatie filter van 67mm die ik destijds gebruikte op al mijn lenzen.
            De meeste filters heb ik wel alleen in de 52mm versie gekocht daar ik ze ook op die lenzen alleen gebruikte.
            Als lensbeschermer gebruik je natuurlijk wel de juiste maat.
            Het ligt er natuurlijk ook veel aan welke lenzen je meestal tegerlijkertijd gebruikt, want telkens ringen en filters schroeven lijkt me ook niet zo plezant.

            Groeten Sus.
            D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

            Comment


            • #7
              Re: Filter's combineren voor 3 lenzen met ringen?

              Beste Innovator,

              Ik zie dat je ondertussen de 6 in 9 hebt veranderd.
              Je moet er niet teveel achter zoeken. Nu weet ik dat het een zet- of rekenfout was.

              Ik begon me echt af te vragen of er toch een reden kon zijn om tot 6 combinaties te geraken.

              Bij verder uitzoeken zou je er echter met 5 filters uit kunnen komen.
              De UV filters hebben op digitaal geen zin als filter, enkel als bescherming en de bedoeling is dan dat ze permanent op zullen zitten. Ze hebben ook best de diameter van de lens, anders moet je nieuwe afschermdeksels kopen.(Dat stukje plastiek kost altijd veel te duur voor wat het is)
              Dan schieten er de 2 andere filters over, die eventueel met 1 en/of 2 stepupringen zou kunnen gebruiken als je de grootste diameter neemt.
              Let echter wel op dat hoe groter de diameter, de prijzen bijna exponentieel zullen stijgen.
              De combinatie grote filters met de stepupringen zou wel eens in dezelfde orde kunnen zijn als de prijzen van individuele filters.

              Hubert
              Hubert

              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

              Comment

              Working...
              X