Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Film aankopen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Film aankopen

    Ik ben een tijdje geleden beginnen te experimenteren met analoge fotografie. Een collega uit de us komt een van de volgende weken naar belgie, en ik wou hem een levering film van BHPhoto laten meebrengen. Mits ik nieuw ben met film geraak ik een beetje verdwaalt in het overaaanbod van de website.



    Ik was van zin een aantal goedkope rolletjes te nemen en dan een aantal duurdere om te testen en het verschil uit te zoeken. Het is vooral de ASA die de keuze bemoeilijkt. Aangezien ik meestal 's avonds fotografeer zou ik eerder neigen naar 400, maar waarom zou ik gaan voor 100, 200 of andere, en zijn er nog andere zaken waarop ik zeker moet letten?

  • #2
    Re: Film aankopen

    zwart-wit of kleur? kleinbeeld of medium formaat? Zelf ontwikkelen en afdrukken of niet?

    Tom
    De gustibus et coloribus non est disputandum
    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

    Comment


    • #3
      Re: Film aankopen

      Ik ga voor zwart wit en kleur, vooral interesse in 35mm, en ga het zelf ontwikkelen nog even zo laten.

      Ik ga wel een paar 120mm bestellen en een pakje voor Polaroid, maar de focus ligt bij 35mm.

      Comment


      • #4
        Re: Film aankopen

        400 asa gaat in veel gevallen de beste keuze zijn, geeft trouwens lang niet meer zoveel korrel als vroeger (hangt natuurlijk ook van de ontwikkelaar af)
        goedkope film? zeker geen slechte keuze. Voor kleur daar niet aan twijfelen, die geven over het algemeen wel goed. trouwens, hun goedkoopste is kodak. Kan je daar dan echt slecht mee zijn?
        zwart-wit, goedkoopste bij hun: Kentmere. Ik heb hem niet liggen en ook niet getest, ik heb gehoord dat hij neiging heeft tot korrel (zeker de 400 asa belicht als 400) maar is dat slecht? en bedoelen ze dan al korrel op een 10*15 afdrukje of zie je het pas echt op een 20*30 afdruk?
        Net duurder is dan de tri-x (temp out of stock) dan weet je al genoeg he oudere emulsie die het zeer goed doet in versch ontwikkelaars, eerder een film met en steile curve (zeggen ze, ik moet hem altijd iets langer ontwikkelen voor wat "pit") bij mij weinig korrel.
        Foma zou ook goede films hebben, maar ook, nooit zelf gehad
        Nog iets duurder: de T-max filmen, zeker weinig korrel (nieuwe emulsie met speciaal soort kristallen, geen echt aparte korrels meer) gaf bij mij goede maar achteraf gezien (na jaren ervaring) eerder fletse beelden (ik heb dan ook nooit echt de ontwikkeling aangepast en zat eigenlijk op een ontwikkelen van -1 stop te werken)
        De rollei RPX400 kan je hier en daar wel krijgen in de gewone fotozaak, ik betaal daar iets minder dan 5 euro voor 2 filmpjes. Da's de film die nu klaar steekt bij mij. Eerste rolletje daarvan gaat een van de volgende in de ontwikkelaar.
        Rolfilm. zelfde denkwijze als hierboven, alleen: grotere negatieven dus korrel speelt een veel mindere rol.
        Het is uitproberen en resultaten bijhouden. Weet ook: je keuze van ontwikkelaar speelt een rol, je afdruk papier en grootte ook. en natuurlijk je belichting niet vergeten
        Moet je nog iets meer weten? laat hier maar iets achter of PM maar.

        Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

        Comment


        • #5
          Re: Film aankopen

          Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
          ........ Weet ook: je keuze van ontwikkelaar speelt een rol, je afdruk papier en grootte ook. en natuurlijk je belichting niet vergeten
          Moet je nog iets meer weten? laat hier maar iets achter of PM maar.

          Tom
          Tom,
          Heb je ervaring met verschillende ontwikkelaars? Zelf gebruik ik D76 van Kodak, doch heb helemaal geen ervaring met andere producten.

          mvg,
          Herman
          Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

          Comment


          • #6
            Re: Film aankopen

            ik gebruikte de t-max voor de t-max films en nu gebruik ik de HC-110 voor al de rest. Buiten dat ik altijd wat extra ontwikkel voor meer pit werkt die hc110 goed voor mij. Ik zou graag de d76 ook eens uittesten en de id-11 ook. Ik heb hier nog een paar test filmpjes (dank u fotozaak) van rollei en maco staan en een fles rollei R3 film-ontwikkelaar maar: nog niet gebruikt.
            Ik werkte tot nu met de tri-x in hc110 en was daar zeer blij mee maar vond het allemaal duur worden. Dus: op zoek naar goedkopere filmpjes (zodat ik me niet schuldig moet voelen voor een aantal clicks meer) en nu dus de RPX400 aan het uitproberen, eerst in HC110 misschien later dan ook eens in die R3 ontw. Eens ik iets vind waar ik blij mee ben blijf ik daarbij. (maar hoe kan je dan een andere combinatie vinden die nog beter is )
            Afdrukken doe ik op Kentmere, adox of mijn restjes agfa papier. soms op bariet...
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

            Comment

            Working...
            X