Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

    Hoi,

    als ik studiofoto's maak met mijn Linkstar 300W set op een witte achtergrond, dan is het nooit mooi wit. Nu weet ik dat je dan de achtergrond moet overbelichten met een
    ( of meerdere ?) extra flitser(s).
    Ik heb gisteren wat geëxperimenteerd met 2 maal een 580EX. We hebben toen de 1e 580ex op de camera aangesloten om de studioset mee te triggeren en de 2e 580 aan te sturen.

    Nu zit ik er aan te denken om 1 of 2 extra flitsers aan te schaffen om zo de achtergrond goed te kunnen belichten.
    Ik zie een setje staan van 2 maal 150 Ws incl. softbox en statief voor nog geen 200 euro

    Wat is jullie advies

    is 1 flitser genoeg of misschien toch 2 ?
    Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
    http://marcelmol.smugmug.com/

  • #2
    Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

    Om de achtergrond mooi wit te krijgen dacht ik toch ook dat je 2 flitsers nodig hebt.DEZE is alvast met 2 flitsers gedaan.
    Last edited by Macroshopper; 19 januari 2009, 11:48.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

      Ik denk ook eerder 2 stuks om de achtergrond egaal wit te krijgen. Met eentje zal je denk ik eerder een verloop krijgen "van wit naar net iets minder wit, dus grijs"...
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

      Comment


      • #4
        Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
        Om de achtergrond mooi wit te krijgen dacht ik toch ook dat je 2 flitsers nodig hebt.DEZE is alvast met 2 flitsers gedaan.
        2 flitsers enkel voor de achtergrond? + 2 flitsers voor het model?
        Last edited by Rikkie; 19 januari 2009, 16:16. Reden: typevautje
        http://www.myricreaties.be

        Comment


        • #5
          Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

          Oorspronkelijk geplaatst door Rikkie Bekijk bericht
          2 flitsers enkel voor de achtergrond? + 2 flitsers voor het model?
          waarschijnlijk wel, optimaal zou hij ook nog een haarlichtje kunnen plaatsen = 3 voor model (totaal 5 flitsers) = geen uitzondering hoor
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

            Koop maar allemaal veel flitsers, dat drukt de prijs, ik hoop dat je ook nog plaats hebt om ze te zetten

            Heb je er ooit al eens aan gedacht om bij een lichtopstelling de verhoudingen tussen de verschillende flitsers te meten?
            Mits wat denkwerk en uitbalanceren van key en achtergrondlicht maak je zelfs van een 18% grijze achtergrond een perfect witte...
            Met alleen een setje 150Ws flitsers ga je dan natuurlijk wel wat f-stops in de opname kwijtspelen.


            G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

            Comment


            • #7
              Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

              Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
              Heb je er ooit al eens aan gedacht om bij een lichtopstelling de verhoudingen tussen de verschillende flitsers te meten?
              Met alleen een setje 150Ws flitsers ga je dan natuurlijk wel wat f-stops in de opname kwijtspelen.


              G
              Ik heb helaas (nog) geen flitsmeter. En dat 150 ws setje was mijn idee voor alleen de achtergrond he , ik heb al een 300Ws set
              Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
              http://marcelmol.smugmug.com/

              Comment


              • #8
                Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

                Oorspronkelijk geplaatst door pasjoo Bekijk bericht
                Ik heb helaas (nog) geen flitsmeter. En dat 150 ws setje was mijn idee voor alleen de achtergrond he , ik heb al een 300Ws set
                Het is de bedoeling dat je met uw flitsers die op de achtergrond staan de achtergrond overbelicht.
                Die moeten dus veel meer licht geven dan de flitsers waarmee je uw model belicht.
                Zeker als ze redelijk ver van de achtergrond staan ( omdat ze anders in beeld komen ).
                Dus uw flitsers die de achtergrond belichten moeten minstens even sterk zijn dan de flitsers die je gebuikt om uw model te belichten.
                Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

                Comment


                • #9
                  Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

                  Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                  Het is de bedoeling dat je met uw flitsers die op de achtergrond staan de achtergrond overbelicht.
                  Die moeten dus veel meer licht geven dan de flitsers waarmee je uw model belicht.
                  Zeker als ze redelijk ver van de achtergrond staan ( omdat ze anders in beeld komen ).
                  Dus uw flitsers die de achtergrond belichten moeten minstens even sterk zijn dan de flitsers die je gebuikt om uw model te belichten.
                  Ok, dus nog even doorspraren....

                  Of misschien de 300Ws set op de achtergrond zetten en de 150Ws set voor het model ?
                  Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
                  http://marcelmol.smugmug.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

                    als je een witte achtergrond hebt en een 300W op model en een 150W op de achtergrond dan zie ik ook mogelijke problemen opdoemen (zeker als je de 300w op volle kracht moet gebruiken)
                    300W op achtergrond en 150w op model zou volgens mij wel moeten werken.. zonder dat je 5 flitsers moet hebben.
                    Dan kan je de achtergrond 1 stop overbelichten tov het model. als je dan al een witte achtergrond hebt zou die echt wit moeten worden op foto.
                    We hebben verleden week nog studio fotoos gaan nemen op een zwarte achtergrond. En waren vergeten de achtergrond belichting aan te passen aan de rest van de flitsers, de achterste flitser stond op volle kracht. gevolg: mooi egaal bleek grijze achtergrond ;-)
                    Moet volgens mij wel te doen zijn met de 150 model - 300 achtergrond combinatie.
                    extra tip: een reflectiescherm (eventueel zelfs een stuk isomo) geeft meer dan genoeg reflectielicht en kan in sommige gevallen zelfs een tweede licht overbodig maken. Dan moet je natuurlijk wel een slaafje hebben om het scherm vast te houden of een statiefje maken.
                    De gustibus et coloribus non est disputandum
                    Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

                      Check eens deze link:



                      Een schitterende gratis tutorial in 5 delen over witte achtergronden.

                      In zijn (iets minder gratiese) OneLight DVD Workshop toont hij zelfs hoe hij met 1 licht tewerk gaat om een witte background te krijgen.

                      Succes ermee!
                      Lightroom 6/CC Ontmaskerd: 450 blz. Lightroom
                      Bestel het eBook of gedrukte boek nu via deze link.
                      GRATIS eBook 'Tien Tips voor Betere Reisfoto's'. Meer info hier.

                      Comment


                      • #12
                        Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

                        Je kan perfect een witte achtergrond krijgen met 2 flitsen! Je zet er 1 achter het model uit het zicht recht op de achtergrond zodat deze egaal wit is en natuurlijk minstens 1 stop overbelichten.
                        De 2de flits zet je op het model en je kan voor extra belichting zorgen met een reflectiescherm. Op deze manier kan je een perfecte Rembrandt belichting toepassen. Als je nog extra licht wilt langs de achterkant om de haarlijn te benadrukken kan je altijd werken met een 2de reflectiescherm.
                        Je kan heel veel tutorials hierover vinden op youtube.

                        Jakke
                        Canon en glas
                        www.jakke16.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

                          Persoonlijk kom ik toe met 3 flitsers: 2 op de achtergrond en 1 op het model. Dan nog een reflectiescherm (of 2 ) en klaar is kees.
                          Meer flitsers kan natuurlijk ook, maar is zeker niet nodig. Goede flitsmeter daarentegen...

                          Groetjes,
                          dvdb
                          Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

                            als ik jullie reacties bekijk kan ik misschien eerst beter een reflectiescherm en een flitsmeter aanschaffen ?
                            Canon EOS 1DX, Canon EOS 80D, Canon EF 85mm f/1.2L II,Canon EF 24-105mm f/4L IS, EF 70-200 f/2,8 IS L II L IS, speedlite 580 EX II, Canon EF 100 f/2,8 L IS
                            http://marcelmol.smugmug.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: extra flitser(s) voor (witte) achtergrond

                              reflectiescherm aanschaffen?? JA, als je je er mee wil bezig houden, ze zijn niet gratis (gelukkig ook niet echt duur) maar je kunt er best ook wel een statiefje voor kopen of maken.
                              een heel goedkoop en handig refelctiescherm is... ISOMO te koop in de brico, gamma en de betere doe het zelf zaak gaat er een kapot dan smijt je het weg... en die kan je klemmen aan een gewoon statief met een brede papierklem, ook altijd handig

                              Lichtmeter... Ja, heel heel heel makkelijk. En een basis lichtmeten is ook niet moeilijk
                              of een beetje meer tijd steken in het digitaal fotograferen, dan zie je ook wat het doet... en als je dan een laptop verbind met je toestel kan je je echt een goed beeld vormen van wat je gaat krijgen.

                              Succes!!!
                              Tom

                              ps: net nog gelezen, witte achtergrond wit houden?? flits achter model zetten (zoals iemand anders hier ook al zei) en minstens 1,5 stops over belichten, 2 stops is beter!
                              De gustibus et coloribus non est disputandum
                              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

                              Comment

                              Working...
                              X