Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extension tube

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extension tube

    Hallo,

    ik heb een vraagje. Ik ben beginnend fotograaf en ik heb zeer veel intresse in macrofotografie. Mijn vraag is : ik heb al verschillende keren bij macro foto's bij de efix EXTENSION TUBE zien staan. Wat is dat precies aub ?

    Mvg, dimitri
    You only have one life........ LIVE IT !!!

  • #2
    Re: Extension tube

    Dat is een tussenring of tussenbus, een stuk dat je tussen de camerabody en de lens zet, en waardoor je dichter bij het onderwerp kan scherpstellen.
    Zo'n tussenbus kan je voor elk objectief gebruiken, maar de extra vergroting die je daarmee krijgt is afhankelijk van de verhouding van de lengte van de tussenbus e, de lengte van het objectief. Met een breedhoek krijg je meer vergroting dan met een tele.

    Maar als je zo'n tussenbus gebruikt, dan kan je niet meer op oneindig scherpstellen. Het scherpstelbereik wordt dus beperkt, hetzelfde krijg je met voorzetlenzen.

    Een voordeel van een tussenbus is dat ze de scherpte van de lens niet nadelig beinvloed, omdat er geen glas in zo'n ring zit. Met voorzetlenzen wordt de kwaliteit meestal minder (minder scherpte, meer CA, minder contrast). Met de duurdere voorzetlenzen zijn die nadelen wel een stuk minder dan met de goedkope setjes.
    Voorzetlenzen moet je wel in de juiste maat kopen, een tussenring voor een bepaald merk (Canon, Nikon...) zal altijd passen op dat merk (alleen opletten met de Canon EF-S objectieven, het zou wel kunnen dat die er niet op passen).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Extension tube

      Comment


      • #4
        Re: Extension tube

        Thx !!!!
        You only have one life........ LIVE IT !!!

        Comment

        Working...
        X