Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Standaard expo disc vs expo cap

om de wit balance goed in te kunnen regelen overweeg ik de expo disc te kopen. Nu kom ik echter ook de expo cap tegen........
    Beide van dezelfde fabrikant en lijken het zelfde te doen alleen is het prijsverschil wel aanzienlijk.....
    Wie kan mij in duidelijke bewoordingen uitleggen welke ik zou moeten kiezen.
    Ik wil 'm gebruiken in allerlei situaties, niet voor een specifiek doel/onderwerp. Dus buiten met de groothoek maar ook bij gebruik in huis met macrofotografie, etc.

Wie kan mij helpen

Alvast bedankt!

Ed
    ---------------- Ik doe niet meer mee

Standaard Re: expo disc vs expo cap

Heb ook ooit overwogen om dergelijk accessoire aan te schaffen, maar is dit wel de moeite waard ? Ik vraag mij af of je wel altijd de moeite doet om dit te gebruiken op het veld.
    Is het dan niet beter van in RAW te werken, dan kan je nog alle kanten uit.

Groetjes,
    pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

Ik heb een 77mm expodisc gekocht, en ik moet zeggen dat het prima werkt, ga wel binnenkort nog een grijskaart bijkopen en eens vergelijken.

In Raw werken is een optie, maar dan ben je nog manueel bezig, de bedoeling is dat het snel en automatisch gaat met de expodisc.

Het is geen wondermiddel hé, en met een aardig prijskaartje moet ik toegeven, als je de kans hebt is een grijskaart een stuk goedkoper, maar soms kan je gewoon geen grijskaart gebruiken, dan snel de expodisc erop, foto'tje nemen, WB instellen en voortwerken.

Mark

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
    Heb ook ooit overwogen om dergelijk accessoire aan te schaffen, maar is dit wel de moeite waard ? Ik vraag mij af of je wel altijd de moeite doet om dit te gebruiken op het veld.
    Is het dan niet beter van in RAW te werken, dan kan je nog alle kanten uit.

Groetjes,
    pol.
    Voor mij toch wel de moeite waard. Hoe minder ik achter de PC hoef te doen aan een foto hoe liever mij dat is.

Maar nu terug naar mij vraag:

Expodisc vs Expocap..........

Ed
    ---------------- Ik doe niet meer mee

Je kan evengoed een filter voor je lens zetten met daartussen een rond uitgesneden melitazak papier ervoor.
    Heb dit ooit gelezen op één of andere site, maar weet niet meer waar.

Groetjes,
    Pol.
    Leeft en LAAT LEVEN !

6. Wink Re: expo disc vs expo cap

Dit is wat ik ergens anders heb gevonden:The expocap is a lower end version of the disc

(comparisons from expoimaging)

Expo Cap:
    Post Production Color Balance with RAW Image Files
    Produces Great Color on JPEG Image Files
    Easy Dust Identification
    Warmed Image File
    Functions as a Lens Cap

Expo Disc:
    Neutral (+/-2%)
    18% Light Transmission
    Set and Check Exposure (Middle Zone V)
    Better in Mixed Light
    Post Production Color Balance with RAW Image Files
    Produces Great Color on JPEG Image Files
    Easy Dust Identification
    Lanyard Strap Attached
    Exposure and Printing Tool for Film

En wat betreft de koffiefilter werkt ook maar niet nauwkeurig, het ligt eraan wat je wil natuurlijk.
    Dit is ook het verschil tussen de cap en de disk.

GR Jos
    Laatst gewijzigd door j.lipsch; 9 januari 2010 om 17:36 Reden: aanvulling.

En ben je 2 jaar naar dit antwoord aan het zoeken geweest?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Ik vind de expodisc een nuttig ding, al moet ik zeggen dat ik er niet altijd aan denk om het mee te nemen. Ik heb ook nog ergens een grijskaart liggen, ga eens de vergelijking doen.

9. Standaard Re: expo disc vs expo cap

nee Janssen!, maar ik was informatie aan het verzamelen en kwam dit tegen misschien hebben andere mensen er wat aan voor de toekomst.

Zet je objectief op mf ....houd een velletje wit papier tegen het front van je objectief. Richt hierna je camera naar de hoofd lichtbron en neem een foto....laad deze foto om de handmatige witbalans in te stellen. Je bent klaar en uw centjes zitten nog allemaal in je geldbeugel. Zo'n kapje of expodisk zijn niet meer dan een kleurneutraal stukje semi-transparante kunstof waarvoor je heel wat moet betalen. Een velletje A4 past direct voor al je objectieven ook....je hebt geen verloopringen nodig, je moet helemaal niks opschroeven enz.
    Laatst gewijzigd door RUPSELKOPKE; 9 januari 2010 om 21:22
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Regels voor berichten