Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

    Hallo,

    Wou het eerst in het sticky topic over tassen zetten, maar ik denk dat het hier specifieker over model gaat, mijn excuses indien een nieuw topic niet nodig is, mods...

    Ik ben op zoek naar een iets grotere cameratas nu ik al drie lenzen heb die ik regelmatig zou willen meenemen. De hele rimram zou bestaan uit Canon 600D met kitlens, de EF 50 mm f/1.8 en de EF-S 10-22 mm inclusief hun zonnekappen, een afstandsbediening en een NiSi ND10 filter voor de 10-22, sd-kaartjes, blaaspeer, extra batterij. Ruimte voor een lensje meer is geen overbodige luxe.

    Nu, op zich heb ik wel wat modellen in mijn hoofd (LowePro Slingshot 302 AW en de LowePro Fastpack 200 bijvoorbeeld), maar ik ben er niet echt uit welk TYPE tas het interessantste is.

    Een slingbag lijkt me heel handig als je rondtrekt, door de stad of in the countryside, zodat je niet altijd de tas moet afnemen, op de grond (en in de modder, op vuile vloer etc) zetten en beginnen zoeken naar je spullen. Het lijkt me er echter op dat een rugtas wat beter op je rug hangt en minder belastend is voor je rug en schouders en niet zo begint rond te zwieren als je eens ergens opklimt of onderdoor moet.

    Voor iemand die nogal snel de natuur intrekt of in de stad wil gaan fotograferen, wat raden jullie aan van type tas? Eigen ervaringen met gebruiksgemak en ergonomie (ik moet een beetje op mijn rug letten na een hernia een 8-tal jaren geleden)?

    Alvast bedankt en voor iedereen prettige feestdagen!

    IZ.
    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

    Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

  • #2
    Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

    Ik dacht ook telkens dat een slingbag veel handiger was om snel aan je materiaal te geraken, maar na een jaartje ben ik er toch wel uit: mijn Lowepro slingshot 100 AW zit echt niet goed...
    Ook wat je daar zegt ivm rondzwieren als je ergens opklimt of onderdoor moet: hoe dan je slingshot maar goed vast!

    Nu ben ik aan het sparen voor een Lowepro Photo sport 200 AW, daar kan je opzij ook nog aan je fotomateriaal, dus op zich is het niet eens zo heel veel verschil met een slingshot, en hopelijk zit die wel veel beter.
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

    Comment


    • #3
      Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

      Kijk ook eens naar de Kata 3N1 serie. Voordelen van de rugzak wegens 2 schouderriemen maar ook te gebruiken als slingbag.
      Ik had de Lowepro Slingshot maar ben nu overgestapt naar de Kata en die zit beter.

      Voor 'in het veld' heb ik tegenwoordig een 'gewoon' heuptasje (Wallaby van Jack Wolfskin) wel met een extra laag foam als voering. camera aan de draagriem en in de tas 2 extra objectieven (waaronder een 55-300mm) afstandbediening, filters, e.d.
      Last edited by FilMar; 31 december 2013, 14:32.
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

      Comment


      • #4
        Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

        Heb een tijd een slingshot geprobeerd om dezelfde reden: niet moeten op grond zetten, schuift niet van je schouder en meer op je rug dragen. Maar dat viel voor mij tegen: die hangt steeds over dezelfde schouder en als je die onder je arm doortrekt ben je tegelijk ook half uitgekleed. Ook steeds vrees dat er iets uit zou vallen als ik meer dan het middenste compartiment opendeed. Belast je shouder evenveel als een schoudertas zonder dat je die eens aan de andere schouder kan hangen. Een rugzak draagt inderdaad gemakkelijker gedurende een lange tijd maar als je iets moet hebben zit je telkens met uitdoen-neerzetten-spullen nemen-terug aandoen want je kan die niet overal zomaar laten staan als je foto's neemt.

        Ben terug naar een schoudertas gegaan. Kan je ook iets uithalen zonder op grond te zetten, kan niets uitvallen en als de riem lang genoeg is kan die ook over je hoofd zoals een slingshot. Had vroeger een Lowepro die naast een schouderband ook een heupgordel had. Dat droeg ook heel comfortabel.

        Comment


        • #5
          Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

          Zoals de meeste onder ons heb ik inmiddels aardig assortiment tassen.

          Een Lowepro slingshot heeft meestal wel een riempje waarmee je de tas kruislings kunt vastzetten. Prima om mee te klauteren. Door het "slingeren" over de schouder is het materiaal van de schouderband wel erg aan slijtage onderhevig. Ik heb deze al diverse malen moeten repareren. Daarentegen vind ik de slingbackfunctie van mijn Kata weer niet echt handig terwijl de rugzak erg prettig te dragen is. Een schoudertas is plezierig onopvallend maar voor een lange wandeling onevenredig zwaar te dragen, ook met verbrede schouderband
          Last edited by olivetti; 31 december 2013, 16:20.
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

            Ik heb ook een Slingshot 202AW.
            Voordeel:
            - Niet op de grond hoeven zetten om bij je spullen te komen.
            - Met behulp van het extra riempje schommelt de tas niet tijdens het lopen.

            Nadeel:
            - belastend voor 1 schouder.
            - Goed om denken dat je de zijsluiting weer dicht doet.

            Ik ben er nog niet uit wat een volgende aanschaf zou gaan worden. Alle 3 types hebben hun voor- en nadelen.
            Website: cameraobschuura.nl
            Twitter: @CameraObSchuura
            FaceBook: Cameraobschuura

            Comment


            • #7
              Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

              Ik gebruik een flipside 300.
              Dat is een rugtas met 2 schouderriemen, maar ook nog een riem voor rond je middel.
              De tas gaan langs de achterzijde open, dus niemand kan je tas openmaken als hij aan je rug hangt.
              Je kan dmv dat middelriempje naar voren draaien zodat hij eigenlijk voor je hangt als een tabletje en je kan hem zo open maken en aan je materiaal.
              In mijn 300 is plaats genoeg voor mijn D7100 met een standaardzoom erop, een tamron 70-300, een 50 mm 1.8 en een externe flitser.
              Ook zijn er vakjes voorzien waar je batterijen, kaartjes en ander klein materiaal in kwijt kan.

              Ik ben zeer tevreden van die tas en ze gaat bijna overal mee naartoe.
              Groetjes,
              Dominic

              Comment


              • #8
                Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

                Alvast bedankt voor alle inbreng! Die slijtage van zo'n slingbag had ik ook al aan gedacht, niet alleen voor de bag maar ook voor je jas ter hoogte van je schouder...

                Ik ga toch nog even nadenken over slingbag vs. rugzak. De slingbag heeft nog steeds voorkeur wegens het gemak van niet te moeten afnemen, waarschijnlijk zal het zo'n oplossing worden van "nu slingbag kopen en na een half jaartje een andere". Wel eens naar die Kata's kijken ook dan, van merken had ik helemaal geen benul wat beter is en wat slechter...

                Het is een beetje zoals met muziekgear deze hobby, het GAS-principe he... (niet Gemeentelijke Administratieve Sanctie, maar Gear Acquisition Syndrome )

                IZ.
                For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                Comment


                • #9
                  Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

                  Ik heb ook al een heel museum aan tassen maar de afgelopen weken toch rond gekeken naar een slingbag.
                  De slingbag lijkt mij door de belasting op een schouder geen goed alternatief voor een rugzak tijdens lange wandelingen.
                  Ik denk dat de belasting voor rug en nek van een slingbag minder is als bij een schoudertas. Mijn schoudertas gebruik ik alleen wanneer ik naar een vaste lokatie ga en niet tijdens lange wandelingen.
                  Dus ik houd het bij mijn huidige arsenaal aan tassen.

                  PS. Jammer dat u dit topic niet in http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ic-436852.html geplaatst heeft.
                  Last edited by Eenbes; 2 januari 2014, 11:25.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                    PS. Jammer dat u dit topic niet in http://forum.belgiumdigital.com/f36/...ic-436852.html geplaatst heeft.
                    Ja, ik twijfelde nog, maar omdat het niet enkel gaat om 'welke is een goede tas?' maar eerder om de vraag, 'wat vinden jullie het beste werken van type tas' heb ik besloten om er een apart topic van te maken.
                    Als de moderators beslissen om de topics samen te voegen of dit te verwijderen leg ik me daar zonder morren bij neer

                    IZ.
                    For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                    Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
                      ... Ik ga toch nog even nadenken over slingbag vs. rugzak. De slingbag heeft nog steeds voorkeur wegens het gemak van niet te moeten afnemen...
                      Niet alle rugzakken hoef je neer te zetten om aan je gear te komen hoor, de Lowepro Photo Sport is een rugzak, met een ritssluiting aan de zijkant, dus hoef je maar 1 riem uit te doen en hem als een slingbag onder je schouder te zwieren, en kan je er ook aan

                      Wat dat GAS betreft, eindelijk heb ik een term die mijn manier van hobby's beoefenen beschrijft
                      NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
                      https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

                        Hi,

                        ik werk al een tijd met een Lowepro rugzak,
                        maar heb recentelijk een Street & Field-set aangeschaft.

                        Nadeel (vind ik) is dat je er uitziet als een soort Indiana Jones/pro-fotograaf,
                        maar het werkt allemaal erg prettig!

                        Greetz, Peter
                        Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

                          In den beginne was ik zeer tevreden over mijn slingshot, toen had ik slechts 1 lens+1 toestel. Daar kwam snel materiaal bij en al even snel was ik ontevreden over de slingshot: pijn aan de schouder. Zo'n maandje geleden de lowepro flipside 400 aw gekocht waarover ik zeer tevreden ben. Je hoeft je rugzak niet op de grond te zetten om aan je materiaal te kunnen zie filmpje http://www.youtube.com/watch?v=zLFT8q15pf4

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                            Niet alle rugzakken hoef je neer te zetten om aan je gear te komen hoor, de Lowepro Photo Sport is een rugzak, met een ritssluiting aan de zijkant, dus hoef je maar 1 riem uit te doen en hem als een slingbag onder je schouder te zwieren, en kan je er ook aan
                            Goed om te weten, het maakt de keuze er niet sneller en makkelijker op, maar wél interessanter!

                            Wat dat GAS betreft, eindelijk heb ik een term die mijn manier van hobby's beoefenen beschrijft
                            Ik zeg niet dat wij homerecorders de term hebben uitgevonden, maar we hebben er wél vaak last van, en ik begin te voelen dat dat bij fotografie net van 't zelfde is!

                            IZ.
                            For Greater Good - Ambient Music for the Masses

                            Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ervaring slingbag vs. rugtas vs. schoudertas?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Izzy HaveMercy Bekijk bericht
                              Het is een beetje zoals met muziekgear deze hobby, het GAS-principe he... (niet Gemeentelijke Administratieve Sanctie, maar Gear Acquisition Syndrome )

                              IZ.
                              Hi,

                              thanx voor de diagnose (GAS),
                              weet ik eindelijk waar ik aan lijd...

                              Greetz, Peter
                              Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

                              Comment

                              Working...
                              X