Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

elektor zelfbouw ringflash

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • elektor zelfbouw ringflash

    Voor wie het interesseert:

    Dit lijkt me geen projectje waar een beginner mee wil beginnen - maar voor wie een ringflash te duur is, kan zelf beginnen bouwen ('t is in SMD te doen - maar je kan wel alles in kit-vorm kopen met prints en componenten).

    Daarom posten we de link naar het tijdschrift van elektor, p.74 e.v. in het nummer van januari/februari 2013 meer info: http://www.elektor-magazine.nl

    Wie interesse heeft - zal de weg naar de krantenwinkel wel vinden zeker?

  • #2
    Re: elektor zelfbouw ringflash

    Ik heb me al lang afgevraagd of zulke led ring"flitsen" eigenlijk sterk zijn in vergelijking met een echte ringflits
    Voor video wel superinteressant, maar voor foto toch iets minder denk ik
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: elektor zelfbouw ringflash

      is volgens mij ook geen flits!
      gewoon continue led verlichting
      nikon stuff

      Comment


      • #4
        Re: elektor zelfbouw ringflash

        Het blad noemt het wel goed als LED-ringverlichting voor close-up camerawerk
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Ik heb een 4-tal jaar geleden een LED-ring gekocht op ebay, chinees, nog geen 50 euro. Intussen zijn de LEDs weer wat krachtiger geworden en kosten ze wat minder. Dat ding van mij geeft redelijk wat licht, ik gebruik het als hulplicht bij scherpstellen, soms ook als hoofdlicht, de kleur is nogal blauwig, dus zijn de kleuren na correctie nog verwrongen. Ik moet er toch eens een gel of zo over zetten. Ik dacht aan een systeempje met gels tussen twee plaatjes (ringen) plexi, gematteerd of melkwit. De LEDs geven elk een reflectie, soms krijg je een ringvorm met bolletjes. Niet erg mooi.
          Kortom, zelfbouw lijkt me hier niet zo interessant, je moet ook een behuizing hebben, en die is nogal kritisch. Die zal wel verkrijgbaar zijn via Elektor, maar dan wordt het geheel toch relatief duur.

          Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #6
            Re: elektor zelfbouw ringflash

            Als het leds zijn met een kleurweergave-index van 90 of beter (die zijn eeder zeldzaam), dan zullen de kleuren van de foto's er redelijk goed uitzien.
            Maar bij de meeste leds is de kleurweergave-index lager dan 80, en dan krijg je de kleuren nooit helemaal goed.
            Het gaat dus niet over de kleurtemperatuur, maar wel over de kleurweergave waarbij alle kleuren juist worden weergegeven.
            Een wite led is eigenlijk een blauwe met een laagje fosfor erover.
            het is mogelijk om daar een redelijke kleurweergave uit te krijgen, maar dat gaat ten koste van het rendement.
            Bij hetzelfde vermogen zal een led met een verbeterde kleurweergave-index zo'n 25-30% minder licht geven.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Dat lagere rendement bestaat ook bij TL's. En het kleurprobleem ook.
              Daar stopt de vergelijking.
              "Natuurlijk" wit licht krijg je met LEDs door verschillende soorten te mengen, deze techniek wordt gebruikt in de scene-verlichting, waar powerLEDs voor een aantal toepassingen de standaard worden (moving heads, washes...)
              Maar in zo'n goedkoop LEDringetje mag je geen superieur licht verwachten, natuurlijk. Het licht is eigenlijk vergelijkbaar met dat van de doorsnee LED-zaklamp.

              Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk HD
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: elektor zelfbouw ringflash

                Zoals Black B@ndit aangaf, de minimum CRI moet 90 zijn voor goede kwaliteit LED licht, en dat bij de verschillende vermogens.
                Bij dit project worden de Osram LP T67K-E1F2-25-Z LED's gebruikt. Met een wavelenght van 553 to 563 nanometer en dat zit in het groene spectrum.
                Het verloop van 553 tot 563 is geen CRI van 90 en bijgevolg zal je net anders dan problemen hebben met je kleur.

                Dus, een leuk speeltje als je graag met electronica speelt, maar waar zeker geen fototechnisch hoogstandje van te verwachten is.

                Ik kocht onlangs 4 * 200Watt LED panelen met een CRI van 90 (650 euro stuk), en heb die gewoon weer van de hand gedaan (teruggave aan de winkel) omdat ze niet voldoen aan kleurstabilitiet over de verschillende vermogens.

                LED continue licht fotografie ? Jazeker, maar eerst nog een paar jaartjes laten rijpen....

                Dat is mijn visie en ervaring
                Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

                Comment

                Working...
                X