Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 22 van 22

Discussie: Eizo

Standaard Eizo

Ik weet niet of ik hier in het goede topic zit.
    Ik lees en hoor overal dat de schermen van Eizo zo goed zijn voor fotobewerking. Ze zijn ook merkelijk duurder. Ook binnen het merk is er nogal wat prijsverschil.
    Waarom zijn deze schermen nu beter ? Wat is nu kwaliteit ? Ik veronderstel dat de resolutie een element is, ook de afmetingen zullen de prijs wel bepalen. Maar waardoor komt nu dat grote prijsverschil binnen hetzelfde formaat ?

Standaard Re: Eizo

Eén element is dat sommige schermen zelfcalibrerend zijn, en andere niet.
    dwz. hebben een soort ingebouwde mechanische scherm"spider" die bvb. elke 200 uur in werking treedt.
    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Eizo heeft/had een sterke reputatie. Ze blijven grotendeels weg uit het goedkope segment, denk ik, maar of ze nu werkelijk beter zijn...

Prijsklasses en kwaliteitsverschillen, tja. Het gaat bij de duurdere modellen vaak om kleurreproductie en de mogelijkheid om ze correct te calibreren voor de workflow waarin ze gebruikt worden.

Tegenwoordig zitten we met PLS en IPS panels, waarvan de degelijke exemplaren met sRGB gamut mijns inziens al voldoen voor de gemiddelde fotograaf. Als je naar een wide gamut monitor wil gaan (10bit, Adobe RGB) dan gaat de prijs ook al meteen een stukje omhoog. Ga je groter dan 27" dan moet de resolutie bij voorkeur ook boven quad-HD, en dan kom je al snel bij de 800+ euro monitors.

Toevallig ben ik aan het rondkijken om een oud 22" scherm buiten te gooien en een nieuwe 27" naast mijn huidige 27" te zetten om het werkgebied groter en comfortabeler te maken. Ik gebruik een aantal applicaties met tools en panels die ik dan op het andere scherm kan zetten, net zoals in Lightroom bij fotobewerking. Mijn oog is gevallen op de ASUS PB278Q. Die kost al genoeg...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Speelt 'persoonlijke voorkeur' hier ook mee ? Ik denk: als het scherm gekalibreerd is, krijg je een soort standaard beeld dat overal gelijk is. Maar ik had ooit een iMac (27"), en ik moet toegeven: die kleurweergave was toch uitzonderlijk goed. Ik heb die pc weg gedaan om andere redenen, maar voor het scherm zou ik hem direct terug willen. Heeft dat te maken met wat ze een 'retina' scherm noemen ? Wat is dat eigenlijk ? Hebben enkel Apple-apparaten dat, of is dat een technologie die meer merken hebben ?
    Ik heb nu een Samsung met hoge resolutie, ik ben er niet mistevreden van, maar telkens als ik een iMac zie bij anderen, zie ik toch een merkbaar verschil hoor, ook al is mijn scherm gekalibreerd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
    Speelt 'persoonlijke voorkeur' hier ook mee ? Ik denk: als het scherm gekalibreerd is, krijg je een soort standaard beeld dat overal gelijk is. Maar ik had ooit een iMac (27"), en ik moet toegeven: die kleurweergave was toch uitzonderlijk goed.
    Ik heb ook altijd gevonden dat iMac schermen een heel mooi beeld geven. Ze hebben (hadden?) doorgaans een zeer matige refresh rate, terwijl veel goedkopere gamer-schermen veel sneller verversen en bijgevolg een scherpere indruk geven bij bewegende beelden. Of retina iets specifieks is voor Apple, weet ik eigenlijk niet. Ik zou het eens moeten opzoeken...

Persoonlijke voorkeur lijkt mij nogal relatief. Het is voornamelijk een kwestie van de kleuren correct af te regelen en er genoeg contrast en detail uit te halen. Wat voor mij persoonlijk wel te verkiezen is, is een matte afwerking in plaats van een glanzende. Glanzende schermen zijn mooi om een filmpje op te bekijken maar een mat scherm is minder gevoelig aan reflecties en kleurveranderingen door de kijkhoek.

Ik vind het bewonderenswaardig dat je echt calibreert. Ik heb het opgegeven na ettelijke mislukte pogingen met spyders en dergelijke hardware. Nu stel ik mijn scherm handmatig af op basis van een calibratie-print van Photobox, en ik mag niet klagen over schermweergave en print. Dat is calibratie op het gevoel, maar het geeft mij het gewenste resultaat zonder al teveel gedoe met profielen en zo.
    Pieter
    --

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Eén element is dat sommige schermen zelfcalibrerend zijn, en andere niet.
    dwz. hebben een soort ingebouwde mechanische scherm"spider" die bvb. elke 200 uur in werking treedt.
    Ik vraag mij af in welke mate dat echt goed werkt. Hoe beoordeelt dat systeem bijvoorbeeld het omgevingslicht dat vanuit alle mogelijke hoeken kan invallen?
    Niettemin, als het betrouwbaar is, is het ongetwijfeld zijn geld waard.
    Pieter
    --

Ik gebruik x-rite i1 display pro om te kalibreren. Maar ik vraag me ook af of onze ogen al die verschillen kunnen onderscheiden. Het is toch soms heel miniem vind ik. Komt dan ook de vraag: om de hoeveel tijd moet je een scherm opnieuw onder handen nemen ?

Best mogelijk dat Eizo nog altijd goede schermen maakt (en dat zal wel ook zonder twijfel), maar hun naam en faam hebben ze verdient in het CRT tijdperk toen ze met kop en schouder ver boven de anderen uitstaken.
    Toen kon alleen een Sony CRT een beetje in de buurt komen.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L | Canon 70 - 300mm IS II
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

Ik heb sinds een tijdje een Eizo Coloredge CS270. Dit scherm heeft écht een prachtige kleurweergave en is (met behulp van de hardwarematige) kleurcalibratie ook zeer nauwkeurig. Kostte mij dan ook 1100,-

Toch moet ik bekennen dat ik niet 100% tevreden ben. Mijn exemplaar (ik vermoed zo ongeveer het eerste in NL uitgeleverde exemplaar) heeft namelijk wel last van het zogenaamde IPS Glow (zie hier). Nu schijnt dit ook wel inherent te zijn aan het formaat van het scherm maar toch... Ik heb er wel over gedacht om het scherm te retourneren maar toen ik las dat zelfs de CG277 ( à >2000,- euro) modellen hier last van hebben, heb ik het er maar bij gelaten... Baal er nog wel eens van, maar als ik het goed heb is het vooral wachten op OLED schermen om hier vanaf te komen..

Ik ben wel blij met al die reacties. Het is zo een onderdeel waar iedereen gebruik van maakt, en dat betrekkelijk weinig aandacht krijgt. Ik heb zelf een Samsung S27D850 waar ik best wel tevreden over ben, maar we streven altijd naar nog beter, en via dit topic horen we toch eens de bevindingen van andere collega's amateurfotografen.
    Het zou misschien niet slecht zijn dat meer mensen zeggen wat het zwakke punt is van hun scherm. Die glow had ik nog niet op gelet. De meesten werken natuurlijk ook in een verlichte omgeving, wat op zich al storingen meebrengt. En wat is kallibratie nog waard als je niet in ideale omstandigheden werkt ?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
    Mijn exemplaar (ik vermoed zo ongeveer het eerste in NL uitgeleverde exemplaar) heeft namelijk wel last van het zogenaamde IPS Glow (zie hier).
    Heb je er echt last van of heb je last van het feit dat het er is?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Wel, ik zie het als ik achter m'n scherm zit. (bijv. bij de donkergrijze achtergrondkleur van Lightroom of Photoshop CC. Zie foto hier) En daar baal ik toch soms wel van aangezien ik er toch 1100,- euro voor heb neergelegd. Maar aangezien deze "lichtvlekken" (als ik recht achter m'n scherm zit) het meest rechtsonder en linksonder in het scherm zitten heb ik daar in de praktijk niet veel last van.

Dus ja.. in alle eerlijkheid, heb ik voornamelijk last van het feit dat het er is. En was het nu bijv. een Dell van 300 of 400 euro geweest dan had ik mij er waarschijnlijk iets makkelijker bij neer kunnen leggen.

Blijft dan toch de vraag waar de verschillen zitten, die de hogere prijs verantwoorden ????

Blijft dan toch de vraag waar de verschillen zitten, die de hogere prijs verantwoorden ????
    Zie je dan zoveel verschil binnen eenzelfde categorie? Bijvoorbeeld een IPS panel met sRGB en refresh gray-to-gray van 5ms?
    Pieter
    --

Nou ja, dingen als hardwarematige calibratie bijvoorbeeld. En nogmaals, de kleurweergave van mijn Eizo is verder écht heel goed hoor. En dat mag wat mij betreft best wat kosten...

Ik heb er ook geen moeite mee om te betalen voor iets wat écht goed is. Maar ik weet graag waarom ik precies meer betaal. Daarom ook mijn vraag over Eizo schermen, omdat die toch zowat gelden als de standaard bij de betere schermen. En dat antwoord is er nog niet echt gekomen. Ik zie dat veel mensen tevreden zijn met hun scherm, maar de reden waarom de betere schermen duurder zijn, vind ik niet terug. Mijn Samsung scherm is best OK, is ook gekalibreerd. Maar kost de helft van een 'gewone' Eizo. Misschien is het wel de beste methode om dezelfde foto te kunnen vergelijken op al die verschillende schermen, en dan zal het allicht nog een kwestie zijn van persoonlijke voorkeur....

De eizo schermen hebben een grote kleurdiepte (gammut) en kunnen dus meer kleuren correct weergeven.
    Ze hebben ook hardwarecalibratie (calibratietabel wordt in het scherm opgeslagen en niet op de computer).
    3D LUT voor exacte hardware calibratie van helderheid, witbalans en gamma
    Calibratiesoftware wordt meegeleverd.
    Sommige Eizo schermen hebben een ingebouwde calibratietoestel.

Voor fotografie en post-productie kies je best voor een ColorEdge CG monitor, die zijn daar speciaal voor gemaakt.
    Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
    Voor fotografie en post-productie kies je best voor een ColorEdge CG monitor, die zijn daar speciaal voor gemaakt.
    Het is vast een prachtig staaltje techniek, maar 2000 euro voor een 27 inch monitor lijkt mij toch weggelegd voor de professionele gebruiker. Dit kan je toch alleen maar goed gebruiken als je een volledig gecalibreerde workflow hebt en voor elke stap in de ketting een correct kleurprofiel hanteert?

Begrijp me niet verkeerd - ik breek zoiets absoluut niet af - maar kan je als consument ergens terecht met een foto met custom AdobeRGB-profiel om die exact te laten afdrukken zoals hij verschijnt op dit scherm? Want laten we eerlijk zijn, voor de knappe schermweergave alleen hoef je dit niet te doen, en de doorsnee afdrukcentrale vraagt om bestanden op te slaan met standaard sRGB.

Heb jij zelf zoiets in huis? Hierboven lees ik dat MarkEL ook een scherm van 1100 euro heeft.
    Het is jullie volkomen gegund natuurlijk. En als je modellenwerk in studio doet, moet het allemaal wel wat preciezer zijn omdat huidtinten vaak delicaat zijn.
    Ikzelf ben al behoorlijk tevreden met de weergave van een 8-bit IPS met sRGB van minder dan 500 euro. Misschien ben ik wat minder veeleisend geworden...
    Pieter
    --

Wel Pieter, ik kan alleen voor mijzelf spreken natuurlijk

Ik werk sinds een paar jaar als freelance fotograaf. Vooralsnog naast mijn kantoorbaan, maar wel met als doel om uiteindelijk volledig zelfstandige te worden. Ik heb dus een bedrijfje en kan hierdoor de BTW terugvorderen (scheelt alweer 21%) en afschrijving toepassen. Dit wil uiteraard niet zeggen dat 1100,- voor mij niet veel geld is. Maar ik vind kwaliteit wel dusdanig belangrijk dat ik hier wel iets meer voor over heb. Zéker omdat ik bijvoorbeeld bruidsboeken lever waarvan ik zeker wil weten dat de huidtinten overeen komen met wat ik op m'n scherm zie. Daarnaast doe ik pogingen om mij te ontwikkelen op gebied van (High End) productfotografie en ook daarvoor is een correcte kleurweergave erg belangrijk. Ik kalibreer mijn schermen dus ook regelmatig en maak (met name in de studio) gebruik van een XRite Colorchecker voor juiste witbalans.

Ik probeer in alle gevallen de juiste balans te vinden (voor mij) tussen kwaliteit en prijs. Ik had ook het liefst een ColorEdge CG277 gekocht, maar het verschil tussen die en de CS270 was mij toch ook te groot.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
    Ik probeer in alle gevallen de juiste balans te vinden (voor mij) tussen kwaliteit en prijs. Ik had ook het liefst een ColorEdge CG277 gekocht, maar het verschil tussen die en de CS270 was mij toch ook te groot.
    Ik snap zeer goed dat waarheidsgetrouwe kleuren uiterst belangrijk zijn in het soort fotografie dat je beoefent. Goed, je koopt zonder BTW en schrijft je kosten af, maar je moet het geld alsnog eerst op tafel leggen. Als zelfs jij die CG277 (die mij ook meteen aansprak tot ik de prijs zag) links laat liggen, dan denk ik dat dat niveau van apparatuur toch niet vaak buiten de professionele (grafische) sector wordt verkocht.

Je foto's zijn trouwens stuk voor stuk een streling voor het oog. Zelfs op deze goedkope Dell monitor waar ik nu op zit te kijken, die te helder is en te weinig contrast geeft...
    Pieter
    --

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
    Je foto's zijn trouwens stuk voor stuk een streling voor het oog. Zelfs op deze goedkope Dell monitor waar ik nu op zit te kijken, die te helder is en te weinig contrast geeft...
    Dank voor 't compliment :-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Ik heb vorige jaar een eenvoudig EV2336 toonzaalmodel gekocht en die heeft die IPS glow ook.

Dit is geen full gamut scherm, gewoon 96-97% sRGB.
    Voor wat ik ervoor betaald heb zijn de kleuren veel beter dan mijn oude Dell, en het energieverbruik absoluut minimaal.
    Maar ik denk dat de huidige Dell's en consoorten in hetzelfde segment even goed zijn.

m.i. koop je als amateur beter eerst een calibratietoestel voor je scherm en printer en begint zo te werken, en als je dan ziet wat je scherm niet ziet is het tijd om naar het betere materiaal over te gaan.

Soortgelijke discussies

1. Eizo FlexScan SX2462w of Eizo ColorEdge CG223w
    Door JasperVDH in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 8
    Laatste bericht: 29 mei 2011, 08:10
  2. Eizo
    Door Achiel in forum Fotobewerking & software
    Reacties: 1
    Laatste bericht: 28 december 2009, 21:18
  3. Reacties: 16
    Laatste bericht: 16 augustus 2008, 22:16

Regels voor berichten