Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

    In het verleden had ik een Manfrotto 055XPROB Tripod met duur balhoofd, maar die kwam maar 1-2x per jaar uit de kast en verkocht voor een lens.

    Ik zou willen een statief kopen zo goedkoop mogelijk (niet te licht en niet te zwaar) misschien met vaste kop wegens goedkoper

    Misschien maximum €50 ofzo, voor die enige keren die ik het gebruik.
    Welk merk/type zou aangeraden zijn ?

    Moet stabiel genoeg zijn voor een 70-200 2.8L of een 85 1.2L.

  • #2
    Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

    Stabiel en goedkoop gaan jammer genoeg niet samen. Ik heb diezelfde combo 055XProB met een duur balhoofd (de Markins Q3). Daarvoor had ik eerst:
    - een goedkoper statief met vaste kop, helaas niet stabiel (een Hama)
    - de 055XProB met een Manfrotto kop, helaas niet stabiel voor zwaardere objectieven

    Dus de 055XProB met de Q3, en echt: ik zou de EOS 7D en mijn dure lenzen (ik heb ook een EF 70-200 2.8 L IS en een 85mm, zij het niet de f/1.2) NOOIT aan een goedkopere combo durven toevertrouwen.

    Misschien iets als een tafelstatief dan? Ik zoek ook zoiets voor een busreis naar Engeland, waarbij ik wel mijn 7D en enkele objectieven meeneem, maar niet mijn "zwaar statief+kop combo" (je ziet: ik spreek niet van "duur" hier )
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

      Tweedehands is alvast een goed startpunt.

      L.
      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

        max 5 tientjes en wel stabiel genoeg om een 70-200 te de dragen? En dan nog niet te zwaar ook? Een totaal onrealistische gedachte, zelfs op de tweedehands markt.

        Wil je kwaliteit maar toch niet te zwaar, dan kom je al snel bij statieven die zijn gemaakt van Carbon. Dan nog een goeie kop erop, bijvoorbeeld een balhoofd van RRS of Markins. Maar met zo'n combi moet je je budget wel minimaal vertienvoudigen en dan ben je er waarschijnlijk nog niet mee, zeker als je nieuw wilt kopen... Maar dan heb je wél wat goeds.

        Ik werk zelf helaas ook nog niet met zo'n geweldige combinatie, mijn statief is een Manfrotto 190B en een 486RC2 balhoofd. En als ik die gebruik in combinatie met mijn 5D's en bijv. 100-400L, dan is deze ook zéker nog niet stabiel genoeg. En dan is een 70-200 zeker net zo zwaar of zelfs nog zwaarder dan de 100-400. Bovendien heeft de 486RC2 last van creep, wat vooral bij macrofotografie lastig werkt.

        Kortom, al die -nog goedkopere- statiefjes (zeker die met een vaste kop) is weggegooid geld
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

          Als je dat statief maar een paar keer per jaar nodig hebt, dan zal je volgens mij wel een aanvaardbaar exemplaar vinden voor een redelijke prijs.
          Ik gebruik mijn statief niet veel, en daarom vond ik het ook zonde om er zoveel geld aan uit te geven.

          Een duurder statief zal stabieler zijn, en een duurdere statiefkop werkt over het algemeen handiger.
          Als je de statiefgondel van de 70-200 gebruikt, dan is de combinatie redelijk in evenwicht, de camera zal dan niet vanzelf naar onder draaien terwijl je een foto maakt.

          Als je een nieuw statief wil kopen, dan ga je dat best zelf in de winkel "keuren" op stevigheid, maximale hoogte, gewicht... Bij een online-aankoop moet je op de cijfertjes voortgaan, en dan kan het wel eens tegenvallen.
          In de meeste fotozaken hebben ze wel een aantal "low budget" statieven die waarschijnlijk wel voldoen aan jouw eisen.

          Tweedehands krijg je waarschijnlijk wel meer waar voor je geld.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

            in verkeerd topic gepost
            Last edited by davy1982; 21 maart 2011, 22:20.
            flickr - level: enthousiaste beginner ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

              50 euro is echt niet doenbaar.
              Minstens toch rekenen op +- 200 euro nieuw. Daar begint het beter spul als je niet wil sukkelen en prutsen. Tweedehands zal je het moeilijk vinden omdat een mens nu eenmaal een goed statief zal houden

              Comment


              • #8
                Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

                Uiteraard geeft een duurder statief meer stabiliteit, maar het is in mijn ogen toch onzin om te zeggen dat een paar honderd euro het minimum is voor een functioneel statief. Kijk eens bij Velbon. Daar vindt je toch hele bruikbare statieven met vaste kop voor rond de 100 euro. Natuurlijk ga je hierbij creep hebben bij zwaardere lensen, maar tenzij je sluitertijd erg lang is, is dat een 'probleem' waar mee te leven valt. De een ergert zich er aan en koopt duurder spul, maar voor de ander is het voldoende en dan is het natuurlijk onzin om 400 euro uit te geven aan een statief.

                Dat gezegd hebbende; heel veel goedkoper dan 100 euro zou ik toch niet gaan (tenzij tweedehands). Anders wordt het risico op omvallen en daarbij kapotte apparatuur denk ik toch te groot.
                http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                http://rouwkema.smugmug.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

                  Ik heb gisteren toch enkele online winkels doorzocht, maar val telkens over de factor "draagvermogen". Ik dacht destijds ook een koopje gedaan te hebben met mijn eerste Hama statief, en inderdaad, voor een 350D met de 18-55 kitlens kon het nog net. Maar toen ik die kitlens verving door de EF-s 17-55 f/2.8 IS kon het statief min of meer naar de schroothoop (wel nee, mijn vrouw gebruikt de Hama nog om achtergronddoeken achter haar tafel op te hangen voor tabletop photography).
                  Goedkoop is uiteindelijk duurkoop, want eigenlijk moet je de prijs van je vergissing bij je nieuwe statief bijtellen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

                    Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotography Bekijk bericht
                    ...........

                    Moet stabiel genoeg zijn voor een 70-200 2.8L ...
                    en daar heb je niet meer dan 50 Euro voor over?
                    weet je nog hoeveel deze lens kost!
                    en dan ga je zo,n risico aan?
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

                      Nu... een EF 70-200 f/2.8 IS is inderdaad berezwaar, maar het heeft één groot voordeel, t.o.v. b.v. de genoemde EF-s 17-55 f/2.8: nl. een statiefgondel. Als je je camera+objectief combo via de statiefgondel kunt bevestigen, is het geheel veel beter in evenwicht dan b.v. een combinatie van een camera met een wat zwaardere lens (zonder gondel), die onvermijdelijk wat gaat zakken, en zakken, en zakken...

                      Toch, zoals bouk zegt, en zoals ik boven ook al gezegd heb: zo'n dure lens op zo'n goedkoop statiefje. Voor mij alleszins: no way!
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

                        ik heb een goedkoop statiefke gekocht en later een 80-200 f/2.8 en een 300 f/4. Laatst wilde ik de volle maan fotograferen en merkte dat door het opklappen van de spiegel het ding helemaal begon te schudden.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

                          Ik heb een vanguard tracker 2. Verliefd erop

                          Ervoor had ik een heleboel andere en stuk voor stuk gingen ze stuk of waren ze onstabiel, of ging er een rubber van een poot verloren... noem maar op.

                          Maar ik gebruik ze ook bijna dagelijks éh...
                          Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

                          Comment


                          • #14
                            Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

                            Hebben hier op het werk een Velbon Sherpa 600R staan, zie dat die bij Konijn 119.00 sta. Ziet er mij degelijk materiaal uit. TS, is dat wat voor u?

                            Djienbe

                            Comment


                            • #15
                              Re: Duur statief verkocht, zoek goedkoopst maar toch stabiel statief

                              Een tijd geleden zat ik met hetzelfde dilemma, ik wou een statief maar was op zoek naar een betaalbare oplossing.
                              Na heel wat threads te hebben doorgelezen was ik er ondertussen al van overtuigd dat een goedkoop statief me
                              uiteindelijk zuur zou opbreken, maar dan kwam ik deze thread tegen.
                              Toen heb ik besloten om toch maar voor zo'n Walimex statief te gaan en ik heb het me nooit beklaagd. Het model dat
                              ik toen heb gekocht is wel niet meer verkrijgbaar, maar voor 85€ had ik een stevig statief waarop ik mijn camera
                              gerust durf plaatsen. Nadeel is wel dat het geen vederlicht statiefje is, maar voor zijn prijs en stabiliteit neem ik dat
                              er graag bij.
                              Have fun!
                              EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

                              Comment

                              Working...
                              X