Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dringend nieuw statief nodig...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dringend nieuw statief nodig...

    ...wegens verstrooidheid, heb ik mijn statief gisteren vergeten meenemen in een bos in Duitsland 600km van hier Heb het pas gemerkt als ik thuis kwam...

    Het was een Manfrotto 190B "Silver Edition", met kop 141RC (schat zo'n 15 jaar oud)

    Steeds tevreden over geweest, en mag dus terug iets in die aard zijn.

    Heb ondertussen hier wat zoekwerk verricht, en de combinatie Manfrotto 055XPROB met kop 804RC2 lijkt mij hier wel populair te zijn.

    Ik heb echter 2 twijfels, waarover ik hier graag wat gebruikerservaring wens te lezen.

    1) Die Pro versie heeft een kantelbare middenzuil, waardoor die horizontaal kan opgesteld worden. Is dit echt bruikbaar, of gewoon een gadget ? Eens je een reflex met grip en een 150mm Macrolens in die horizontale positie zet, vraag ik mij af hoe stevig dit nog allemaal is. Anderzijds, zorgen die extra gewrichten / scharnierpunten niet voor bijkomende speling en onstabiliteit bij gewoon (verticaal) gebruik ? Is het dus wel verstandig om die pro te kopen ?

    2) De 3-wegs kop (zoals ik ook had) is handig als je maar 1 richting wil bijstellen (bvb de horizon). Ik overweeg om eventueel een ballhead aan te schaffen, maar daar vraag ik mij af hoe nauwkeurig je dan in 1 richting kan regelen ? Ik kan mij goed voorstellen dat door het bolgewricht je het hele zootje in alle richtingen verzet ? Anderzijds kan je met 1 knop alle bijstellingen doen, ipv 3 hendels los en vast te zetten. Ik heb ook schrik over de stabiliteit van zo'n kogelgewricht, en dat het geheel gaat doorzakken tijdens een 30sec belichting met telelens bvb ?
    Is mijn vrees terecht, of is dit gewoon gemis een ervaring met zo'n ding ?

    Graag jullie ervaringsgerichte feedback...
    www.damafoto.be
    Facebook Damafoto

  • #2
    Re: Dringend nieuw statief nodig...

    Hallo Dama,
    ik heb een Manfrotto 055XPROB met een balhoofd, ik gebruik hem i.c.m. een 450D.
    Horizontaal vond ik hem goed te gebruiken, je kunt het horizontale gedeelte goed vastzetten, geen probleem. Ik heb een vrij licht balhoofd erop, maar deze heeft wel 2 draaiknoppen om het zaakje goed vast te zetten, dus dat is ook geen probleem.
    Ik raad je wel aan om een echt goed balhoofd te kopen. De poten van het statief hebben vrij stugge scharnierpunten, daar zit niet echt speling in,
    ik kan in ieder geval lekker rustig in het gras zitten en dan de camera op ooghoogte zetten. Heb je twijfels, ga de Manfrotto 055XPROB even bekijken in een zaak.

    Met vr. groet,
    Paul

    Comment


    • #3
      Re: Dringend nieuw statief nodig...

      Ik heb hier al vaker gelezen dat een 055XproB niet echt geschikt is voor Macro, dan kan je beter een Gitzo aanschaffen. Heb er zelf geen ervaring mee hoor.

      Ik heb wel een 055XproB en 496RC2 balhoofd van Manfrotto.
      Stevig en 'spelingsvrij' statief, dat wel.
      Maar ik merk wel dat het balhoofd zelfs voor close-up's ietsjes durft te zakken t.o.v. de positie waarin je het fixeert.
      'creep' noemen ze dat hier zeker.
      De middenzuil gebruik ik wel, het geeft je iets meer bewegingsvrijheid als je dichtbij of binnen fotografeert.
      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

      Comment


      • #4
        Re: Dringend nieuw statief nodig...

        Ik heb een 190ProB, een nieuwe versie van jouw vorig statief. Ook bij dit statief kan je de middenkolom horizontaal plaatsen of zelfs ondersteboven verticaal plaatsen. Dit komt heel af en toe eens goed van pas! Zo raak je ook op plaatsen waar dit anders niet altijd even eenvoudig is (vb. heel laag bij de grond). Ik heb niet het gevoel dat er door deze optie meer speling of minder stabiliteit is.

        Bij horizontaal gebruik wel altijd goed opletten want je verplaatst zo het zwaartepunt.

        Een balhoofd heeft het voordeel dat je met één knop je in een alle richtingen kan bewegen. Het nadeel is dat je niet zo nauwkeurig kan werken in één richting. Ook voor pannen tijdens filmen is het niet geschikt. Een goed balhoofd zal ook bij een lange belichting niet verschuiven. Mijn balhoofd durft tijdens het vastzetten echter wel een klein beetje verplaatsen.. maar eenmaal vast, dan blijft die ook wel vast.

        mvg, Michiel.
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

        Comment


        • #5
          Re: Dringend nieuw statief nodig...

          statief : volgens budged en gewicht dat je wil dragen
          Balhoofd: Markins, of als dit te duur is: Benro

          Comment


          • #6
            Re: Dringend nieuw statief nodig...

            Bedankt voor de reacties.

            Ben nu overtuigd om toch die Pro te nemen.
            Gezien de meldingen van creep, en het ongemak van een balhoofd voor landscapes, begin ik met de 3-weg kop.

            Kan mij later eventueel een stevig balhoofd aanschaffen, maar wil dit toch eerst eens uitproberen...
            www.damafoto.be
            Facebook Damafoto

            Comment


            • #7
              Re: Dringend nieuw statief nodig...

              Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
              Bedankt voor de reacties.

              Ben nu overtuigd om toch die Pro te nemen.
              Gezien de meldingen van creep, en het ongemak van een balhoofd voor landscapes, begin ik met de 3-weg kop.

              Kan mij later eventueel een stevig balhoofd aanschaffen, maar wil dit toch eerst eens uitproberen...


              Ik kan u alleen maar een balhoofd aanbevelen. Ik heb andere statiefkoppen liggen en gebruik ze niet niet. Niets zo handig als een balhoofd. En voor een 120€ heb je bij Benro een stevig en goed balhoofd B2

              Comment


              • #8
                Re: Dringend nieuw statief nodig...

                Lucvr : is die Benro B2 ook bruikbaar (zwaar genoeg enz) voor Macro ?

                Comment


                • #9
                  Re: Dringend nieuw statief nodig...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
                  Lucvr : is die Benro B2 ook bruikbaar (zwaar genoeg enz) voor Macro ?


                  Ik gebruik die B2 voor zowat alle werk en ik ben er zeer tevreden over.
                  Bij ons in de club zijn er leden die veel duurdere Manfrotto's gebruiken en die draaien ook maar stroef en schokkerig, dan vind ik de Benro zeker beter.
                  Als je er een 400€ voor over hebt dan koop je best een markins.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dringend nieuw statief nodig...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dvgadv Bekijk bericht
                    Lucvr : is die Benro B2 ook bruikbaar (zwaar genoeg enz) voor Macro ?


                    ik heb deze B2 gekocht bij studio 73 in Geel, ze hebben er enkele modellen is stock en je kan ze daar gerust eens proberen. ( het is een vrij grote winkel, en geen "afhaalmagazijn")

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dringend nieuw statief nodig...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                      Bedankt voor de reacties.

                      .
                      Gezien de meldingen van creep, en het ongemak van een balhoofd voor landscapes, begin ik met de 3-weg kop.

                      Kan mij later eventueel een stevig balhoofd aanschaffen, maar wil dit toch eerst eens uitproberen...
                      ........ongemak van een balhoofd???.....eerste keer dat ik daar van hoor. Met een driewegkop beperk je je zelf veel meer in tijd en mogelijkheden. Creep is niet eigen aan een balhoofd alleen....alle goedkopere types koppen kunnen er last van hebben.
                      De fout die velen maken is besparen op je materiaal...om dan achteraf tot de constatatie te komen dat ze beter van de eerste keer degelijk materiaal hadden moeten kopen.
                      Probeer maar eens met een drieweg kop je camera vertikaal links en rechts te zetten.....en probeer maar eens om een driewegkop 90° vooruit en tevens 90° achteruit te kantelen. Lukt niet zenne.
                      Balhoofd bedien je door 1 draaiknop los of vast te maken en een frictieknop( betere modellen)die je maar één keer moet afstellen. Bij een driewegkop mag je telkens drie hendels los en vast draaien om je camera in de juiste positie te brengen. Arca swiss, markins, really right stuff en Gitzo maken degelijke balhoofden.....maar ze zijn niet de goedkoopste.De balhoofden van manfrotto hebben haast allemaal wat last van creep ...vermoedelijk door de geringe diameter van de bal die ze veelal gebruiken. Ik had een manfrotto 486rc2 maar heb het om die reden gratis weggegeven.
                      Last edited by RUPSELKOPKE; 12 oktober 2010, 18:21.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dringend nieuw statief nodig...

                        Hey Rupselkopke,
                        bedankt voor jouw input.
                        Ik heb uiteindelijk die 055XPROB gekocht in kit met de 3-wegkop 804RC2.
                        Heb ook nog wat naar de balhoofden van Manfrotto staan kijken in de winkel, en heb mij dan toch ook nog maar een 496RC2 meegenomen.
                        Ziet er toch een stevig ding uit, en ik zal zien door beiden in de praktijk te gebruiken wat het gemakkelijkst en stabielst is.
                        Moet wel zeggen dat ik aangenaam verrast ben door de stevigheid van dit balhoofd.

                        Welk balhoofd heb jij nu ?


                        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        ........ongemak van een balhoofd???.....eerste keer dat ik daar van hoor. Met een driewegkop beperk je je zelf veel meer in tijd en mogelijkheden. Creep is niet eigen aan een balhoofd alleen....alle goedkopere types koppen kunnen er last van hebben.
                        De fout die velen maken is besparen op je materiaal...om dan achteraf tot de constatatie te komen dat ze beter van de eerste keer degelijk materiaal hadden moeten kopen.
                        Probeer maar eens met een drieweg kop je camera vertikaal links en rechts te zetten.....en probeer maar eens om een driewegkop 90° vooruit en tevens 90° achteruit te kantelen. Lukt niet zenne.
                        Balhoofd bedien je door 1 draaiknop los of vast te maken en een frictieknop( betere modellen)die je maar één keer moet afstellen. Bij een driewegkop mag je telkens drie hendels los en vast draaien om je camera in de juiste positie te brengen. Arca swiss, markins, really right stuff en Gitzo maken degelijke balhoofden.....maar ze zijn niet de goedkoopste.De balhoofden van manfrotto hebben haast allemaal wat last van creep ...vermoedelijk door de geringe diameter van de bal die ze veelal gebruiken. Ik had een manfrotto 486rc2 maar heb het om die reden gratis weggegeven.
                        www.damafoto.be
                        Facebook Damafoto

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dringend nieuw statief nodig...

                          Ik heb nooit een nieuwe versie van de Manfrotto balhoofden geprobeerd enkel een paar van de voorgaande types. Die balhoofden werden zelfs gesmeerd met een soort wit vet om ze soepel te laten werken. Na een tijd stak dat vet vol zand en vuil en begon de boel te schuren en door te slippen.
                          Ik gebruik nu reeds een paar jaar een Gitzo G1377M balhoofd met een Manfrotto rc2 snelwisselblad erop. De bal van dit balhoofd is met teflon bekleed en loopt zonder enige smering tussen kunstof ringen . Vuil blijft er totaal niet ophangen. Er zit ruimte tussen de bal en de behuizing ......indien er hier zand of vuil tussen komt mag je het gewoon onder een kraan met water uitspoelen. Het RC2 wisselblad( Manfrotto 323 ) van Manfrotto werkt heel goed en snel...een extra rc2 koppelplaatje(voor een langere lens met statiefvoet of extra camera) kost 10 euro . Een koppelplaatje kost flink wat meer indien je voor Arca Swiss of de andere betere merken gaat.
                          Last edited by RUPSELKOPKE; 13 oktober 2010, 08:44.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment

                          Working...
                          X