Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Draagriem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Draagriem

    Met een klassieke draagriem, doorgaans meegeleverd met de camera, krijg je al gauw nekpijn vind ik.
    Een draagriem zoals deze (http://www.blackrapid.com/products/metro) lijkt me dan ook heel erg interessant, maar is dat ook zo ? Of verleg je gewoon het probleem van de nek naar de schouder ?
    Wie heeft hier ervaring mee ?
    Voor- en/of nadelen ?
    Of zijn er betere alternatieven om de camera onmiddellijk beschikbaar te hebben zonder nekpijn ?
    "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

  • #2
    Re: Draagriem

    Ik heb al jaren rug- en nekklachten. Sinds ik een dergelijke riem heb, is het vééél aangenamer om lange tijd met de camera rond te lopen.
    En de camera hangt ook minder in de weg en is onopvallender... Ik heb zo'n riem waar je langs 2 kanten een camera kan hangen...
    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
    Mijn fotoalbums

    Comment


    • #3
      Re: Draagriem

      Dank voor de reactie. Jij bedoelt dan eerder zoiets als dit : http://www.blackrapid.com/products/double ?
      Je verdeelt dan wel het gewicht ineens over beide schouders (denk ik), maar als je maar één camera mee neemt, hangt het gewicht dan niet te veel aan één kant ?
      Is dat dan ook niet vervelend als je ook nog een rugzak mee zeult ?
      "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

      Comment


      • #4
        Re: Draagriem

        Mijn meegeleverde draagriempjes komen nooit uit de verpakking. Ik gebruik al vele jaren neopreen riemen van Op/Tech. Het principe is dat de riem wat meeveert met je bewegingen, waardoor je geen schokken voelt in je nek of schouder. Ik zou durven zeggen dat het gewicht maar de helft meer lijkt als je een relatief zware body en lens hebt. Natuurlijk, als je echt medische klachten hebt, en niet zomaar wat stramheid door een dag met de camera rond te lopen, dan zal een degelijke draagriem ook niet alles oplossen. Maar het helpt in elk geval wel.

        Tegenwoordig is BlackRapid populairder dan Op/Tech, en je hebt ook wat meer mogelijkheden dan alleen maar een klassieke meeverende riem.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

        Comment


        • #5
          Re: Draagriem

          De OP TECH was mijn favoriet tot aan de BR en die gebruik ik al sinds het begin(9 jaar ofzo). Ik gebruik hem met een Manfrotto snelkoppelplaatje, zeker als je veel in de portretstand werkt met grip houdt het beter vast.

          Één nadeel: je haalt hem even van de camera af(zit in de weg ofzo) en je wilt hem oppakken en ongemerkt ben je een heel stuk doorgelopen....

          Balans: is perfect als je tas over de andere schouder hangt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Draagriem

            Hallo,
            Ik gebruik sinds kort het systeem van CottonCarrier en ben daar zeer tevreden over.
            Groetjes
            Paul Dhondt
            Secretaris
            Foto - Diaclub Kunst Ligt v.z.w.

            Comment


            • #7
              Re: Draagriem

              ik heb vorig jaar zo'n blackrapid geprobeerd en dit was niks voor mij, camera hangt toch iets lager en zwiert dan ook meer,
              ook als je de camera opheft om een foto te nemen zit de vulling dikwijls niet meer goed... (dit is mijn "waarschijnlijk" zeer persoonlijke mening)
              ik heb eigenlijk altijd een handstrap gewild omdat ik toch altijd de originele camerastrap rond m'n hand draaide en zo rondliep

              nu heb ik het volledige systeem van B-grip:
              een zeer stevige draagriem met houder
              een statiefplaatje-adapter voor mijn statief hiermee compatibel te maken
              een handstrap met statiefplaatje

              voor mij is dit hét van hét,
              het gewicht van de camera (d800e + 24-70 f2.8 aan ongeveer 2kg) voelt véél lichter op m'n heup
              als ik mijn statief opzet, een baby in de juiste pose breng,
              of gelijk wat anders met m'n handen moet doen heb ik nu 2 handen voor dit te doen zonder dat de camera in de weg hangt/bengelt!
              voor mij was dit dé oplossing en m'n nek is mij er mij dankbaar voor
              portfolio en workshops:
              https://www.bennybulke.com/

              Comment


              • #8
                Re: Draagriem

                Een alternatief waar ik zeer tevreden van ben is de Peak Design Slide, handig om de draagriem op de schouder te dragen , maar ook ingekort rond de nek voelt die nog comfortabel.
                En soms doe ik de riem er ook volledig van af, en dat gaat dan ook nog eens snel.
                (zie http://forum.belgiumdigital.com/f36/...t1-510566.html )
                Fuji X - Less became more

                Comment


                • #9
                  Re: Draagriem

                  Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                  ik heb vorig jaar zo'n blackrapid geprobeerd en dit was niks voor mij, camera hangt toch iets lager en zwiert dan ook meer
                  Bij mijn BR hebben ze daar een systeem aangemaakt dat je de lengte kan verstellen, bij u toch ook, of niet? Zou niet anders meer willen.
                  Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Draagriem

                    Ja hoor maar ik doelde eerder op slingeren van de camera, je kan hem moeilijk onder je oksel stoppen hé lol

                    Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
                    portfolio en workshops:
                    https://www.bennybulke.com/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Draagriem

                      Nog een voordeel van BR is, speciaal met een 70-200 erop, dat de lens langs je been ligt ipv dwars uitsteekt bij een gewone riem over je schouder. Je loopt overal makkelijk langs en stoot ook vrijwel nergens tegen.

                      PS als je een BR uitelkaar wil halen: maak eerst een paar foto's hoe de doorloop van de riem is. Als je denkt dit onthouden, vergeet het maar!!!!!!
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Draagriem

                        Heb inmiddels de BR Sport aangeschaft. Heel erg comfortabel!
                        Had dat al veel eerder moeten doen. Echt een wereld van verschil.
                        Heb er ineens een Arca-Swiss koppelplaat (Sirui LP40) bij aangeschaft, had mss beter de LP70 gekocht (oog zit nu nogal dicht bij de koppelplaat, maar gaat net) zodat ik de koppelplaat altijd op de camera kan laten.
                        Een aanrader.
                        "I never worry about the future. It comes soon enough." (Albert Einstein)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Draagriem

                          Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
                          ik heb vorig jaar zo'n blackrapid geprobeerd en dit was niks voor mij, camera hangt toch iets lager en zwiert dan ook meer,
                          ook als je de camera opheft om een foto te nemen zit de vulling dikwijls niet meer goed... (dit is mijn "waarschijnlijk" zeer persoonlijke mening)
                          ik heb eigenlijk altijd een handstrap gewild omdat ik toch altijd de originele camerastrap rond m'n hand draaide en zo rondliep

                          nu heb ik het volledige systeem van B-grip:
                          een zeer stevige draagriem met houder
                          een statiefplaatje-adapter voor mijn statief hiermee compatibel te maken
                          een handstrap met statiefplaatje

                          voor mij is dit hét van hét,
                          het gewicht van de camera (d800e + 24-70 f2.8 aan ongeveer 2kg) voelt véél lichter op m'n heup
                          als ik mijn statief opzet, een baby in de juiste pose breng,
                          of gelijk wat anders met m'n handen moet doen heb ik nu 2 handen voor dit te doen zonder dat de camera in de weg hangt/bengelt!
                          voor mij was dit dé oplossing en m'n nek is mij er mij dankbaar voor
                          Ik kan dat alleen maar beamen. Heb de B-Grip nu drie jaar en het is een fantastisch systeem, zowel bij het stappen, het fietsen of gewoon bij het citytrippen. Nooit geen nekpijn, nooit geen geslinger, en je moet geen schrik hebben dat ze je draagriem stuksnijden.
                          Sony RX10 Mark IV
                          nog een fijne dag verder!
                          Guido

                          Comment


                          • #14
                            Re: Draagriem

                            eerlijk gezegd...
                            Ik gebruik nooit een draagriem. Die hangt steeds in men weg...
                            Dus ook nooit last van nekpijn

                            Maar ik begrijp niet als je een stevige aankoop doet van een body dat ze die niet voorzien van een draagriem die comfortabeler is...
                            þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
                            Freelance bedrijfsfotograaf
                            klikerdeklik hier voor mijn website!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Draagriem

                              Guido en Bulke, gebruiken jullie dan de belt holster van b-grip, want ik zie dat ze ook een schouderriem hebben.

                              Vriendelijke groeten

                              Peter

                              Comment

                              Working...
                              X