Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

doel: goede foto's afdrukken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • doel: goede foto's afdrukken

    Ik heb ondertussen ondervonden dat het laten afdrukken van foto's niet altijd lukt zoals ik het wil.
    Kortom...ik zou mijn scherm willen calibreren en foto's laten afdrukken zoals ik ze op mijn scherm zie.
    Er zijn vele producten op de markt en binnen een bepaald merk heb je dan ook nog verschillende types.
    Kan iemand me duidelijk maken wat ik eigenlijk allemaal nodig heb om dit te verwezenlijken? Ik neem aan dat het niet blijft bij gewoon mijn scherm te calibreren.
    Alvast bedankt,
    JanMetDePet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

  • #2
    Re: doel: goede foto's afdrukken

    Kijk eens op:


    Ik zou beginnen met de monitor te calibreren. Die toestellen zijn redelijk betaalbaar.
    Zelf heb ik een jaar geleden de colorvision-express gekocht (en bevalt me)
    De hardware om een printerprofiel aan te maken is een stuk duurder. Op bovenstaande site kan je ook een printerprofiel laten aanmaken (d8 voor 5euro)
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: doel: goede foto's afdrukken

      Dus als ik het goed begrijp moet ik enkel hardware hebben om mijn monitor te calibreren. Het printerprofiel wordt toch aangeboden door de printservice.
      Groeten,
      JanMetDePet
      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

      Comment


      • #4
        Re: doel: goede foto's afdrukken

        Maar daarvoor zijn, je printprofiel, en je schermprofiel nog niet hetzelfde, he..
        Ben je dus nog geen stap verder.

        Calibreer eerst je scherm, koop een deftige printer.
        Gebruik het aangewezen papier, met de originele inkt, en gebruik het bijgeleverde printprofiel, die zijn heus zo slecht niet.
        Je zal al heel tevreden zijn, met het resultaat...
        Je kan printer nog verder calibreren, maar of dat dat echt nog zo enorm veel winst levert? Ik ben uiterst tevreden met het bijgeleverd printporfiel, van men epson. Mijn afdrukken zijn praktisch zoals ik op mijn gecalibreerd scherm te zien krijg.

        Groeten
        JO
        Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

        Comment


        • #5
          Re: doel: goede foto's afdrukken

          Je kan misschien eerst eens proberen te calibreren met adobe gamma (of iets gelijkaardig)

          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: doel: goede foto's afdrukken

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            Je kan misschien eerst eens proberen te calibreren met adobe gamma (of iets gelijkaardig)
            Dat moet je zeker niet doen!

            Visueel kalibreren brengt je alleen maar verder van je doel.

            Je doel is: goede foto's afdrukken?
            Wel, zo doe je dat:
            - zorg voor goed licht in je bureau

            - kalibreer je monitor (mag zelfs met het goedkoopste apparaat)

            - laat een profiel maken van je printer - als na kalibratie van je monitor blijkt dat de standaard printerprofielen goed resultaat opleveren, mag je deze stap zelfs overslaan

            - gebruik de gratis laboprofielen als je je foto's in een fotolabo laat afdrukken

            - gebruik het printerprofiel of het laboprofiel op de juiste manier.

            Je krijgt dan niet een resultaat dat "bijna" goed is, maar wel een dat "helemaal" goed is.
            aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
            grtz
            marc-en-ciel

            Comment


            • #7
              Re: doel: goede foto's afdrukken

              Mij is het idd nooit gelukt om door softwarematig te PROBEREN calibreren een aanvaardbaar resultaat te krijgen. Aan de andere kant geeft het wel een indicatie of je ver of heel ver van een correct beeld zit.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: doel: goede foto's afdrukken

                Heel fel bedankt...ga me nu wat hardware aanschaffen om mijn schermen te calibreren.
                Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                Comment


                • #9
                  Re: doel: goede foto's afdrukken

                  Je kan best beginnen met het scherm te calibreren en te profilen. Zelf heb ik goede ervaringen met GretagMcBeth toestellen, er zijn ook andere goede oplossingen op de markt. De Eye One hardware wordt met bijhorende software geleverd, in principe is dit alles wat je nodig hebt om je scherm in orde te brengen (en een goed scherm natuurlijk ).

                  Ik gebruik een printer die zichzelf kan calibreren (HP DesignJet 130) maar niet profilen. De standaard bijgeleverde profielen van HP werken wel uitstekend en daarom doe ik geen bijkomende profiling. De nieuwe HP printers maken zelf profielen aan voor gelijk welk type papier (ook van andere fabrikanten) via een ingebouwd GretagMcBeth toestel. De prijzen zijn er ook naar.

                  Als je onder Windows werkt is QImage een aanrader : deze software maakt het heel eenvoudig foto's op eender welk formaat af te drukken en gebruikt geavanceerde algorithmes om te vergroten of verkleinen. Bovendien kan je volledige printerconfiguraties opslaan om later opnieuw te gebruiken. Dit bespaart heel veel tijd, papier en inkt als je ziet hoeveel parameters er soms ingesteld moeten worden.

                  Wil je je foto's laten afdrukken, vraag dan printerprofielen aan bij de afdrukcentrale en zet je foto's om naar dit formaat alvorens ze op te sturen.

                  Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                  Ik heb ondertussen ondervonden dat het laten afdrukken van foto's niet altijd lukt zoals ik het wil.
                  Kortom...ik zou mijn scherm willen calibreren en foto's laten afdrukken zoals ik ze op mijn scherm zie.
                  Er zijn vele producten op de markt en binnen een bepaald merk heb je dan ook nog verschillende types.
                  Kan iemand me duidelijk maken wat ik eigenlijk allemaal nodig heb om dit te verwezenlijken? Ik neem aan dat het niet blijft bij gewoon mijn scherm te calibreren.
                  Alvast bedankt,
                  JanMetDePet
                  Hans

                  http://www.schoendoos.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: doel: goede foto's afdrukken

                    Oorspronkelijk geplaatst door HansV Bekijk bericht
                    De nieuwe HP printers maken zelf profielen aan voor gelijk welk type papier (ook van andere fabrikanten) via een ingebouwd GretagMcBeth toestel. De prijzen zijn er ook naar.
                    Eindelijk!

                    Welk type?
                    aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                    grtz
                    marc-en-ciel

                    Comment


                    • #11
                      Re: doel: goede foto's afdrukken

                      Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
                      Eindelijk!

                      Welk type?
                      HP-Z3100 review


                      en een stukje eruit :

                      "The Z3100 has a U.S. MSLP of $4,095 for the 24" model (the one I tested) and $6,295 for the 44" model. The less expensive 8 ink Z2100 has a U.S. MSLP of $3,395 for the 24" model, and $5,595 for the 44" model.

                      As for my opinion regarding purchasing an 8 ink Z2100 over the 12 ink Z3100 – well, I can't see the point of the Z2100. The wider gamut, enhanced monochrome, and gloss differential cartridge, all seem to me to be well worth the modest incremental cost of the 3100 series. "


                      Alain

                      Comment


                      • #12
                        Re: doel: goede foto's afdrukken

                        Ben benieuwd...zaterdag ga ik mijn scherm calibreren

                        Grt,
                        JanMetDePet
                        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: doel: goede foto's afdrukken

                          Oorspronkelijk geplaatst door marc-en-ciel Bekijk bericht
                          Eindelijk!

                          Welk type?
                          Oorspronkelijk geplaatst door alainD Bekijk bericht
                          HP-Z3100 review


                          en een stukje eruit :

                          "The Z3100 has a U.S. MSLP of $4,095 for the 24" model (the one I tested) and $6,295 for the 44" model. The less expensive 8 ink Z2100 has a U.S. MSLP of $3,395 for the 24" model, and $5,595 for the 44" model.

                          As for my opinion regarding purchasing an 8 ink Z2100 over the 12 ink Z3100 – well, I can't see the point of the Z2100. The wider gamut, enhanced monochrome, and gloss differential cartridge, all seem to me to be well worth the modest incremental cost of the 3100 series. "


                          Alain
                          Inderdaad de Z2100/Z3100 reeks. De prints die ik gezien heb op Photokina waren schitterend.
                          Hans

                          http://www.schoendoos.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: doel: goede foto's afdrukken

                            I am quite impressed

                            Dit is zoals het hoort.

                            Wanneer volgen Epson en Canon?
                            aan mijn kleurbeheer mag je twijfelen, maar mijn pizza's zijn niet te evenaren!
                            grtz
                            marc-en-ciel

                            Comment

                            Working...
                            X