Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Datacolor Spyder3 Pro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Datacolor Spyder3 Pro

    Ik heb het volgende probleem:
    Als ik foto's bewerk op de computer, en ze zijn in mijn ogen goed, dan zijn ze vaak op een andere computer aan de donkere kant.
    Gaat een Datacolor Spyder3 Pro of Elite dit probleem oplossen?
    Ik heb een iiyama prolite B2409HDS.
    Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

  • #2
    Re: Datacolor Spyder3 Pro

    zijn je prints goed???


    op mijn scherm (dell 2209 UW, ips paneel als ik me niet vergis) zijn die goed ook mijn prints (calibratie door spider 3pro)

    op mijn ace al1916w zijn ze steevast te licht (niet gekalibreerd en in standaard instelling)
    waarom dit scherm zo: niet iedereen heft een duur pc scherm. dan zie ik hoe ze eruit kunnen zien op een gewoon scherm.

    maar ik durf wadden dat mijn foto's op een top of the line gekalibreerde eizo, lacie, ... er ook anders gaan uitzien.
    en op het goedkoopste scherm gaan die ook weer anders zijn.

    ieder scherm heeft zijn eigenschappen en zijn grens tot het weergeven van kleuren, is de weergave van kleuren in de foto groter dan scherm kan weergaven dan zal die anders zijn dan op een scherm die evenveel of meer kan weergeven.

    videokaart heeft hier ook een zeg in, de enen kan ook meer aan dan een ander. (kan hier wel fout zitten maar denk het niet)

    kortom als je prints goed zijn dan maakt het net veel uit hoe een ander ze ziet.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Datacolor Spyder3 Pro

      Je scherm is geen kleurecht scherm, het is een TN paneel. Welke altijd kleurafwijkingen zal hebben naargelang hoe je er op kijkt.

      Een Spyder 3 pro zal je zeker helpen, maar is geen zaligmakende oplossing. Ikzelf heb de spyder 3 pro en HP ZR24w (het allergoedkoopste IPS scherm van dit formaat). Na kalibratie met de spyder 3 pro zagen mijn kleuren er een pak beter/betrouwbaarder uit. Het was pas toen ik mijn printer ging calibreren (Canon IP4600 en Ilford smooth gloss 290gr papier met calibratieprofiel van ilford.com) dat het erop leek dat mijn prints steeds iets donkerder waren.

      Na wat opzoekwerk, bleek het contrast van mijn HP ZR24w iets te hoog te staan (ik had die op 12 gezet toen ik ze kocht) en 8 maanden later moest ik deze op 9 zetten, mogelijk iets te maken met een slijtage op de eerste 8 maanden.

      Mijn foto's zien er op de andere pc en laptop ook weer anders uit, dat maakt me minder uit, mijn doelstelling is dat foto's uit mijn printer overeen komen met mijn scherm. Zo kan je tenminste deftig werken aan je foto's en weten dat ze goed gaan zijn na afdruk.

      Dus: de spyder 3 pro gaat zeker helpen, maar als je het echt serieus wil aanpakken, zou ik je iyama scherm vervangen met een IPS of MVA paneel. (HP ZR24w, HP LP2475w, eizo, lacie, ...)

      Comment

      Working...
      X