Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Contact van flits repareren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Contact van flits repareren

    Oké, ik voel me een beetje idioot, maar weet niet wat te doen:

    Ik heb een oude EOS 300D (die overigens nog perfect werkt) maar ik moet morgen wat binnen foto's gaan trekken. Om onderbelichting of te hoge iso's te vermijden ben ik een flits gaan lenen, een Canon Speedlite 420EX.

    Ik schuif hem op de camera, draai het wieltje aan zodat ie goed vast zit, zet de flits en camera aan, het lampje boven "35" en onder Pilot gaan branden, als ik op dat laatste duw dan flits ie ook effectief.
    Maar wanneer ik een foto trek, gaat de flits niet af. Doe ik iets fout???

    edit: ik krijg wel de indruk dat er een beetje een slecht contact is, als ik de flits een beetje heen en weer beweeg, dan gaat plots het lampje E-TTL wel branden. Maar nog altijd, geen flits...


    edit2: oké, na nog een beetje duwen en trekken, flitst hij dus wel. Het moet inderdaad een slecht contact geweest zijn, nu vraag ik me af: zou er een manier zijn om dat wat te repareren? iemand tips of ideeën?

    edit3: what the hell: nu brand het lampje van E-TTL wel, maar flitst ie toch niet, ondanks dat de foto's ongelooflijk onderbelicht zijn...
    Last edited by Bramus; 14 juli 2008, 17:56.

  • #2
    Re: Contact van flits repareren

    Bramus,

    Ik heb dit probleem ook sinds een aantal dagen.
    Ook met 300D en 420EX.
    Is jou probleem al opgelost en hoe?
    Groeten,
    Ives
    ____________________________________________
    www.pbase.com/ivesvanweddingen
    www.flickr.com/photos/ivesvanweddingen

    Comment


    • #3
      Re: Contact van flits repareren

      Ik ken niets van canon-materiaal, maar als ik over het algemeen (met eender welk toestel) slechte contacten heb, gebruik ik altijd zogenaamde contactspray.

      Deze spray deoxideerd de contactpuntjes, verminder de contactweerstand (betere geleiding) en legt er een beschermlaagje op.
      Wel opletten met die spray in de buurt van je lens/oculair/lcd scherm etc.
      Het beschermlaagje dat achterblijft is namelijk serieus vettig spul. Ik heb het wel nog nooit iets weten aantasten dus als je het afkuist is het normaal in orde.

      Ik heb het product van "Kontakt Chemie", spray nr 60.
      Je kan heb bv kopen in:
      - Trim electronics , Aarschot
      - Geronica , Turnhout/Merksplas
      - http://www.ratoshop.be/assets/s2dmai...e/index_1.html
      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
      Foto-Alex

      Comment


      • #4
        Re: Contact van flits repareren

        Ik heb gemerkt dat het gewoon effectief een slecht contact was door slijtage in de voet op de camera: één van de pinnetjes maakte slecht contact doordat de houdertjes een heel klein beetje verwrongen waren.

        Hoe heb ik het opgelost: aan de voorkant, tussen de camera en de flits een klein stukje karton gestoken, zodat de flits wat naar achter geduwd werd en wel goed contact maakte.

        Je moet roeien met de riemen die je hebt

        Comment


        • #5
          Re: Contact van flits repareren

          minder vast draaien was bij mij de oplossing.
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

          Comment

          Working...
          X